رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با این دستورالعمل ها گذشته تلخ تان را فراموش کنید

آنچه که گذشته دیگر باز نمی گردد. اجازه ندهید تلخی و ناکامی روزهای رفته حال و آیندیتان را خراب کند. گاهی باید آنچه که باعث آزار شما از گذشته می شود را از یاد برد. فراموش کردن گذشته شاید یکی از دشوارترین کارهاست.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، هر انسانی در طول زندگی خود فراز و نشیب هایی را طی می کند، مسیری که شاید تلخ و بغض آلود بوده باشد و اگر بخواهد به پشت سر نگاه کند چیزی جز سیاهی نمایان نخواهد بود. اما نکته ای که باید در نظر داشت این است، زندگی از همین سیاه و سفیدهایی تشکیل شده است که ما آن ها را تجربه می کنیم و اگر این تجربیات ما نباشد نمی توانیم با برخی از مشکلاتمان دست و پنجه نرم کنیم.

مسئله دیگری که مطرح می شود نحوه فراموشی و از یاد بردن آن خاطرات سیاه و زجرآور است، که بعضا بسیار سخت و آزاردهنده بوده و افراد را به سمت نابودی سوق می دهد.

فراموش کردن گذشته‌های تلخ از ذهن

قبل از هرچیز باید با خودتان شفاف باشید و در مورد این موضوع به نتیجه‌ای روشن برسید که فکر کردن در مورد گذشته و مرور تجربه‌های تلخ برای‌تان آزار‌دهنده است و مثل یک سم کشنده در دراز مدت شما را از پا خواهد انداخت.

با جرات می توان گفت در همه جای دنیا کسی وجود ندارد که تا به حال اتفاق و خاطره‌ای بد را تجربه نکرده باشد.

همه ما تجربه‌های ناخوشایندی داشته‌ایم که در گوشه‌ای از ذهن ما ثبت شده و هر ازگاهی مرور آن برای‌مان عذاب آور است.

عده‌ای آن را به سرنوشت نسبت می‌دهند و عده‌ای همه اتفاقات را بازتاب رفتار خود انسان‌ها می‌دانند اما چیزی که مهم است نحوه نگرش و برخورد ما با خاطره‌های تلخ است.

یادآوری و تفکر در مورد خاطرات ناگوار گاهی تا آنجا پیش می‌رود که انرژی و توانایی ادامه زندگی را از انسان سلب می‌کند و اینجاست که بالاخره همه مان با این سوال روبه‌رو می‌شویم که با این خاطرات تلخ چه باید کرد؟

گاهی به خاطر سلامتی خود هم شده باید بعضی چیزها را به دست فراموشی سپرد. با این حال راه های عملی زیادی برای فراموشی آنچه که از سر گذرانده اید وجود دارد.

توصیه‌هایی برای فراموش کردن گذشته

دردل کنید با خودتان یا دیگران

قبل از رها شدن از گذشته و افکار مزاحم و ناراحت کننده، باید منشا اصلی آن را بدانید و آن را در ذهن‌تان تداعی کنید.

سرکوب کردن یک خاطره راه مناسبی برای فراموشی آن نیست. درباره آن خاطره تلخ‌تان با یک نفر صحبت کنید. اگر این کار برایتان خیلی سخت است، یک دفتر خاطرات بردارید و همه را در آن بنویسید.

نوشتن بسیار موثر باشد. در حقیقت شما تنها نیاز دارید که این احساسات ناراحت کننده را از درون خود بیرون بریزید.

از غصه خوردن خسته شوید

با خودتان صادق باشید و به نتیجه‌ای روشن برسید که فکر کردن در مورد گذشته در دراز مدت شما را از پا خواهد انداخت.

باید از این وضعیت خسته شوید، خسته از غصه خوردن و حسرت در مورد گذشته و بعد باید همه توانتان را برای مقابله با این حس یک جا جمع کنید.

تنها به این فکر کنید که همین الان درست همین الان دیگر نمی‌خواهید حسرت گذشته را خورده و از داشتن حس ناراحتی به اندازه کافی خسته شده‌اید.

