نقد فیلم باربی Barbie 2023؛ رنگارنگ ترین فیلم سال!

فیلم Barbie یکی از مهم‌ترین و موردانتظارترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۳ می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم Barbie 2023 باربی خواهیم پرداخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از فیگار، باربی یک فیلم، کمدی و فانتزی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی گرتا گرویگ است که آن را با نوآ بامباخ نوشته است. این فیلم، بر اساس عروسک‌های مد باربی ساخته شده است. این اولین فیلم باربی، در سبک لایو اکشن پس از بسیاری از انیمیشن‌ها پخش فیلم‌های تلویزیونی است که در بخش نقد فیلم باربی نقدهای تقریباً مثبتی نیز دریافت کرده است.

در این فیلم مارگو رابی و رایان گاسلینگ به ترتیب در نقش باربی و کن بازی می‌کنند که پس از اخراج از سرزمین آرمان‌شهر، باربی به سفری برای کشف خود می‌رود. کیت مک کینون، عیسی رائه، رئا پرلمن، ویل فرل، الکساندرا شیپ، اما مک‌کی، شارون رونی و دوآ لیپا نقش‌های مکمل این فیلم پرستاره هستند که باعث شدند در بررسی فیلم Barbie همه‌چیز عالی به‌نظر برسد.

این فیلم، یک اثر لایو اکشن باربی است که برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۰۹ توسط یونیورسال پیکچرز با تهیه کنندگی لارنس مارک اعلام ساخت آن تأیید شد، اما توسعه در اپریل ۲۰۱۴ آغاز و زمانی که سونی پیکچرز حقوق فیلم این شخصیت را به دست آورد آغاز شد.

پس از چندین تغییر، نویسنده و کارگردان و انتخاب امی شومر و سپس آن هاتاوی در نقش اصلی، سونی حق پخش را از دست داد و در اکتبر ۲۰۱۸، این حق پخش، به برادران وارنر واگذار شد و مارگو رابی در سال ۲۰۱۹ برای انتخاب نقش باربی پا به میدان گذاشت.

در همان سال، گرویگ به عنوان کارگردان معرفی و نویسنده مشترک بامباخ در سال ۲۰۲۱ نیز تأیید شد. حضور رایان گاسلینگ و دیگر بازیگران در اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام شد. فیلمبرداری عمدتاً در استودیو برادران وارنر، لیوسدن در انگلستان از مارس تا ژوئیه ۲۰۲۲ طول کشید. فیلم برای منتقدان در ۹ جولای ۲۰۲۳ در لس آنجلس به نمایش درآمد و قرار است در ۲۱ جولای ۲۰۲۳ توسط برادران وارنر در ایالات متحده اکران شود.

نقد فیلم باربی

اولین واکنش‌ها در رابطه با فیلم باربی، از الیانا داکترمن، تماماً قابل ستایش نبود، اما نوید یک فیلم خودآگاه و برجسته را از بازیگرانی همچون مارگو رابی و رایان گاسلینگ می‌دهد. اولین واکنش برای باربی توسط متخصص Mattel Eliana Dockterman دریافت شد، و اگرچه او این فیلم را کاملاً شایسته بهترین بودن ندانست، اما می‌توان گفت که می‌توان یک زمان سرگرم کننده را برای تماشاگران سینما ارائه دهد.

باربی با بازی مارگو رابی، در نقش عروسک و رایان گاسلینگ در نقش کن که باربیلند را ترک می‌کنند تا هدف خود را در دنیای واقعی پیدا کنند، فیلمی رنگارنگ است که می‌تواند به عنوان بک مُسَکن وارد روح بیننده شود و حال بیننده را خوب کند. مارگو رابی به عنوان ستاره فیلم، تعادل مناسبی بین طنز و صداقت پیدا می‌کند. او بهترین انتخاب برای بازیگری در نقش باربی بوده و هست.

غیرممکن است که شخص دیگری را در این نقش تصور کنید. خیره کننده با موهای بلوند و چشم آبی، او همچنین نوعی خوش بینی اغراق آمیز و بی عیب را که برای این دنیای پرشور و آب نباتی مورد نیاز است، ساطع می‌کند. رابی به طرز ماهرانه‌ای از لبخند گرفته تا گریه و هر احساسی که در میان است، انرژی و لحن ایده آل را پیدا می‌کند تا شما را در دنیای باربی غرق کند.

اگرچه فیلم کامل نیست، اما به وعده یک فیلم دو ساعته سرگرم کننده، خوب عمل می‌کند. در حالی که بخش‌های برجسته زیادی بازیگری رایان گاسلینگ در نقشی متفاوت وجود دارد، اما فیلم گاهی اوقات مملو از ایده‌های بیش از حد می‌شود که احساس سردرگمی به بیننده می‌دهد.

این فیلم آنقدر مملو از ایده است که گهگاهی بیننده را توسط آنها غرق می‌کند. این فیلم، منعکس‌کننده رنگ‌های بسیار زیادی از جمله صورتی است که باربی‌ها و کن‌ها را در بسیاری از فعالیت‌ها همراهی می‌کند. ایده‌های متعدد ارائه شده در فیلم، به تنهایی نشان می‌دهد که چگونه فیلم می‌تواند بیش از حد شلوغ شود.

