رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کال مارجین به چه معناست و چگونه از وضعیت کال مارجین خارج شویم؟

یکی از مفاهیم مهمی که تریدرهای و معامله گران ارز دیجیتال باید با آن آشنایی کامل داشته باشند کال مارجین است.

به گزارش اینتیتر، همانطور که می دانیم برای فعالیت در بازارهای مختلف مانند بورس، فارکس و کریپتوکارنسی به سرمایه احتیاج داریم. بعضی وقت‌ها صرافی‌ها اعتبار مالی خاصی برای معامله کردن در اختیار مشتریان و تریدرها قرار می‌دهند.

این اعتبار برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود و بر اساس قراردادی دوطرفه تامین شده و به حساب فرد ریخته می‌شود. هر فرد در حساب خود میزان اعتبار خاصی برای تضمین دارد که اگر کمتر از حداقل ممکن شود، کال مارجین رخ می‌دهد!

در ادامه آشنایی کامل و دقیق تری در رابطه با این موضوع که کال مارجین چیست، چگونه می توان از آن جلوگیری کرد و یا از آن خارج شد و دیگر موارد مهم در این زمینه پیدا خواهید کرد.

وضعیت حساب به چه صورت است؟

افرادی که در بازار آتی فعال هستند، اگر پیش‌بینی درستی از روند قیمت‌های بازار نداشته باشند، دچار ضرر و زیان می‌شوند. در عین حال با توجه به تسویه روزانه حساب‌ها، امکان کال مارجین شدن هم وجود دارد.

قبل از اینکه به سراغ margin call برویم و به اینکه اینکه کال مارجین چیست بپردازیم، بهتر است در مورد وضعیت حساب بیشتر بدانید. همانطور که می‌دانید، تریدرها برای خرید و فروش نیاز به یک حساب دارند که باید آن را شارژ کنند.

واقعیت این است که خریدار و فروشنده به خاطر بازار آتی که ماهیت تعهدی دارد، باید مبلغ خاصی را به حساب خود بریزند تا وجه تضمینی برای انجام معامله باشد. بعد از اینکه موقعیت خرید یا فروش به وجود آمد، این مبلغ تضمین مسدود می‌شود.

این وجه، پس از اخذ موقعیت خرید یا فروش توسط بورس در حساب معامله‌گر به عنوان وجه تضمین، بلوکه می‌شود. حساب عملیاتی هر چند دقیقه یک بار به روز می‌شود و حساب با توجه به مبلغ موجود در حساب عملیاتی به نسبت وجه تضمین، سه حالت مختلف خواهد داشت:

  1. وضعیت نرمال
  2. وضعیت ات ریسک
  3. وضعیت مارجین کال

در ادامه این ۳ حالت را توضیح می‌دهیم.

وضعیت نرمال

در صورتی که بعد از تسویه حساب، سودی برای تریدر شناسایی شود، حساب عملیاتی وی به اندازه همان سود منهای کارمزد معاملات افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در این حالت که مبلغ موجود در حساب برابر یا بیش از وجه تضمین است، وضعیت حساب در حالت نرمال خواهد بود.

وضعیت ات ریسک  (At Risk)

در صورتی که بعد از تسویه حساب، تریدر دچار زیان شود، این زیان از موجودی حساب او کم می‌شود. قراردادهای آتی به این صورت هستند که با کاهشِ تا ۳۰% از موجودی حساب نسبت به وجه تضمین، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. در واقع همیشه باید موجودی حساب، ۷۰% وجه تضمین باشد.

بنابراین در صورتی که موجودی حساب تریدر کمتر از وجه تضمین باشد، ولی از ۷۰% وجه تضمین اولیه بیشتر باشد، این حساب در حالت At Risk قرار دارد.

گرچه موجودی حساب از وجه تضمین پایین‌تر است، اما چون نسبت به ۷۰% وجه تضمین بیشتر است، مشکلی برای تریدر به وجود نمی‌آورد. در این حالت تریدر باید مدیریت صحیحی روی حساب خودش داشته باشد تا مقدار آن از حداقل وجه تضمین پایین‌تر نیاید.

وضعیت مارجین کال (margin call)

در صورتی که موجودی حساب بعد از به روز رسانی از ۷۰% وجه تضمین پایین‌تر باشد، (حتی ۰.۰۱ دلار!)، در آن صورت حساب در وضعیت کال مارجین قرار می‌گیرد. پس کال مارجین چیست؟

کال مارجین حالتی است که زیان معاملات تریدر از ۳۰% وجه تضمین بالاتر رفته و سپس اخطار افزایش وجه تضمین برای جبران این موضوع، صادر خواهد شد.

نکته مهم در خصوص کال مارجین یا مارجین کال

در این مورد چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  1. براساس دستورالعمل‌های جدید، آپدیت کردن حساب‌ها هر ۳۰ دقیقه یک بار انجام می‌شود. در صورتی که قبلا بعد از تمام شدن جلسه معاملاتی و تنها یک بار صورت می‌گرفت.
  2. طی جلسه معاملاتی سودها در پایان جلسه اعمال شده اما زیان‌ها هر ۳۰ دقیقه یک بار روی موجودی حساب اعمال می‌شود.
  3. margin call هم به عنوان مارجین کال و هم کال مارجین بیان می‌شود.

