نگاهی گذرا به تاریخچه تئاتر

تئاتر هنری است که به صورت زنده از طریق به نمایش گذاشتن داستانی سرگرم کننده بخشی از هنر را به مخاطبان نشان میدهد. در این مطلب نگاهی گذرا به تاریخچه تئاتر داریم. با ما همراه باشید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ هنر تئاتر به دوران پیش از میلاد مسیح باز میگردد و به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه شناخته می شود. تئاتر ریشه ای یونانی دارد و به معنای تماشا کردن است.

این هنر با آداب و رسوم هر جامعه ای عجین می شود و در هر فرهنگی سبک و سیاق خودش را پیدا می کند. تئاتر ابتدا در یونان و رم باستان بسیار مورد توجه بود و هنری جذاب در آن زمان به شمار می رفت. سپس رفته رفته در دل جوامع دیگر نیز راه پیدا کرد.

تئاتر هنری دراماتیک و تشکیل شده از نظام سازمان یافته ای است که پیش از هرچیز به متن، کارگردانی، بازیگری، صحنه آرایی، موسیقی، سخنوری ، نورپردازی نیاز دارد. همانطور که ذکر شد تئاتر برای ارائه خود از دیگر هنرها نیز استفاده می کند. در ادامه نگاهی گذرا به تاریخچه تئاتر خواهیم داشت و از این هنر دوست داشتنی برایتان خواهیم گفت.

تاریخچه تئاتر در جهان

طبق نظراتی که در خصوص پیدایش هنر تئاتر وجود دارد، بسیاری می گویند سرچشمه این هنر از آیینها و مراسم مذهبی و اجتماعی هاست. حال نظریه هایی مبنی بر اجرای این نوع مراسم ها وجود دارد که می گویند قدمت تئاتر به بیش از ده هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. همچنین محققانی بیان می کنند که سرچشمه تئاتر داستان سرایی است و تئاتر حاصل برقراری رابطه میان انسان ها با قصه هاست.

قدیمی ترین اسناد در این رابطه نشان میدهند که در مصر سنت های آیینی – مذهبی متنوعی وجود داشته است و مراسم هایی که در این خصوص برگزار می شده، نشانه هایی از پیدایش اولین گونه های تئاتری بوده است.

همچنین یونان باستان نیز از خاستگاه های اولیه تئاتر به شمار می رود. این سرزمین نمایشنامه نویسان بزرگی را پرورانده و آثار ماندگاری را در این زمینه داشته است.

تاریخچه تئاتر در ایران

زمان پیدایش تئاتر در ایران چندان مشخص نیست. تئاترهای اولیه ایرانی پیوند عمیقی با واقعه کربلا و سایر وقایع و زندگی پیامبران دارد که عموما به عنوان تعزیه از آنها یاد می شود. در زمان ناصرالدین شاه بود که تئاتر جدید و مدرن اروپایی همچون بسیاری دیگر از مظاهر غربی به ایران آمد. به گفته الول ساتن، ناصرالدین شاه قاجار اولین کسی بود که به پیدایش نهضت تئاتر ایران کمک کرد. در سال ۱۳۲۴ هجری قمری و آغاز مشروطیت تحولات بسیاری در زمینه ادبیات و فرهنگ به وجود آمد و تئاتر نیز از این هیاهو دور نماند و از این تحولات بهره مند شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.