نگرش خود را تغییر دهید

مهمترین قدم در فراموش کردن گذشته جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی است. به یاد داشته باشید که زندگی شما در جهتی حرکت می‌کند که افکارتان آن را تعیین کند.

به جای اینکه تمامی تمرکز خود را بر روی افکار منفی قرار دهید که در گذشته رخ داده است، بهتر است موقعیت جدیدی برای خود بسازید.

سعی کنید هر روز روزتان را با تکرار جملات مثبتی همچون “من توانمند هستم” ، گذشته‌ها گذشته” ، “آینده‌ای روشن پیش روخواهم داشت” آغاز کنید.

ببخشید

کینه‌ها و افکار منفی راجع به دیگران همچون زباله زندگیمان را کثیف می‌کند و بخشش، این زباله‌ها را پاک خواهد کرد.

بهترین راه برای فراموش کردن گذشته، بخشیدن کسی است که اشتباه و ظلمی در حق شما انجام داده است.

به خاطر خودتان روحیه نفرت را با روحیه دوست داشتن عوض کنید. خواهید دید اولین نفری که از این عشق نفع می‌برد خود شما هستید.

روابط اجتماعیتان را تصحیح کنید

برای فراموش کردن گذشته و رهایی از افکار منفی رابطه با دوستان منفی را قطع کنید.

همیشه در زندگی ما افرادی وجود دارند که هیچ نقش مثبتی ایفا نمی‌کنند و تنها باعث کند شدن جریان زندگیمان می‌شوند.

باید خودتان را از این افراد دور نگه دارید. اگرچه انجام اینکار در ابتدا کمی دشوار است اما ارزشش را دارد.

برخی از دوستان‌تان را کنار بگذارید

گاهی اوقات با افرادی دوست هستید که از اعماق وجودتان می‌دانید هیچ کار مثبتی در زندگی‌تان انجام نمی‌دهند، به‌جز آنکه شما را در زندگی عقب می‌اندازند. اگر احساس کردید یک رابطه‌ی دوستی باعث به‌تعویق‌افتادن اهداف‌تان در زندگی می‌شود، هیچ ایرادی ندارد که آن رابطه را قطع کنید. دوستان منفی هیچ جایی در زندگی شما ندارند؛ چون شما قصد دارید روی چیزهای مثبت تمرکز کنید، پس آنها را کنار بگذارید. شما باید خودتان را متمایز و جدا کنید تا بتوانید در جایی باشید که آرزو دارید. شما باید از دوستانی که همیشه کارهای اشتباه گذشته‌تان را به‌یاد شما می‌آورند، فاصله بگیرید. وقتی می‌گوییم خودتان را متمایز و جدا کنید، منظورمان این است که به آنچه در اطراف‌تان می‌گذرد، هیچ توجهی نکنید و روی خود و دیدگاه‌تان تمرکز کنید. در این وضعیت چون با خودتان خلوت می‌کنید، ممکن است به‌شدت احساس تنهایی کنید اما این هزینه‌ای است که باید بپردازید تا بتوانید در جایی باشید که آرزو دارید.

برای خودتان هدف تعیین کنید

تجارب بد در گذشته به معنای رسیدن به آخر خط نیست. یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در فراموش کردن گذشته به شما کمک می‌کند، تعیین اهداف برای آینده است. شما باید این واقعیت را بپذیرید که دنیا به آخر نرسیده است و شما ظرفیت‌های زیادی برای دستیابی به چیزهای بزرگ‌تر در زندگی‌تان دارید. خودتان را درحال‌انجام کارهای مهم و قابل‌توجه در آینده، رفتن به دانشگاه، به‌دست‌آوردن شغل دلخواه، شروع کسب و کار جدید، پیداکردن نیمه گمشده تان و… تصور کنید. برای خودتان اهداف بلندمدت و کوتاه‌‌مدت تعیین کنید، برای هر کدام به خودتان مهلت مشخصی بدهید و روند پیشرفت‌تان را دنبال کنید.

شما پتانسیل کافی برای دسترسی به نقاط بزرگ در زندگی را دارید. همیشه به تصورات و رویاهای مثبت خود بها دهید و به فکر رشد و پرورش آن‌ها باشید.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها از برنامه‌ریزی‌های درست و مشورت افراد با تجربه کمک بگیرید.

