نکات مهم قبل از خرید آیفون دست دوم!

مثل خیلی از گوشی های رده بالا، آیفون هم ارزش خود را در زمان فروش مجدد حفظ می‌کند. با این حال، در خرید آیفون دست دوم، باید به چندین نکته توجه کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ریمینو، اگر می خواهید یک آیفون دست دوم بخرید، باید از سالم بودن آن از لحاظ خارجی و داخلی مطمئن شوید و گوشی مفقود یا دزدیده نشده باشد. وب سایت xda-developers گزارشی منتشر کرده است که به بررسی مواردی که قبل از خرید آیفون دست دوم باید در نظر گرفته شود، پرداخته است.

گوشی را روشن کنید

ابتدا باید گوشی را روشن کنید تا مطمئن شوید که به درستی بوت شده و توسط مالک قبلی قفل نشده است. اگر گوشی قفل باشد، نشانه دزدیده شدن آن است. به فروشنده ای که ادعا می کند باتری آن تمام شده است اعتماد نکنید و اگر ادعا کرد گوشی تا زمان فروش قفل خواهد ماند، از او بخواهید قفل گوشی را در حضور شما باز کند.

گوشی را برای آسیب فیزیکی احتمالی بررسی کنید

هنگام خرید آیفون دست دوم، بارزترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، احتمال آسیب فیزیکی است. صفحه نمایش ترک خورده به راحتی قابل تشخیص است، اما باید ظاهر گوشی را از نظر خط و خش، فرورفتگی، تغییر رنگ یا علائم دیگر بررسی کنید. همچنین لنز دوربین را برای خراش های قابل مشاهده بررسی کنید.

اگر شخصا گوشی را چک کنید، می توانید همه این موارد را با چشمان خود ببینید. وقتی با فروشنده آنلاین صحبت می کنید، از هر زاویه ای از تلفن بدون قاب عکس بگیرید. مطمئن شوید که عکس‌هایی که پست می‌کنند حاوی عکس‌های نزدیک یا با وضوح بالا هستند تا بتوانید برای دیدن جزئیات دقیق زوم کنید. ایرادات جزئی اشکالی ندارد و می توان از آنها برای چانه زدن قیمت استفاده کرد. با این حال، فرورفتگی ها نشان می دهد که ممکن است گوشی در معرض ضربه یا سقوط قابل توجهی قرار گرفته باشد که نباید نادیده گرفته شود.

احتمال سوختن صفحه نمایش و مشکلات نور پس زمینه LCD وجود دارد بررسی کنید

سوزاندن صفحه شامل سوزاندن دائمی یک تصویر، مانند لوگوی وب سایت، در صفحه است. این موضوع می تواند در آیفون های جدیدتر نیز اتفاق بیفتد و در واقع این مشکلی است که در آیفون ۱۵ پرو مکس جدید گزارش شده است و از آن زمان از طریق به روز رسانی iOS برطرف شده است. اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش هنگام پخش ویدیو نسوزد. همین کار را برای بررسی مشکلات پس زمینه LC انجام دهید دی در مدل های قدیمی آیفون که از صفحه نمایش Super Retina X استفاده می کنند دی شما از آن استفاده نمی کنید، می توانید آن را انجام دهید.

در مورد تعمیرات گوشی بپرسید

از فروشنده بپرسید که آیا آیفون تا به حال تعمیر شده است و آیا نمایشگر یا باتری آن تعویض شده است. اگر گوشی در حال تعمیر است، ممکن است تعمیرکاران مستقل از قطعات مختلفی استفاده کرده باشند یا گوشی را به گونه ای تعمیر کرده باشند که بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

پورت شارژ را بررسی کنید

کابل شارژ را وصل کنید تا مطمئن شوید که گوشی به خوبی شارژ می شود. شما حتی می توانید یک پاوربانک همراه داشته باشید تا این موضوع را به راحتی بررسی کنید. گوشی را از برق بکشید و بررسی کنید که آیا شارژ شده است یا باتری به سرعت در حال خالی شدن است. همچنین از هدفون سیمی برای بررسی کارکرد آن استفاده کنید.

رسید خرید بخواهید

ریست کردن و فروش گوشی های دزدیده شده امری رایج است. برای جلوگیری از خرید چنین دستگاهی، از فروشنده بخواهید مدرک خرید گوشی را به شما نشان دهد.

شماره IMEI را بررسی کنید

شماره IMEI گوشی مانند یک اثر انگشت دیجیتال برای دستگاه است و قانونی بودن آن را تأیید می کند و تاریخچه خرید، مالکیت، مشخصات و موارد دیگر گوشی را ردیابی می کند. با بررسی این شماره از قانونی بودن دستگاه مطمئن شوید. می توانید آنها را در تلفن در بخش تنظیمات و بخش درباره تلفن یا در صورت وجود در پشت جعبه پیدا کنید. این شماره کشور دستگاه همراه، شبکه، جزئیات گارانتی، نسخه سیستم و موارد دیگر را نمایش می دهد که می توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط فروشنده، آن ها را بررسی کنید.