کال مارجین

چطور از وضعیت کال مارجین خبردار می‌شویم؟

بعد از اینکه حساب‌ها به روز رسانی می‌شود، افرادی که کال مارجین شده‌اند مشخص می‌شوند. تریدرها می‌توانند در هر لحظه وضعیت حساب خود را در سامانه چک کنند. در عین حال صرافی از روش‌های مختلفی مثل پیام یا حتی تماس، کال شدن حساب تریدرها را به آن‌ها اعلام می‌کند.

از طرف دیگر صرافی به افرادی که کال مارجین شده‌اند زمانی را اعلام می‌کند تا وجه تضمین خود را بالاتر ببرند یا تعدادی از موقعیت‌های خود را ببندند.

اما چطور از وضعیت مارجین کال خارج شویم؟

موضوع دیگری که برای تریدری که دچار کال مارجین شده است، اهمیت دارد، روش خارج شدن از این وضعیت است. این اتفاق هم به سه حالت رخ می‌دهد:

  1. واریز وجه به حساب
  2. بستن موقعیت‌هایی که باز هستند
  3. ترکیبی از موارد اول و دوم یعنی واریز بخشی از مجه و بستن تعدادی موقعیت باز

تریدر تا چه زمانی می‌تواند وجه موردنظر را برای رهایی از حالت مارجین کال واریز کند؟

تریدرهایی که کال مارجین شده‌اند، باید تا زمانی که صرافی برای آن‌ها تعیین کرده است، مبلغ مورد نیاز را به حساب خودشان واریز کنند.

در صورتی که تریدر تا زمان مشخص شده وجه مورد نیاز را واریز نکند یا موقعیت‌های خود را نبندد، صرافی تعدادی از موقعیت‌های او را می‌بندد و به این شکل او را از وضعیت کال مارجین خارج می‌کند.

مثلا فرض می‌کنیم فرد ۵ موقعیت باز دارد. اگر فقط به ازای ۳ موقعیت وجه تضمین داشته باشد، صرافی ۲ موقعیت او را می‌بندد تا از این وضعیت دربیاید.

نکته مهم: وقتی یک نفر کال مارجین شده باشد و چندین موقعیت باز داشته باشد، تنها تعدادی از موقعیت‌های او که به خارج شدن از این وضعیت کمک می‌کنند، بسته می‌شود.

اما حالت دیگری هم وجود دارد. مثلا تریدری که دچار این وضعیت شده است، مبلغ مورد نیاز را تا زمان مشخص شده واریز نمی‌کند و موقعیت‌های لازم را هم نمی‌بندد. از طرفی بازار هم به دلایلی نمی‌تواند موقعیت‌های لازم شخص را ببندد. در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورتی که تریدر تا آخرین وقت ارائه شده توسط صرافی از وضعیت کال مارجین خارج نشود – یعنی نه پولی واریز کند و نه موقعیتی را ببندد، صرافی با ثبت سفارش بر اساس قیمت سرخط تابلو، اقدام به بستن موقعیت وی می‌کند.

اما گاهی اوقات صرافی با صف رو به رو است و در این صورت سفارش تریدر در سامانه می‌ماند و احتمالا تا آخر جلسه معاملاتی موقعیت او بسته شود.

اما اگر تا انتهای جلسه نیز سفارش انجام نشود، بازار جبرانی به منظور بستن موقعیت تریدر تشکیل می‌شود.

مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از کال مارجین چیست؟

توجه به نکاتی که تا اینجا گفته شد، اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند و ممکن است همان ابتدای راه سرمایه خود را از دست بدهند. خیلی از تریدرها بعد از بستن حسابشان تازه متوجه این موضوع می‌شوند و می‌فهمند کال مارجین چیست. بنابراین یکی از نکات مهم در معامله‌گری این است که کال شدن در فارکس یا بورس و هر بازار مالی دیگری را جدی بگیرید.

در ادامه چند نکته مهم را در این رابطه مطرح می‌کنیم.

  • میزان حد ضرر را در سهم یا دارایی که خریده‌اید مشخص کنید. در این صورت با افت سهام یا دارایی و رسیدن آن به حد ضرر، می‌توانید آن را بفروشید.
  • همه سرمایه خود را در حالت خرید قرار ندهید و حجم معاملات را تقسیم کنید. (خرید پله‌ای انجام دهید تا موجودی حسابتان به یکباره تمام نشود)
  • با بررسی احتمالات و مدیریت ریسک، از رخ دادن کال مارجین پیشگیری کنید.
  • از سطح مارجین و حداقل مبلغ تضمینی اطلاع داشته باشید.
  • روی معاملات ناموفق پافشاری بیش از حد نکنید.
  • از اهرم‌های معاملاتی پایین در بازار کریپتو استفاده کنید.
  • در ابتدای کار سرمایه کمتری را در حسابتان قرار دهید.

کال مارجین

برای داشتن اطلاعات کامل تر در رابطه با کال مارجین و هر آنچه که در رابطه با معاملات ارز دیجیتال و سرمایه گذای به آن احتیاج دارید می توانید به ادرس شبکه های اجتماعی گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی سر بزنید و از خواندن مطالب و دیدن ویدئوهای آموزشی استفاده کنید:

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

همچنین می‌توانید از طریق شماره‌ی زیر با آن‌ها در تماس باشید:

۰۲۱-۸۸۶۸۴۰۷۷

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.