نقد انیمیشن فیل شعبده باز | خواهر و برادری در جستجوی یکدیگر

انیمیشن The Magician’s Elephant، جدیدترین انیمیشن نتفلیکس، روایت داستانی دلگرم کننده از تلاش یک خواهر و برادر برای یافتن یکدیگر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، انیمیشن The Magician’s Elephant مدتی می‌شود که در شبکه نتفلیکس پخش شده است که این انیمیشن جدیدترین انیمیشن تولید شده توسط این شبکه محسوب می‌شود. این انیمیشن اقتباسی از رمانی به همین نام اثر کیت دی‌کامیلو است که داستان یک پسر بچه یتیم به‌نام پیتر را دنبال می‌کند که یک پیشگو به او می‌گوید خواهرش زنده است و او باید به‌دنبال یک فیل جادویی برای یافتن خواهرش بگردد و در همان زمان یک شعبده‌باز به شکل اتفاقی یک فیل را فرا می‌خواند.

انیمیشن فیل شعبده باز قصد دارد داستان دوستی انسان با یک حیوان و کمک به یکدیگر برای رسیدن به خانواده خود را دنبال کند که داستان آشنایی در انیمیشن‌ها است و چیز جدیدی هم قرار نیست در انیمیشن شاهد باشیم. به‌طور کلی این موضوع قرار نیست یک نکته منفی در انیمیشن باشد؛ به‌خصوص زمانی‌که از یک انیمیشن صحبت می‌کنیم که هدفش یک گروه خاص است و قرار نیست خیلی اثر ساختار شکن و متفاوتی باشد، اما همیشه می‌توان انتظار داشت که سازندگان با اضافه کردن چند عنصر تازه باعث متمایز شدن آن شوند.

در هر حال این موضوع حداقل خیلی در مورد انیمیشن فیل شعبده باز صدق نمی‌کند و از ابتدا تا انتها در یک منطقه کاملا امن حرکت می‌کند و درنهایت تا پایان در همین منطقه می‌ماند. البته بعضی مواقع این خودش یک نکته مثبت است؛ چرا که بعضا می‌بینیم با اینکه سازندگان توانایی آن را ندارند به سراغ ایده‌های متفاوت و ریسکی می‌روند باعث نابودی کار خود و انیمیشن می‌شوند. اما در مورد سازندگان انیمیشن فیل شعبده باز حداقل می‌توان گفت که آن‌ها هم هدف نتفلیکس و هم سطح توانایی خود را به‌خوبی می‌دانند و بدین ترتیب قرار نیست با یک ریسک بزرگ همه چیز را نابود کنند.

با اینکه انیمیشن قرار خاصی انجام دهد، اما در یک نکته عملکرد خوبی دارد و آن هم نمایش یک روایت دلگرم کننده است. انیمیشن خیلی حاوی شوخی‌های هوشمندانه‌ای نیست، اما برای گروه کودک به‌حدی جذاب است که آن‌ها را جذب و سرگرم کند. هدف این انیمیشن هم همین است و در آن هم موفق عمل می‌کند. داستان را پیچیده نمی‌کند، روایت سر راستی دارد، داستان امید بخش است، حیوانات بامزه دارد و از همه مهم‌تر شخصیت‌های اصلی انیمیشن قابل لمس برای کودکان هستند.

با اینکه شاید در بخشی از انیمیشن The Magician’s Elephant احساس کنیم این انیمیشن می‌توانست بیشتر روی بخش جنگ تمرکز کند و پیامدهای آن را پوشش دهد، اما فراموش نکنیم که انیمیشن برای یک گروه خاص ساخته شده است و متاسفانه قرار نیست به این پتانسیل در اینجا پرداخته شود. صد البته پیچش تقریبا پایانی انیمیشن در مورد دلیل جدایی بچه‌ها بخش هوشمندانه داستان است و حتی می‌تواند نشان دهد که یک جنگ چگونه می‌تواند باعث جدایی اعضای یک خانواده شود.