برای خودتان زندگی کنید

نیاز نیست برای هر تصمیمی که می‌گیرید از دیگران اجازه بگیرید و نظر آن‌ها را نیز بدانید.

سعی کنید تایید گرفتن از دیگران را فراموش کنید و به خودتان حق زندگی کردن بدهید. شما نمی‌توانید همه مردم روی زمین را راضی نگه دارید این کار غیر ممکن است و نتیجه آن ناامیدی است. اصلا مهم نیست که شما چقدر انسان خوب و دوست داشتنی هستید، همیشه افرادی در اطرافتان خواهند بود که شما را دوست ندارند و کارهایتان را نیز تایید نمی‌کنند. این نیز بخشی از زندگی است.

گذشته معلم شماست

همیشه در هر اتفاقی، درسی نهفته است. وقتی این درس را دریافتید، آن وقت یک جمله حکیمانه در رابطه با آن بسازید و روی کاغذ بنویسید.

حال سعی کنید این جمله را به یاد بسپارید. این جمله باید در برگیرنده آن تجربه و درسی که از آن گرفته‌اید، باشد.

مثلاً اگر خاطره شما درباره آزار و اذیت است، بنویسید: با خاطره آن آزار روحی، یاد گرفتم که قوی‌تر باشم و دیگر به هیچ کس اجازه نخواهم داد که از من سوء استفاده کند. این جمله را بارها با خود تکرار کنید.

از تلاش‌ کردن برای تحت‌ تأثیر قرار دادن مردم دست بردارید

آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که دیگر، هیچ‌کس شما و تصمیم گیری هایتان را درک نمی‌کند؟ اگر پاسخ شما بله است، احتمالا دلیلش این است که آنها چیزی را که شما می‌بینید، نمی‌بینند و جور دیگری به مسائل نگاه می‌کنند. شما مجبور نیستید برای انجام کارهای موردنظرتان به دیگران توضیح دهید. نباید دائما به‌دنبال تأیید دیگران باشید و نگران آن باشید که از کارتان خوش‌شان می‌آید یا نه. شما نمی‌توانید همه را راضی و خشنود کنید؛ این غیرممکن است. تلاش‌کردن برای راضی نگه‌داشتن همه، هیچ نتیجه‌ای ندارد جز آنکه باعث ناامیدی و یأس شما می‌شود. احتمالا همه‌ی شما با این طرز فکر بزرگ شده‌اید که بهترین روش برای زندگی‌کردن آن است که همه دوست‌تان داشته باشند اما این ممکن نیست. شما هرقدر هم که خوب باشید، همیشه افرادی وجود خواهند داشت که شما را دوست ندارند، چون از شما خوش‌شان نمی‌آید. بپذیرید که این هم بخشی از زندگی است.

تکنیکی عملی برای فراموش کردن گذشته

یک مکان دنج و راحت را انتخاب کرده و آنجا بنشینید. چشم‌های‌تان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. به تاریکی پشت پلک‌تان توجه کنید و سعی کنید فضای تاریک را در مقیاسی بزرگ‌تر تصور کنید آنقدر که سیاهی همه اطراف شما را احاطه کند.

حالا یک تلویزیون را تصور کنید که در مقابلتان قرار گرفته است و حتی‌الامکان این تلویزیون را قدیمی در نظرتان تجسم کنید چون شما در حال بازسازی اتفاقات گذشته‌تان هستید. بعد از این کار حادثه‌ای که باعث دلخوری شما شده است را در صفحه تلویزیون خلق کنید و با دقت به آن نگاه کنید.

اتفاقات و شخصیت‌هایی که هنگام به‌وجود آمدن آن حادثه تلخ وجود داشته‌اند را با جزئیات تصویرسازی کنید.

سعی کنید صداها را با پیچ یا دکمه روی کم و زیاد کنید.

صداهایی که باعث رنجش‌تان شده را کم و آن‌هایی که حس خوبی به شما می‌دهد را زیاد کنید.

