رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جیب بزرگی که مدارس غیردولتی برای تلکه کردن اولیا دوخته‌اند!

هنوز چند هفته از آغاز سال تحصیل جدید نگذشته است که اجبار در پرداخت هزینه‌های مدرسه صدای والدین را درآورده است و خانواده‌ها همچنان به هزینه‌هایی که مدرسه‌ها به آنها تحمیل می‌کنند، اعتراض دارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزنامه ایران، برخی از خانواده‌ها اعلام کردند که مدارس هزینه‌هایی را تحت عنوان خرید لباس فرم، کتاب‌های درسی، لوازم التحریر و سرویس مدرسه از دانش‌آموزان می‌گیرند.

در کنار این موضوع، مبالغی تحت عنوان فوق برنامه، خانواده‌ها را وادار به پرداخت شهریه‌های گزاف کرده است. برخی خانواده‌ها می‌گویند آنها برای کلاس چرتکه، استخر، موسیقی، کتابخوانی، کلاس روباتیک و شعر و شاعری مجبورند هزینه‌های بسیاری بپردازند.  حتی آن دسته از والدینی هم که تمایلی به این کلاس‌ها ندارند به اصرار فرزندانشان در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند. گرچه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فوق برنامه‌ها اجباری نیست اما مدارس غیر دولتی خودشان را از این مورد استثنا می‌دانند. یکی از اولیا اعلام کرد که پسرش کلاس هفتم است و در یک مدرسه غیر انتفاعی درس می‌خواند.

او با تأکید بر اینکه ۱۵ میلیون شهریه پرداخته است، می‌گوید: شهریه و برنامه‌های فوق برنامه این ۱۵ میلیون تومان بوده است اما برای هزینه غذای روزانه ۱۵ هزارتومان، برای لباس ۴۵۰ هزار تومان و سرویس هم ۲ میلیون تومان داده‌ایم. همان زمان که پسرم را ثبت‌نام کردم مدیر مدرسه قراردادی را با ما امضا کرد که اگر به این موارد موضوعی اضافه شود ما هزینه را از شما می‌گیریم. وی تأکید می‌کند: کلاس استخر، آموزش زبان انگلیسی و فرانسوی، کلاس سرود و تماشای فیلم از جمله فوق برنامه‌هایی بود که برای پسرم در نظر گرفته‌اند.

رفیعی مادر یک دانش‌آموز دختر کلاس اول است، او برای ثبت‌نام دخترش ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شهریه داده است: «بیشتر شهریه دخترم برای فوق برنامه بود مثلاً دو سری کتاب به ما دادند تا یکسری آن در مدرسه باشد و یکسری دیگر در خانه تا کوله پشتی دانش‌آموزان سنگین نباشد اما در زمان ثبت‌نام برای لباس ۲۰۰ هزار تومان، برای سیمی کردن دفتر و کتاب ۳۰ هزار تومان از ما گرفتند. با این حال زمان ثبت‌نام اعلام کردند برای چرتکه، استخر و کتابخوانی هم مبالغی دریافت می‌شود.

امینی هم که پسرش کلاس ششم ابتدایی است و در مدرسه دولتی درس می‌خواند برای مشارکت در مدرسه ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرده و حالا مدیر مدرسه برای فوق برنامه‌ها هزینه‌های دیگری را طلب کرده است: البته در این چند وقتی که مدرسه باز شده معلم پسرم اعلام کرد کلاس تیزهوشان برایتان می‌گذارم و نفری ۷۰۰ هزارتومان می‌گیرم. البته ۲۰۰ هزارتومان بابت پلی کپی، ۱۰۰ هزارتومان بابت دفتر رابط مدرسه و خانه و ۱۰۰ هزار تومان هم بابت کتاب و سیمی کردن آن از ما گرفتند.

*فوق برنامه‌ها داوطلبانه است
مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فوق برنامه‌ها تعریف خاصی در مدارس دارد اظهار می‌کند: بحث خدمات آموزشی و فوق برنامه‌ها در اجرای بند ۴ ماده ۱۱ قانون تشکیل شوراها بوده است و به مدیران مدارس اجازه داده است در قبال ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه هزینه آن از مردم گرفته شود و وجوه حاصله را برای ارائه خدمات با کیفیت مدرسه به‌کار بگیرند.

رسول پاپایی در گفت‌وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه فوق برنامه‌ها باید به تأیید مدیران مناطق برسد، اظهار می‌کند: فوق برنامه‌ها باید در راستای اهداف علمی، پرورشی و فرهنگی باشد.
مدیر مدرسه هم نمی‌تواند برای هر فوق برنامه‌ای هزینه دریافت کند. البته فوق برنامه‌ها هم داوطلبانه است و اگر کسی تمایلی نداشته باشد می‌تواند به مدیر مدرسه بگوید و در آن برنامه شرکت نکند.

وی با اشاره به مدت زمان اختصاص‌یافته برای فعالیت‌های فوق برنامه برای مدارس هیأت امنایی می‌گوید: برای دبستان‌ها حداکثر چهار ساعت، برای مدارس دوره اول متوسطه شش ساعت و برای مدارس دوره دوم متوسطه حداکثر هشت ساعت در نظر گرفته شده است.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه بر این اساس نرخ خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه که از سوی آموزش و پرورش شهرستان مصوب شده در قالب پوستری تهیه و در تابلوی اعلانات قرار می‌گیرد تا در معرض دید اولیا باشد ادامه می‌دهد: ما بازدیدهایی از مدارس داریم و به تخلفات احتمالی درباره دریافت هزینه اضافه از والدین و سایر موارد رسیدگی می‌کنیم.

بعضاً گلایه‌هایی از سوی اولیا مطرح می‌شود و ما این موضوع را بررسی می‌کنیم. باید تأکید کنیم که اولیا خودشان ناظر فعالیت‌های مدارس هیأت امنایی هستند و باید برنامه‌های وعده داده شده را مطالبه کنند. البته اگر شکایتی از مدارس به دست ما برسد حتماً بررسی می‌کنیم و اگر تخلفی رخ داده باشد برخورد جدی می‌کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.