آخرین آمار ابتلا به سرطان در ایران

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده علت ۸۰ درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، علی مطلق بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰نفر به این بیماری مبتلا هستند.

وی، سرطانهای سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید را شایعترین سرطان در زنان ایرانی دانست و اظهار کرد: سرطان های معده،پوست و پروستات از سرطان های شایع در مردان کشور است.

جمعیت سالمندی از علل افزایش بروز سرطان

مطلق با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن جمعیت به سمت سالمندی از علل رشد انواع سرطان است، ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بیش از ۷۴ سال است در حالی که متوسط سن امید به زندگی در جهان ۷۱ سال است و این مسئله می تواند میزان بروز سرطان را در ایران بالاتر از میانگین جهانی ببرد.

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند، از دیگر علل بروز سرطان هاست.

۶۰درصد ایرانی ها فعالیت بدنی ندارند

مطلق، میزان مصرف میوه و سبزیجات را در بین ایرانی ها ۱۵ تا ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد افراد در کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و بیش از ۶۰ درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و ۲۵ درصد نیز کلسترول بالا دارند.
وی، شرایط محیطی نامناسب مانند آلودگی هوا، وجود ذرات معلق در شهرها با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر که بیش از ۱۱۵ میکروگرم است و وجود سوخت های فسیلی را از دیگر علل بروز سرطان ها بیان کرد.

برنامه ملی مدیریت سرطان

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه ملی مدیریت سرطان از سال ۹۲ طراحی و تا سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این برنامه با نظرات سازمان جهانی بهداشت و نخبگان و صاحبنظران تدوین شده و اجرایی می شود.

مطلق، کنترل سرطان ها، کاهش مرگ و میر، تشخیص زودهنگام و بهبود شرایط کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را از اهداف برنامه ملی مدیریت سرطان عنوان کرد.

افزایش آگاهی عمومی درباره سرطان ضروری است

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر از راهبردهای مبارزه با سرطان در کشور افزایش آگاهی عمومی و مداخلات فردی برای کنترل این بیماری است که دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت مسئولیت آن را بر عهده داشته و با توسعه همکاریهای بین بخشی به افزایش آگاهی عمومی، تولید فیلم ها و راه اندازی پویش هایی در این زمینه می پردازد.

به گفته مطلق، ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از ۸۰ درصد این بیماری ها درمان می شوند.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.