در هر حال تلاش بیشتر انیمیشن روی این موضوع است که یک فرد تا چه اندازه‌ای حاضر است برای رسیدن به اهدافش جلو برود و چقدر شجاعت به خرج می‌دهد. آیا او انقدر شجاع است که سه کار غیر ممکن مثل پرواز کردن یا مبارزه با یک سرباز قدرتمند را بپذیرد و انجام دهد؟ اما مهم‌تر از همه او چقدر حاضر است به دوستش برای رسیدن به خانواده‌اش کمک کند؟ هدف نهایی انیمیشن درواقع می‌تواند این باشد که اگر در راه رسیدن به هدفت فداکاری کنی تا شخص دیگری بتواند به هدفش برسد، درنها‌یت می‌تواند پیامد خوبی مثل پیدا کردن عضو یک خانواده باشد.

انیمیشن The Magician’s Elephant پیام ساده اما دلنشینی دارد که در ساده‌ترین حالت خود آن را به بیننده‌اش ارائه می‌کند. مشخصا با اثر بی‌نقصی طرف نیستیم، اما انقدر دوست داشتنی است که بتواند ما را درکنار اعضای کوچک یک خانواده برای تماشا آن نگه دارد. مشخصا انیمیشن می‌توانست در بخش‌هایی کارهای جذابی انجام دهد؛ مثل بخش جنگ آن که سازندگان انیمیشن می‌توانستند آن را بولدتر در انیمیشن نمایش دهند.

درنهایت هدف انیمیشن The Magician’s Elephant این است که اعتقاد به خود نتایج بهتری نسبت به جادو برای فرد دارد. اما درکنار این موارد بخش فنی انیمیشن درواقع نکته خیلی مثبتی نمی‌تواند در آن باشد. طراحی‌های انیمیشن فیل شعبده باز بیش از حد ساده هستند که حتی با درنظرگرفتن اینکه هدف انیمیشن یک گروه خاص است، اما باز هم کلیت کار پتانسیل بیشتری داشت. به‌طور مثال طراحی شخصیت‌ها تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند و منظور من آرت استایل آن‌ها نیست، بلکه خود شخصیت‌ها انگار صرفا با چند تغییر کوچک صرفا کپی پیست شده‌اند.

البته سازندگان انقدر باهوش هستند که این شخصیت‌ها را کنار یکدیگر قرار ندهند، اما اگر کمی در طول انیمیشن دقت کنید شاهد آن هستید که طراحی شخصیت‌های انیمیشن The Magician’s Elephant چندان تفاوت زیادی ندارند و صرفا چند تغییر کوچک در آن‌ها داده شده است. البته این موضوع خوشبختانه در مورد شخصیت‌های اصلی صدق نمی‌کند، اما باز هم نکته کمی آزار دهنده در مورد انیمیشن است اگر کمی در طول تماشا آن دقت به خرج دهید.

البته طراحی زیبای دنیای انیمیشن فیل شعبده باز باعث شده است تا کمبودها و مشکلات فنی انیمیشن کمتر به چشم بخورد و دیده شود و دنیای آن به شکلی است که بتواند افراد کوچک یک خانواده را حداقل سرگرم و جذب کند. اگرچه به‌صورت کلی انتظار نسبتا بالاتری از نظر کیفیتی از آثار انیمیشنی نتفلیکس پس از کارهایی مثل انیمیشن Klaus وجود دارد، اما مشخصا هدف انیمیشن The Magician’s Elephant برای گروهی متفاوت‌تر است و باعث می‌شود تا نتفلیکس هزینه بالایی در آن نکند.

اما درکنار آن صداپیشگی شخصیت‌ها از دیگر نکات مثبت انیمیشن جدید نتفلیکس است که باعث شده تا شخصیت‌ها بهتر از انتظار ظاهر شوند؛ صد البته نباید منتظر چند اجرای بی‌نظیر باشید و تنها منظور کیفیت خوب اجرای بازیگران است. البته رابطه شعبده‌باز و مادام لوان از هر رابطه‌ای در طول اتفاقات انیمیشن The Magician’s Elephant جذاب‌تر است که نشان می‌دهد چگونه یک تنفر به یک دوستی تبدیل می‌شود و به قول معروف از محبت خارها گل می‌شود، اما آیا در زندگی واقعی هم واقعا همینطور است؟ این جوابی است که باید در دنیای واقعی به‌دنبالش بگردیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.