لبخند تلخ کنکور به داوطلبان مرفه جامعه

کمتر از یک دهه از آوازه حذف کنکور برای ورود به دانشگاه‌های مختلف خصوصا سراسری میگذرد که در این میان اقدامات متعددی از سوی مسئولان حوزه دانشگاهی برای تسهیل این امر اعلام و یا انجام شده است. اما جنجال برانگیزترین آن اثر ۳۰ درصدی معدل است.

به گزارش اینتیتر به نقل از تابناک، چند روز پیش فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی پیرامون تاثیر ۳۰ درصدی معدل در کنکور در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اگر ۳۰ درصد تاثیر معدل در کنکور برای تمام دانش‌آموزان در نظر گرفته شود هم افرادی که از امکانات مطلوب برخوردار هستند وهم آن دسته از افرادی که از شرایط مناسب برخوردار نیستند در بحث عدالت آموزشی به چالش کشیده می شوند.

به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی: رقابت‌های انفرادی در مدارس اگر تیمی شوند مطلوب است، زیرا ما به فرزندان خود کار تیمی را آموزش نمی‌دهیم و کار انفرادی نیز بر روح و روان فرزندان و خانوده‌های آنان تاثیر منفی دارد. به همین دلیل در صورتی که آموزش و پرورش بتواند رقابت‌ها را به رقابت تیمی تبدیل کند گام بزرگی در انجام کار‌های گروهی برداشته است. ضمن آنکه مجلس شورای اسلامی نیز حمایت کننده این امر خواهد بود.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور نیز دراین باره گفته است: شورای سنجش و پذیرش گوش به فرمان مجلس و قانون است و این تصمیم نیز در راستای قانون گرفته شده است.

به گفته وی: قانون سال ۸۶ که بحث حذف کنکور را مطرح کرده بود، در سال ۹۲ توشسط مجلس لغو شد، بنابراین حذف کنکور به تدریج در داخل موضوع افزایش تأثیر سوابق تحصیلی پنهان ماند، چرا که به شرط جایگزین شدن سوابق تحصیلی قرار بود کنکور حذف شود، بنابراین سوابق تحصیلی به این میزان وجود دارد و می‌خواهد جایگزین شود، باید تأثیر داده شود و تأثیر هم قطعی باشد. به علاوه؛ سال ۹۲ که قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد، تأثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۳ و ۹۴ قطعی بود، این قانون در سال ۹۵ توسط مجلس اصلاح شد و تأثیر سوابق تحصیلی برای بقیه سال‌ها به نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارجاع شد.

این داستان از آنجا شروع شد که بعد از انتشار خبر تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده، واکنش‌ها و پیگیری‌های متعددی از سوی دانش آموزان در اعتراض به قانون تصویب شده صورت گرفت که حاکی از گله و شکایت آن‌ها به ناعادلانه بودن چنین تصمیمی از سوی سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بود.

گویا این داوطلبان معترض خواهان اصلاح مصوبه شورای سنجش پذیرش دانشجو هستند، چرا که با اجرایی شدن مصوبه شانس قبولی آن‌ها در کنکور کاهش چشمگیری خواهد داشت و مجبور خواهند شد حداقل یک سال دیگر نیز پشت کنکور بمانند.

این در حالی است که جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی؛ در واکنش به اعتراض دانش‌آموزان به تاثیر قطعی۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفته است: می‌دهیم این مساله را دنبال کنیم و مذاکره می‌کنیم تا دوباره این مصوبه مورد بازبینی قرار گیرد.

محمد قمی عضو دیگر کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، نیز به تازگی اعلام کرده است: در وهله اول باید گفت که این قانون هنوز نهایی نشده است. از طرفی در دهه ۸۰ ما با ازدیاد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها مواجه شدیم در صورتی که دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش این حجم بالای متقاضیان را نداشتند پس مجبور به برگزاری آزمون سراسری کنکور در آن شرایط بودیم.

طبق اظهارات قمی: برگزاری کنکور نیز به این دلیل است که در برخی از رشته‌ها ما با حجم عظیمی از متقاضیان و داوطلبان مواجه هستیم همانند رشته‌های پزشکی، مهندسی، مهندسی پزشکی و برخی از رشته‌های خاص که متاسفانه دانشگاه‌های مرتبط با این رشته‌ها از ظرفیت کمتری برخوردار هستند به همین دلیل است که کنکور در این رشته‌ها انس گرفته است.

در این میان برخی از داوطلبان که در شرایط مالی نسبتا مناسبی قرار دارند فرصت را غنیمت شمرده و دست به کار تغییر نمره معدل خود از راه‌های مختلف می‌شوند. برخی دیگر هم که شرایط متوسط و تا حدودی روبه پایین مالی را دارند راه حلی جز امتحان مجدد و پرداخت هزینه هرچند کم برای هر درس را ندارند که همین میزان هزینه نیز اضافی تلقی می‌شود.

با تفاسیر بالا، احساس می‌شود که تصمیم جدید مسئولان و متولیان آموزش عالی، شرایط را برای اقشار پردرآمد و صاحب امکانات آموزشی برتر مطلوب‌تر و برای قشر ضعیف جامعه سخت‌تر خواهند کرد. چرا که می‌دانیم عدالت آموزشی در شرایط کنونی چندان قابل قبول نیست و طبیعتاً دانش آموزان اقشار پردرآمد در چنین فضایی می‌توانند از طرق مختلف معدل خود را افزایش دهند.

گفتنی است، صفحه اینستاگرام منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در پی واکنش داوطلبان واعتراض آن‌ها به تاثیر ۳۰ درصدی معدل در کنکورمورد هجوم کاربران معترض قرار گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.