اگر به طور تصادفی یک آیفون دزدیده شده بخرید، ممکن است توسط پلیس ردیابی شوید و از شما بخواهد که مدرکی مبنی بر خرید آن توسط شخص دیگری ارائه کنید. پس بهتر است در امان باشید تا متاسف باشید.

شماره سریال دومین ابزاری است که می توانید از آن برای بررسی اصالت آیفون استفاده شده استفاده کنید. این شماره را می توانید در قسمت تلفن پیدا کنید. از طریق آنها می توانید متوجه شوید که آیفون چه زمانی فعال شده است و چه زمانی گارانتی به پایان رسیده است.

یک تست سخت افزاری انجام دهید

تلفن را شخصاً امتحان کنید تا بررسی کنید که آیا دکمه‌های فیزیکی و صفحه لمسی کار می‌کنند یا خیر، یا از فروشنده بخواهید این کار را در یک تماس ویدیویی انجام دهد. سپس با استفاده از تمام حرکات متداول مانند ضربه زدن، کشیدن انگشت و زوم، تلفن را پیمایش کنید. از وب سایت ها بازدید کنید. اپ استور را باز کنید. نقشه را بررسی کنید، به مرکز کنترل نگاه کنید و برنامه های تصادفی را انتخاب کنید تا سرعت و کارایی آن را اندازه گیری کنید.

دوربین را امتحان کنید

دوربین ها برای گوشی های هوشمند مهم هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که آنها به درستی کار می کنند. اگر دوربین های گوشی در کارگاه های غیرمجاز تعمیر شده باشد، ممکن است دستگاه دارای قطعات غیر اصلی دوربین باشد. از فروشنده بخواهید چند عکس بگیرد و برای شما بفرستد یا خودتان چند عکس بگیرید. این به شما امکان می دهد کیفیت عکس ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی مانند تاری یا ترک در لنز وجود ندارد. با دوربین جلو و عقب عکس بگیرید.

بلندگوهای گوشی را چک کنید

حتی اگر آیفون از آسیب آب جان سالم به در ببرد و به نظر خوب کار کند، بلندگوهای آن ممکن است آسیب ببینند. اسپیکرهای آیفون ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند. مهم است که قبل از خرید آیفون دست دوم بررسی کنید که آیا بلندگوها با صدای کامل و با صدای کم کار می کنند. موسیقی یا ویدیو پخش کنید و بلندگوها را به بلندترین سطح بچرخانید.

همچنین برای اطمینان از عدم وجود مشکل اساسی تماس بگیرید. حتی اگر گوشی مورد نظر سیم کارت فعال نداشته باشد، می توانید از فروشنده بخواهید آن را به وای فای یا هات اسپات شخصی متصل کند و اگر قصد خرید از راه دور را دارید، از طریق اپلیکیشن چت اینترنتی تماس بگیرید.

میکروفون‌ها را تست کنید

میکروفون به اندازه اسپیکر مهم است. اگر میکروفون به درستی کار نمی کند، نمی توانید تماس های روان برقرار کنید، فیلم ضبط کنید یا به صدا گوش دهید. از فروشنده بخواهید صدایی را با گوشی ضبط کند و سپس آن را برای شما پخش کند.

سلامت باتری را چک کنید

علاوه بر بررسی تعمیرات باتری و بررسی اینکه آیا گوشی به درستی شارژ می شود، سلامت باتری را نیز در منوی تنظیمات بررسی کنید. به Settings, Battery and Battery Health بروید، در آنجا متوجه خواهید شد که باتری چقدر ظرفیت دارد. همچنین می توانید ببینید که گوشی چند بار شارژ شده است. باتری گوشی با گذشت زمان ضعیف تر می شود و شارژ آن به اندازه یک گوشی جدید طول نمی کشد. در آیفون‌های دارای iOS 15.5 و بالاتر، می‌توانید ببینید که آیا باتری تعمیر شده یا تعویض شده است.

در قسمت تلفن زیر شماره سریال می توانید قسمت قطعات و تاریخچه خدمات را مشاهده کنید. این بخش نشان می دهد که آیا قطعات اصلی در گوشی وجود دارد یا با قطعات دیگری جایگزین شده است. برای مدل های جدید آیفون ۱۵، می توانید تاریخ ساخت باتری، اولین بار استفاده و تعداد دفعات شارژ آن را در قسمت About Phone مشاهده کنید.

دقت کنید

شاید همه این درخواست‌های فروشنده عجیب باشد، اما کسی که ریسک خرید تجهیزات الکترونیکی مستعمل را می‌داند از انجام درخواست‌های شما شکایت نمی‌کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.