می‌توانید رنگ صورت یا لباس شخصیت‌هایی که در این فیلم سینمایی خودساخته، باعث آزارتان شده است را کمرنگ تصویرسازی کنید.

به‌تدریج شخصیت‌ ها را حذف کنید و حتی می‌توانید نوع جملات آن‌ها را با سلیقه خود تغییر دهید.

بعد از این‌که تصاویر کمرنگ و کمرنگ‌تر شد دست‌تان را روی دکمه خاموش تلویزیون بگذارید و تمام صحنه مربوط به آن تجربه تلخ را برای همیشه محو کنید.

انجام این تمرین را اگر برای چند بار انجام دهید، می‌تواند کمک زیادی به فراموشی اتفاق تلخ گذشته تان کند.

هنگام مرور و تصویرسازی یک حادثه تلخ، اگر خودتان را در صحنه نمی‌بینید این نشان می‌دهد که شما هنوز غرق در احساسات باقی مانده از خاطرات گذشته‌ هستید.

اما وقتی در تصویرسازی تجربه‌های تلخ گذشته‌ خود را هم تجسم کنید، این نشانه خوبی است چون شما به‌عنوان یک تماشاچی به آن اتفاق نگاه می‌کنید و آن صحنه تلخ را از زمان و مکانی که اکنون هستید می‌نگرید.

یادتان باشد گذشته تنها یک خاطره است و این ما هستیم که آن‌ها را زنده می‌کنیم.

در این تصویر‌سازی‌ و احیای دوباره زمان حال را از دست ندهید. با کمک تکنیک ریلکسیشن با آرامش نفس بکشید.

وقتی احساس آسایش کردید به یک جای شاد یا چیزی که خیلی دوست دارید فکر کنید. در آخر برای آرامش بیشتر می‌توانید به یک موسیقی کلاسیک گوش دهید.

برای فراموش کردن گذشته در زمان حال زندگی کنید

همیشه در زمان حال و بدون ترس از آینده زندگی کنید، خاطرات بد را شناسایی کرده و بدون فرار از آن‌ها خاطر خود را آرام کنید. تمامی حواس خود را بر روی کارها و وقایع امروز خود قرار دهید و از لحظه‌ای که در آن هستید لذت ببرید.

خود را در میان رودخانه‌ای و استاده رو به سرچشمه تصور کنید. گذشته آبی است که پشت سر شماست و دارد از شما دور می‌شود و هرگز بازنمی‌گردد.

آینده آب‌های تمیزی است که از سرچشمه به سمت شما جاریست. بگذارید شرمندگی‌ها، پشیمانی‌ها، ناخرسندی‌ها، اشتباهات، شکست‌ها، کینه‌ها و هر آنچه آزارتان می‌دهد با آب رودخانه شسته شود و نگاهتان را به آب‌های تمیزی که در پیش رو دارید بیاندازید.

۷ گام کوتاه تا فراموشی خاطرات گذشته

اگــــــر با اشتباهات خود دست و پنجه نرم می کنید، باید مسئولیت اعمالتان را بپذیرید و سعی کنید تا با خودتان صادق باشید. گام های کوتاهی که می تواند شما را در این امر یاری کند به شرح زیر است:

۱ – درمورد افکار و خاطراتتان بنویسید، نقاشی بکشید و درموردشان حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته تان باید به خاطراتتان احترام بگذارید.

نوشتن خاطرات

فرار کردن از خاطرات غیر ممکن است. با آنچه که روح و ذهنتان را درگیر کرده روبرو شوید. در مورد گذشتیتان با یک نفر به راحتی صحبت کنید و آن را تعریف کنید. در مورد آن بنویسید و گدشته را به شکل کلمه روی کاغذ بیاورید. روزهای رفته را به صورت نقاشی در آورید. این کارها باعث می شود از بغرنجی خاطرات تلخ بکاهد. برای از یاد بردن آن ها باید برای خاطراتتان احترام قائل شوید.

۲ – با دور ریختن احساسات و عواطف مربوط به خاطرات دردناکتان ، آنها را فراموش کنید. خواهید دید که بعد از آن چقدر احساس آرامش می کنید.

