وزیر ارتباطات: پروژه فیبر نوری، آینده حوزه ارتباطات در کشور است| آینده را فدای امروز نکردیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ابتدا می‌دانستم که پروژه فیبر نوری یک کار ۱۰ساله و سخت است؛ اما عزم دولت برای ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی فیبر نوری، جزم بود، زیرا فیبر نوری آینده کشور است و مهم نیست که در چه دولتی و چه زمانی به پایان برسد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت نوروز به چالش‌های مربوط به پروژه ملی، بزرگ و پُرچالش فیبرنوری پرداخت.

زارع‌پور که از روز نخست حضور خود در این سمت تصمیم گرفت کاری ۱۰ ساله را ظرف مدت سه سال به ثمر برساند به این نکته اعتقاد دارد که مهم نیست چه زمانی و در چه دولتی مردم ثمره فیبرنوری که ایجاد اینترنت پرسرعت است را ببینند و مهم این است که دولت سیزدهم کاری که از نظر دیگران نشدنی بود را انجام داد. به اعتقاد وی آینده کشور در حوزه ارتباطات به یک فناوری مهم گره‌خورده است؛ فیبر نوری.

من از ابتدا می‌دانستم پروژه فیبر نوری کار سختی است

وزیر ارتباطات درباره پروژه ملی فیبر نوری گفت: پروژه فیبر نوری بسیار پرچالش بود و سختی‌های زیادی داشت. عده‌ای همان اوایل می‌گفتند که این کار نشدنی است و کسانی که ادعای ایجاد پوشش برای ۲۰ میلیون خانوار را دارند یا نمی‌دانند فیبر نوری چیست یا عدد ۲۰ میلیون را نمی‌دانند. حق هم داشتند، چراکه به گذشته نگاه می‌کردند؛ اما توجه و تمرکزی که دولت روی این موضوع داشت باعث شد اتفاقات خوبی در یک سال اخیر رخ دهد. زیرساخت حقوقی برای این کار مهیا شد، منابع لازم تخصیص داده‌ شد، اپراتورهای مختلف مجوز دریافت کردند، شهرها تقسیم شدند و اکنون کشور تبدیل به یک کارگاه عمرانی برای این حوزه شده است.

وی ادامه داد: اکنون در بیش از ۳۵۰ شهر کار در حال پیشرفت است، در بیش از ۱۵۰ شهر بالای ۷۰ درصد پوشش، در یک‌صد شهر پوشش ۱۰۰ درصدی داریم. کار روی روال افتاده است.

زارع‌پور تأکید کرد: از ابتدا می‌دانستم پروژه فیبر نوری کار سختی است چرا که زمان (سال ۲۰۱۲) تحصیل در استرالیا آن‌ها پروژه فیبر نوری خود را تازه آغاز کرده بودند. استرالیا از نظر گستردگی جغرافیایی از ایران پهناورتر اما جمعیت آن به‌اندازه یک‌سوم کشور ما است. آنجا نیز کار بسیار سختی پیش روی دولت‌شان بود؛ اما با علم به اینکه چالش‌های زیادی وجود دارد گفتم که این کار شدنی است.

توسعه فیبر نوری زمان‌بر است؛ تا پایان دولت این امکان در همه شهرها فراهم می‌شود

وی تصریح کرد: عزم و اراده دولت برای توسعه فیبر نوری در کشور جزم شده بود. چاره‌ای جز این نداریم. اگر ما پروژه فیبر نوری را در مدت‌زمان کوتاهی اجرایی نکنیم به چالش‌های بسیار جدی در شبکه ارتباطی کشور برمی‌خوریم و دیگر غیرقابل‌جبران خواهد بود.

وزیر ارتباطات گفت: ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی نیاز به زمان و تلاش دارد، با شعبده‌بازی نمی‌توان پوشش ایجاد کرد. مقام معظم رهبری یک جمله درباره دولت سیزدهم دارند که فرمودند این دولت آینده را فدای امروز نمی‌کند. ما می‌دانستیم که ممکن است بخش زیادی از مردم ثمره این پروژه را در این دولت نبینند، اما زیرساخت آن فراهم می‌شود و ممکن است در دولت بعدی اتصال انجام شود. اما این کار بزرگ را انجام دادیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: برای ما مهم نیست که این کار بزرگ در چه دولتی و به اسم چه کسی تمام می‌شود یا چه فردی روبان آن را می‌برد. برای ما مهم این است که این زیرساخت حیاتی برای کشور مهیا شود.

