چه تعداد مسکن ملی ساخته شد؟

مدیرعامل بانک مسکن گزارش پیشرفت پروژه‌ های مسکن ملی و همچنین میزان تسهیلات پرداختی به سازنده های این طرح را اعلام و تشریح کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فردای اقتصاد، مدیرعامل بانک مسکن گزارش پیشرفت پروژه‌ های مسکن ملی و همچنین میزان تسهیلات پرداختی به سازنده های این طرح را اعلام و تشریح کرد.

براساس گزارشی که این مقام دولتی از طرح ملی ساخت یک میلیون مسکن در سال ارایه داد تا کنون ساخت ۳۳۵ هزار واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن در قالب طرح مسکن ملی در سراسر کشور احداث شده است که البته همه این واحدها به مرحله تکمیل و بهره برداری نرسیده است.

همچنین از این ۳۳۵ هزار واحد مسکن ملی، سهم سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۵ هزار واحد مسکونی بود.

این آمارها حکایت از آن دارد که در سه سال اجرای طرح مسکن ملی سالانه تنها ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است.

این تعداد واحد ساخته شده معادل یک دهم رقمی است که دولت وعده داده بود.

دولت سیزدهم اعلام کرد قصد دارد ظرف ۴ سال، در مجموع ۴ میلیون واحد مسکونی با قیمت پایین برای فاقدین مسکن احداث کند.

اما براساس گزارش بانک مسکن فعلا به جای ۳ میلیون واحد مسکونی طی ۳ سال، ۳۳۵ هزار واحد مسکونی احداث شده است که بخشی از آنها هم هنوز تکمیل و به متقاضیان ثبت نام شده تحویل داده نشده است.

برای ساخت این تعداد واحد مسکونی ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

این حجم تسهیلات مشخص کننده آن است که حدود ۲۰۰ میلیون تومان از وام های مصوب مسکن ملی تا کنون به سازنده های این پروژه ها پرداخت شده است.

از آنجا که مبلغ کل تسهیلات ساخت مسکن ملی به ازای هر واحد مسکونی ۵۵۰ میلیون تومان است در نتیجه این میزان پرداختی حکایت از آن دارد که ساخت و سازهای مسکن ملی فعلا در حد پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد است و این یعنی جریان کند ساخت و ساز در حدی است که لازم است برای سال پیش رو سرعت ساخت مسکن ملی افزایش یابد.

کارشناسان اقتصادی علت اصلی سرعت پایین ساخت مسکن ملی را موضوع توافق بر سر قیمت ساخت می دانند و معتقدند اصرار مسولان به تعیین قیمت ساخت در سطح پایین تر از قیمت مدنظر سازنده ها و انبوه سازان باعث شده میل و رغبتی به احداث سریع وجود نداشته باشد و در طول پروژه مشکلاتی به لحاظ عدم تعادل هزینه و قیمت بروز کند.

در این زمینه برآوردها نشان می دهد سال گذشته در حالی که قیمت توافق شده حول و حوش مترمربعی ۱۰ میلیون تومان بود اما در بازار ساخت و ساز مسکن هزینه ها روی قیمت مترمربعی بالای ۱۵ میلیون تومان قرار داشت.

این اختلاف اگر چه تا حدی بخاطر نوع و درجه کیفی مصالح ساختمانی است اما صرف نظر از این موضوع، هزینه ساخت همچنان بالاتر از قیمت توافق شده است.

موضوع بعدی که سرعت ساخت مسکن ملی را کاهش داده است، آورده نقدی متقاضیان واجد شرایط است. متقاضیان از توان لازم برای پرداخت آورده نقدی برخوردار نیستند.

در حالی که هزینه ساخت مسکن ملی یک میلیارد تومان است و مبلغ وام نیمی از هزینه را پوشش می دهد، اما آورده نقدی ناچیز مانع از تنظیم سرعت احداث این پروژه ها شده است.

در سال جدید هزینه ساخت مسکن تحت تاثیر افزایش حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصدی دستمزد کارگران ساختمانی و تورم یکسال گذشته خواهد شد.

بنابراین لازم است در ابتدای سال توافق جدیدی با سازنده های پروژه های مسکن ملی صورت بگیرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.