کن، با بازی گاسلینگ، یک شخصیت برجسته در باربی است که با توجه به شخصیت سرگرم کننده‌اش، شخصیتی منطقی نیز دارد که این دو را به خوبی با همدیگر تلفیق کرده است. گاسلینگ تنها کنِ فیلم نخواهد بود، زیرا بازیگران فیلم باربی همچنین باربی‌ها و کن‌های مختلفی را که بازیگران زیادی بازی می‌کنند، بازی خواهند کرد. رایان گاسلینگ در فیلم باربی بازیگری تمام عیار است؛ زیرا از ضعف هیبوی کن لذت می‌برد.

فیلم باربی، بی‌نقص نیست، اما به نظر می‌رسد که این فیلم همچنان زمان سرگرم‌کننده‌ای برای طرفداران خط اسباب‌بازی و کسانی که به دنبال حال خوب هستند خواهد بود. با توجه به اینکه خودآگاهی بخش عمده‌ای از فیلم است، به نظر می‌رسد باربی هم به اسباب بازی اصلی وفادار خواهد بود و هم رگه‌هایی از تقلید در درونش پرورانده شده است. با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که تماشاگران فیلم چه حسی نسبت به باربی دارند.

بررسی ساختاری منتقدین

ناین فیلم پس از نمایش در لس آنجلس، تحسین منتقدان را برانگیخت. روزنامه‌نگاران و منتقدان دنیای سینما، این فیلم را به عنوان یک فیلم سرگرم‌کننده عالی ستایش کرده و عملکرد بازیگران، به‌ویژه گاسلینگ را تحسین کردند.

روزنامه ورایتی در ستایش این فیلم نوشت:

این فیلم بسیار خنده‌دار، غم‌انگیز و بسیار هوشمندانه است. گرتا گرویگ نرده‌ها را هدف می‌گیرد و به خانه می‌رود.

همچنین دکلمایر عملکرد رابی را عالی اعلام کرد و او و گاسلینگ را ستود و خاطرنشان کرد که گاسلینگ حداقل شایسته نامزدی اسکار ۲۰۲۴ خواهد بود.

همچنین روزنامه گاردین نیز گفت:

لمس ظریف و زیبای گرتا گرویگ باعث شده است که از او به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان هالیوود یاد شود.

دایرکت نیز درباره این فیلم گفت که بازاریابی فیلم باربی از همان ابتدا مخاطبان را مجذوب خود کرد و همپوشانی اکران این فیلم با اوپنهایمر، نمی‌تواند ضربه‌ای به فروش این فیلم بزند. در این فیلم، شخصیت درخشان، پر جنب و جوش و دیوانه هستند که در فیلم به نمایش گذاشته شدند.

سخن آخر به نقل از کافه سینما:

با اولین نمایش «باربی» برای جمع محدودی از اشخاص خاص، منتقدان از بازی رایان گاسلینگ در این فیلم تمجید کردند.

به گزارش خبرگزاری فیگار به نقل از ورایتی، با اولین نمایش «باربی» ساخته گرتا گرویک با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ، رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های مختلف به این فیلم پر شدند.

جوزف دکلمایر منتقد «اسکرین رنت» این فیلم را خنده‌دار، غم‌انگیز و بسیار هوشمندانه نامید و ضمن تمجید از کارگردانی گرتا گرویگ، عملکرد مارگو رابی را عالی خواند و تاکید کرد گاسلینگ و سیمو لیو سرگرمی خالص را ارایه کردند.

پی‌یر نمیروف منتقد «کولیدر» از توانایی فیلم، به ویژه در طراحی صحنه و لباس و تولید تمجید کرد. با این حال، وقتی نوبت به داستان رسید، او نظر متفاوت‌تری داشت و نوشت: فکر می‌کنم این فیلم به‌خوبی به باربی خدمت می‌کند، اما شخصیت‌های دیگری هم هستند که به زمان بیشتری برای نمایش نیاز داشتند تا واقعا به آن‌ها پرداخته شود.

جیمی جیراک از سایت کمیک بوک هم از این فیلم به عنوان فیلم مورد علاقه سال خود یاد کرد و نوشت: گرتا گرویگ فراتر از انتظار من بود … رایان گاسلینگ را نامزد اسکار کنید، خیلی جدی می‌گویم!

شاروندا ویلیامز، مجری برنامه هم این فیلم را بامزه، صمیمانه و کاملا سرگرم‌کننده نامید و از گاسلینگ به عنوان دزد صحنه‌ها یاد کرد که بیشتر خنده‌ها را سبب می‌شود. وی فیلمنامه را گاهی کش آمده توصیف کرد.

جزییات داستانی «باربی» تا حد زیادی مخفی نگه داشته شده و تنها این فرضیه مطرح است که؛ باربی و کن بعد از اخراج از باربیلند به دلیل اینکه عروسک‌هایی نه چندان عالی هستند، برای یافتن خوشبختی واقعی راهی دنیای واقعی می‌شوند.

گرویگ که به خاطر کارگردانی «لیدی برد» و «زنان کوچک» تحسین شده، کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت و فیلمنامه آن را با همکایر نوآ بامباخ نوشت. این فیلم با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، گروهی از بازیگرانی دارد که بیشترشان نقش‌های مختلف عروسک‌های معروف را بازی می‌کنند از جمله کیت مک‌کینون، عیسا رائه، هاری نف، الکساندرا شیپ، اما مکی، شارون رونی، دوآ لیپا، نیکولا کوگلان، آنا کروز کین، ریتو آریا، کینگزلی بن آدیر، سیمو لیو، اسکات ایوانز، انکوتی گاتوا و جان سینا.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.