زارع‌پور گفت: با ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری تا ۵۰ سال آینده نیاز به هیچ حفاری در شهرها برای حوزه ارتباطات نخواهیم داشت. فیبر نوری برای حال و آینده کشور است. اکنون هفت میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. اسفند سال گذشته ۲ و نیم‌میلیون خانوار تحت پوشش قرار داشتند و الان این عدد تقریباً سه برابر شده است. از اینجا به بعد کار سخت‌تر می‌شود. تلاش ما این است که در سال آینده پوشش را به ۱۴ میلیون برسانیم و تا ۱۴۰۴ کار را تمام کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: ایجاد پوشش گام نخست این پروژه است که اتفاقاً گام بسیار سختی است. در گام بعدی که ما آن را داوطلبانه برای وزارت ارتباطات تبدیل به قانون کردیم این است که تا زمان پایان برنامه هفتم توسعه، تمام ساختمان‌های کشور در شهرها از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل باشند. این هدف بسیار بلندپروازانه اما از نظر من شدنی است. گام اول را سال آینده و مصادف با اجرای برنامه هفتم توسعه خواهیم برداشت و در آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

پروژه فیبر نوری سال آینده در تهران با جدیت دنبال می‌شود

زارع‌پور بیان کرد: کارهای مربوط به پوشش فیبر نوری در استان تهران را آغاز کردیم و در بیش از ۱۲ شهر کار در حال انجام است. ایجاد پوشش در دیگر شهرها به اپراتورها ابلاغ شده است. در برخی شهرها نیز توافقات با شهرداری‌ها صورت نگرفته است که در حال تلاش برای انجام توافقات هستیم. در هفته گذشته دیداری با استاندار تهران داشتم. ایشان با نگاه راهبردی و عمیقی که داشتند و پشتیبان این پروژه هستند قول دادند که مشکلات را شهر به شهر بررسی و حل کنند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: من نیز قول دادم اگر همه مسئولان استانی پای‌کار بیایند تا نیمه دوم سال آینده بتوانیم کار شهرستان‌های استان تهران را به پایان برسانیم. اکنون در نقاط زیادی از تهران پوشش‌هایی را داریم، اما به شکل سازمان‌یافته در حال تعامل با شهردار تهران هستیم تا سال آینده در تهران این پروژه آغاز شود.

در حال رایزنی برای اختصاص باندهای فرکانسی برای توسعه اینترنت نسل پنجم هستیم

وی درباره توسعه اینترنت نسل پنجم و باندهای فرکانسی که برای این کار نیاز است، افزود: برای اینترنت نسل پنجم چند فرکانس طلایی وجود دارد که یکی از آن‌ها فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ است که اکنون در اختیار صداوسیما است. در حال رایزنی به این نهاد هستیم تا بتوانیم به شکل بهینه‌تری از آن استفاده کنیم چرا که فرکانس جزو اموال عمومی است و باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده شود. با نگاه خوبی که در مجموعه مدیریتی جدید صداوسیما وجود دارد، حتماً این اتفاق را شاهد خواهیم بود.

زارع‌پور تاکید کرد: مقدمات مربوط به واگذاری فرکانس ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ نیز فراهم شده و قصد داشتیم قبل از پایان سال ۱۴۰۲ مزایده آن را برگزار کرده و در اختیار اپراتورها قرار بدهیم؛ اما مشکلات اجرایی به وجود آمد و این اتفاق رخ نداد. در ابتدای سال آینده کارهای مربوط به واگذاری فرکانس را انجام خواهیم داد.

وزیر ارتباطات گفت: پس از افزایش تعرفه اینترنت، از اپراتورها تعهد گرفتیم که بخشی از منابع حاصل از افزایش تعرفه را با منابع خودشان و منابع بانکی اهرم کنند تا بتوانند اینترنت نسل پنجم را توسعه بدهند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.