رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیا گازهای گلخانه ای مزارع برنج بر گرمایش زمین تاثیر گذارند؟

محققان صندوق دفاع محیط زیست آمریکا دریافتند مزارع برنج علاوه بر متان مقادیر زیادی گاز نیتروزاکساید تولید می کنند که یک گاز گلخانه ای با تاثیری بیش از متان بر گرمایش زمین است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، در سال های اخیر به دلیل کمبود آب، دولت ها سیاست های جدیدی را برای کاشت برنج در مزارع در پیش گرفته اند تا علاوه بر کاهش متان تولید شده، میزان مصرف آب در این مزارع کاهش یابد. اما استفاده از روش های جدید با وجود کاهش متان منجر به افزایش تولید نیتروزاکساید در این مزارع شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، از آنجا که بزرگترین تولیدکنندگان برنج جهان شامل چین، هندوستان، اندونزی، ویتنام و آمریکا هستند، میزان تولید نیتروز اکساید در مزارع برنج را به سازمان ملل گزارش نمی کنند، محققان معتقدند میزان این گاز و تاثیر آن بر گرمایش زمین تاکنون دست کم گرفته شده است. این در حالی است که برای تدوین سیاست های اثرگذار بر گرمایش زمین لازم است اطلاعات دقیقی از میزان تولید گازهای گلخانه ای در دست باشد.

از آنجا که نیتروزاکساید مدتی طولانی تر از متان در اتمسفر باقی می ماند، اثر گلخانه ای آن برگرمایش زمین بیش از متان است.

بر اساس تحقیقات قبلی کاهش میزان نیتروژن ورودی و استفاده از روش های موثرتر آبیاری می تواند منجر به کاهش تولید نیتروزاکساید در مزارع شود. برای انجام این کار تدوین سیاست های جدید و مناسب توسط کشورهای تولید کننده برنج امری ضروری است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.