پیش‌بینی بورس فردا ۷ خرداد ۱۴۰۳ | رخ منفی بازار سهام تا پایان هفته ادامه‌ دارد؟

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز جاری در محدوده ۷۱۴۱ همتی ایستاد. رقمی که برای سال گذشته و در ۶ خرداد ۱۴۰۲ برابر با ۸۵۱۷ همت بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از اکوایران، بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز در دامنه مثبت و منفی دو درصدی مورد معامله قرار گرفت و نماگر بازار افت بیش از ۲۰ هزار واحدی را نشان می‌دهد تا بازار با سرعت بیشتری به سمت محدوده ۲ میلیون واحدی حرکت کند.

کارشناسان و فعالان بازار در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی علل متعددی را برای این وضعیت روزهای بازار سرمایه اعلام می‌کنند. از گزارش منتشر شده شرکت‌های برای وضعیت صورت سود و زیان سال ۱۴۰۲ (عللی که باعث کاهش سودآوری شرکت‌های بزرگ شده است) تا سیاست‌های بانک مرکزی ، نرخ ارز (دلار نیما و آزاد) و همچنین نرخ اسناد خزانه اسلامی و فروش اوراق دولتی از جمله مواردی است که در فضای مجازی دست به دست بین اهالی می‌چرخد. البته که انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را نیز باید به این لیست اضافه کرد.

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در ۶ خرداد ۱۴۰۲ رقمی در حدود ۸۵۱۷ همت بود و این رقم برای ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ به عدد ۷۱۴۱ همتی رسیده است. (البته که باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در سال ۱۴۰۲ سازمان بورس به وعده هر هفته یک عرضه اولیه عمل کرد.) با این وجود بعد از یک سال ارزش بازار بورس تهران با کاهش بیش از ۱۳۷۶ هزار میلیارد تومانی همراه شده است. یعنی ۱۶ درصد کاهش ارزش بازار!

ناگفته نماند که ارزش بازار در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و یک روز قبل از ریزش بزرگ کمی بیشتر از ۹۳۷۰ همت بود. و کمترین میزان ارزش بازار در یکسال گذشته مربوط به ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ است که ارزش بازار ۶۷۷۶ همت بود.

در بررسی ارزش معاملات در روز جاری فلزات اساسی با بیش از ۲۴۹ میلیارد تومان رتبه اول را داشتند و بانک ها با ۱۰۷ میلیارد تومان دوم ؛ گروه چند رشته ای صنعتی نیز ۸۸ میلیارد تومان ارزش معاملات به خود گرفتند و خودرویی ها پرچم دار رتبه اول ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار تهران به جایگاه پنجم سقوط کرد و بازار این گروه در صف های فروش خریدار نداشت. ارزش کل معاملات امروز به زحمت به عدد ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در صفحه شخصی خود این گونه نوشته است که وقتی نرخ بهره بدون ریسک بالای ۳۰درصد، نرخ تورم اندکی بالای ۲۰درصد، نرخ بازدهی سبد مرکب از هم شرکت‌های بورسی هم حدود ۱۵ درصد باشد، اقتصاد راهی بجز رکود، تعطیلی واحدهای اقتصادی و از هم پاشیدن سرمایه گذاری مولد و افتادن به تله نرخ بهره ندارد.

دنیای اقتصاد نیز نوشت که خودروسازان بزرگ کشور همچنان منتظر صدور مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان هستند در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر -به‌ویژه سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور- اصلاح قیمت به بعد از تشکیل دولت جدید موکول شود. از آخرین اصلاح رسمی و معمول قیمت کارخانه‌ای خودروها حدود ۱۳ ماه می‌گذرد و هرچند گمان می‌رفت در اوایل امسال مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودروها صادر شود، بااین‌حال فعلا این اتفاق رخ نداده است. این در حالی است که از حدود پنج ماه پیش، اختیار قیمت‌گذاری خودروها از سوی شورای رقابت به وزارت صمت واگذار شده است. بنابراین این وزارتخانه می‌تواند تحت قواعد کلی شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند. اما این اتفاق تا وقتی رئیس‌جمهور به شهادت نرسیده بود، رخ نداد و حالا نیز که محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم، سکان دولت را به دست گرفته، به چند دلیل بعید است اتفاق خاصی در این مورد رخ دهد.

گفته می‌شد شورای رقابت با افزایش قیمت موافق است اما وزارت صمت مخالف این موضوع در این شرایط است.

اما در ادامه سناریو قیمت گذاری خودرویی، بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت اعلام کرده است که «ما خودرو را خیلی گران به مردم می‌فروشیم. بگذاریم خودرو رقابتی شود تا مردم بتوانند بهترین خودرو را بخرند. معتقدم بنزین را وقتی باید گران کرد که خودرو خیلی ارزان شود.» وی تأکید کرده که کماکان در تعامل با دنیا مشکل داریم.

رئیس بانک مرکزی نیز در جلسه شورای عالی مسکن عنوان داشته است که رشد قیمت مسکن کنترل شده است. این در حالی است که قیمت مشکن در مهرماه ۱۴۰۲ و طبق گزارش بانک مرکزی به طور متوسط به ازای هر مترمربع ۷۶ میلیون تومان بوده است و این رقم برای فروردین ماه ۱۴۰۳ به عددی بیش از ۸۱ میلیون تومان رسیده است.

خبر دیگر بازار امروز تعیین تعرفه واردات لاستیک خودرو بود که روی عدد ۶ درصد قرار گرفت طبق مصوبه هیئت وزیران تعرفه واردات تایر سواری با قطر رینگ ۱۳، ۱۴، ۱۵ و سایر معادل ۶ درصد تعیین شده است. گفته می شود این تعرفه صرفاً تا پایان سال جاری اعمال خواهد شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بررسی نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار نشان میدهد که در این روزها (از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون) و البته در یک سال گذشته تعداد کندل‌های صعودی زیاد و کوچک است و به زحمت به سمت بالا حرکت می‌کنند اما در مقابل تعداد کندل‌های نزولی کم و قوی و تنها با چند روز معامله شاخص کل ارتفاع از دست می‌دهد.

عدد شاخص روی عدد ۲ میلیون و ۷۷ هزار واحدی ایستاد و اندیکاتور RSI بیش از اندازه را نشان می‌دهد و رقم این اندیکاتور ۲۱ واحد است. بازار به جز هیجان فروش سیگنال دیگری را به تکنیکالیست‌ها مخابره نمی‌کند.

طبق جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور پنجشنبه هفته جاری ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ است و به عنوان اولین روز شروع ثبت نام نامزدها است. و به احتمال زیاد بازار در این چند روزه و تا اعلام افراد برای کاندیاتوری ریاست جمهوری در همین وضعیت قرار بگیرد.

و باید تا پایان هفته (به احتمال زیاد) با همین دامنه نوسان و صف‌های فروش و رخ منفی در نقشه بازار کار را سپری کنیم‌!

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.