۳ – درصورت امکان به عقب برگردید و با کسانیکه در آن خاطرات دخیل بوده اند حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته تان باید به عقب برگردید.

اعتراف کنید

برای پاک کردن گذشته باید به عقب برگشت. با اشخاصی که با شما در آن خاطره شریکند صحبت کنید. احساسات واقعیتان را بیان کنید و در صورت نیاز گناه و اشتباهتان را اعتراف کنید. حرف ناگفته ای در مورد گذشته یتان نگذارید. با اشتباهاتی که مرتکب شده اید کنار بیاید. وقت آن رسیده که گناهتان را گردن بگیرید. اگر معذرت خواهی به کسی بدهکارید بهتر است طلب بخشش کنید. نگران نباشید آسیب پذیر بودن لازمه فراموش کردن است.

بهتر است غرورتان را کنار بگذارید تا راحت تر خاطرات تلخ را فراموش کنید. اگر به خاطر گذشته دچار پرخوری، اعتیاد و یا اضطراب شده اید بهتر است کمک بخواهید. فراموش کردن کسانی که زمانی با آن ها زندگی کرده اید کار آسانی نیست. باید تلاش کنید و انرژی زیادی را مصرف کنید. اما بعد از فراموش کردن شما زندگی بهتری خواهید داشت و شما به شخص آرام تر و عاقل تر و با تجربه تری تبدیل خواهید شد.

۴ – احساسات واقعیتان را با کسی در میان بگذارید. اگر صلاح است به آنها اعتراف کنید. برای فراموش کردن گذشته تان باید احساساتتان را بروز دهید. اگر باید با اشتباهاتتان کنار بیایید، باید تقصیر یا گناهتان را گردن بگیرید.

خودتان را ببخشید

سعی کنید افکارتان را بهتر بشناسید. هر وقت که درگیر افکار و خاطرات گذشته شدید سعی کنید خود را به زمان حال برگردانید. به زمان اعتماد بیشتری بکنید. همراه با آن پیش بروید و گذشته را پشت سر بگذارید. اجازه ندهید گذشته لذت زمان حال را از شما بگیرد. وقتی قبول کنید که کاری از دستتان برای گذشته بر نمی آید آن موقع می توانید به راحتی فراموش کنید.

باید قبول کنید هر کاری که از دستتان بر آمده انجام داده اید. خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید. غرق شدن در کارهایی که می توانستید انجام بدهید ولی انجام نداده اید هیچ چیز را درست نمی کند. اگر در کاری شکست خورده اید با آن کنار بیایید هرچقدر خودتان را عذاب بدهید هیچ اثری ندارد.

۵ – معذرت خواهی کرده و طلب بخشش کنید. برای فراموش کردن گذشته تان باید آسیب پذیر باشید.

۶ – برای کنترل پرخوری ها، اعتیاد یا آسیب رساندن به خودتان به خاطر گذشته دردناکتان کمک بگیرید. برای فراموش کردن گذشته باید غرور را کنار بگذارید.

۷- شاد زندگی کنید. با زمان حال ارتباط بیشتر برقرار کنید. دردها و زخم های گذشته التیام پیدا می کنند و تنها جای آن ها باقی می ماند. اگر دوست جدیدی پیدا کردید بهترین کار را می کنید. اگر در مورد مشکلات و شکست ها با کسی صحبت کنید راحت تر می توانید آن را کنار بگذارید. با فراموش کردن گذشته امکان ورود به دنیای جدیدتری را به خود بدهید.

شروع به تحصیل در رشته ای جدید می تواند به شما یاری برساند. شاد زندگی کردن سعی کنید ورزش کنید و خودتان را خسته کنید. ذهنتان را روی مطالعه و یا خلق کار هنری متمرکز کنید تا کمتر درگیر خاطرات گذشته شوید. با اشخاصی بگردید که باعث خوشحالی تان می شود.

سعی کنید کسانی که شادی حال را از شما می گیرند و شما را به یاد ناراحتی های گذشته می اندازند از خود دور کنید. فرصت های زیادی وجود دارند که شما تجربه کنید با غرق شدن در خاطرت گذشته این فرصت را از خود نگیرید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.