ایران سومین کشور با تورم بالا + جدول

تورم افزایش بلندمدت قیمت کالاها و خدمات است که به علت کاهش ارزش پول اتفاق می‌افتد. در اثر افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها، قدرت خرید کاهش می‌یابد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تجارت ‎نیوز، این میزان از تورم مثبت است؛ چرا که منجر به افزایش دستمزدها، تولید سودآور، شناور شدن سرمایه و رشد اقتصادی می‎شود. از دیگر مزایای مقادیر کمِ تورم، تشویق مردم به مصرف کردن است که در نهایت تهییج اقتصاد و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، افزایش بیش از حد تورم در کشورهای در حال توسعه‌ای که به رکود دچارند، یک آفت اقتصادی محسوب می‌شود. در این کشورها ریسک سرمایه‌گذاری در سطح بالایی قرار دارد. ازاین رو نوسانات قیمت موجب تشدید رکود می‌شود. روند تولید در این کشورها آهسته و بسیار پرهزینه است.از مهم‌ترین دلایل افزایش تورم می‌توان به کم‌توجهی به بخش تولید در کشورها، افزایش هزینه‌های دولتی، وارداتِ حساب‌نشده، اعتبارات بانکی بی‌رویه، افزایش حجم پول در گردش، حضور پررنگ دلال‌ها و واسطه‌ها در اقتصاد، صدور کالاهای مورد نیاز کشور به خارج، بلایای طبیعی، جنگ‎های داخلی و ترویج فرهنگ مصرف‎گرایی اشاره کرد.

در میان کشورهای خاورمیانه، سوریه بالاترین نرخ تورم را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است. جنگ داخلی و بی‌ثباتی سیاسی، را می‌توان از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری اقتصاد این کشور دانست. کمترین نرخ تورم هم مربوط به کشور عربستان سعودی با نرخ ۰٫۸۵- درصد است.تورم منفی یا افت قیمت‌ها در همه حال برای اقتصاد مفید نیست. به طور کلی اقتصاددانان تورم منفی را یک مشکل در اقتصاد مدرن معرفی می‌کنند. با افزایش ارزش واقعی بدهی، احتمال تشدید رکود وجود دارد که منجر به مارپیچ تورم منفی می‌شود.

جدول زیر نرخ تورم در کشورهای خاورمیانه را در سال ۲۰۱۷ نشان می‎‌دهد:

تورم
کشور نرخ تورم کشور نرخ تورماردن ۳٫۳ درصد عربستان ۰٫۸۵- درصدامارات متحده عربی ۱٫۹۷ درصد عمان ۱٫۶ درصدایران ۹٫۸۹ درصد فلسطین ۰٫۹۷ درصدبحرین ۱٫۳۹ درصد قطر ۰٫۳۹ درصدترکیه ۱۱٫۳ درصد کویت ۱٫۵۱ درصدرژیم صهیونیستی ۰٫۲۴ درصد لبنان ۴٫۳۵ درصدسوریه ۱۲۱٫۲۹ درصد مصر ۲۳٫۵۴ درصدعراق ۰٫۱۴ درصد یمن ۴٫۹۳ درصدبر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۷ به ۹٫۸۹ درصد افزایش یافت. این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۹ درصد برآورد شده است. اما تازه‌ترین اطلاعیه بانک مرکزی نرخ تورم ایران در خردادماه سال ۱۳۹۷ را تحت تاثیر التهابات ارزی ۱۳٫۷ درصد اعلام کرد.

همچنین نرخ تورم در کشور یمن در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۲٫۹۱ درصد رسیده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.