چرا عاشق چیپس هستیم؟

یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پرکالری که طرفداران پروپاقرصی دارد چیپس است. براساس مطالعه‌ای که در نشریه Frontiers in Psychology منتشر شد، محققان سه نوع غذای مختلف را در اختیار موش‌های آزمایشگاهی گذاشتند.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، غذای استاندارد و سالم، غذای شامل چربی و نشاسته و چیپس. موش‌ها قبل از هر چیز سراغ چیپس رفتند در حالی‌که غذای دوم هم چربی و نشاسته داشت. البته برای تایید این موضوع درباره انسان، انواع سس‌ها نیز در اختیار ۴۸ فرد بزرگ سال طی چهار وعده ناهار قرار گرفت. سس‌ها در انواع کم‌چرب، کم‌چرب و کم‌نمک، پرچرب و شور، پرچرب و کم‌نمک و شور تهیه شد. صرف نظر از مقدار چربی سس، داوطلبان با خوردن سس شور ۱۱ درصد کالری بیشتری دریافت کردند. افزودن روغن به غذاها سبب طعم دلچسب‌تر و افزایش تمایل به مصرف می‌شود اما زمانی که حاوی نمک نباشد، معمولا راحت‌تر می‌توان آن را کنار گذاشت و علاقه‌ای به خوردن زیاد آن نیست اما با افزودن نمک، نمی‌توان به‌راحتی از غذا دست کشید حتی اگر چرب باشد.

چیپس حاوی مقدار زیادی نمک و چربی است و مصرف نمک باعث ترشح دوپامین می‌شود و مرکز احساس لذت در مغز را کنترل می‌کند. زمانی که مغز نخستین علایم برای تحریک لذت را دریافت کند، احساس تمایل برای افزایش آن نیز ادامه می یابد. به‌همین دلیل، چیپس که حاوی نمک زیاد است، سطح دوپامین مغز را بالا می‌برد و احساس لذت، تمایل به خوردن را بیشتر می‌کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.