چطور با بدزبانی کودک رفتار کنیم؟

یکی از نگرانی‌های والدین این است که کودکشان حرف زشت می‌زند و به‌ویژه در جمع دشنام می‌دهد. اما دلیل این فحش دادن چیست و چطور باید آن را مدیریت کرد؟

به گزارش اینتیتر به نقل از تبیان، یکی از نگرانی‌های والدین این است که کودکشان حرف زشت می‌زند و به‌ویژه در جمع دشنام می‌دهد. اما دلیل این فحش دادن چیست و چطور باید آن را مدیریت کرد؟

عمدی یا سهوی بودنش را پیدا کنید

گاهی کودکان فقط دارند مهارت‌های زبانی خودشان را تمرین می‌کنند و اصلا آگاه نیستند که این واژه، فحش است؛ اما شما با بازخورد منفی، او را متئجه می‌کنید که آواهایی که می‌سازد، زشت است؛ پس به جای عکس‌العمل تند بی‌اعتنایی کنید یا حواسش را پرت کنید.

الگوی رفتاری خوبی باشید

اگر خودتان اهل فحش دادن هستید یا بدون توجه به حضور کودک، حرف می‌زنید، نباید توقع داشته باشید که فرزندتان کاملا در صحبت کردن آداب را رعایت کند!

موقع ادای این کلمات، معمولی باشید!

بعضی کلمات بیشتر ظرفیت فحش شدن دارند! کلماتی که مثلا برای دستشویی به کار می‌روند. از یک کلمه متعارف برای این مسائل استفاده کنید و در ادای آن هم عادی رفتار کنید و با لب گزیدن و یواشکی حرف زدن این حس را منتقل نکنید که این واژه‌ها، حرف زشت هستند.

کلمه جدید جایگزین کنید

برای وقت‌هایی که بچه‌ها بیشتر دنبال بازی با کلمات هستند، به جای اینکه برخورد تند داشته باشید، واژه‌ها، عبارات و حتی شعرهای کوتاه جایگزین به آن‌ها بدهید.

درباره بدزبانی داستان بخوانید

برای بچه‌هایی که این عادت رفتاری را پیدا کرده‌اند، داستان‌هایی درباره عاقبت بدزبانی بخوانید و در جریان داستان، بد بودن این کار را به بچه‌ها آموزش دهید.

دلیل بدزبانی را پیدا کنید

بچه‌ها ممکن است از همسن‌وسالان یا حتی از انیمیشن‌ها، کلمات زشت را یاد بگیرند و با بامزه بیان کردن آن کلمات و خنده ودرواقع تایید گرفتن، به این رفتار ادامه دهند؛ پس حتما روی این ورودی‌های دشنام فرزندتان کنترل داشته باشید و در مرحله بعد با رفتار خود آن را تایید نکنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.