سناریوی تکراری علیه ایران دلیل اصلی انزوای آمریکا

طی چهار دهه گذشته این نخستین بار است که آمریکا در بازی تحریم ها علیه ایران، اتحادیه اروپا را کنار خود ندارد و این انزوا آنقدر عمیق است که بتواند انگیزه هر دسیسه و سناریویی از سوی آمریکا، برای بر هم زدن رابطه ایران و اروپا باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، روز سه شنبه هفتم آبان و به فاصله یک هفته تا آغاز تحریم های برجامی آمریکا علیه ایران، رییس سازمان اطلاعات دانمارک مدعی می شود پلیس این کشور، شهروند نروژی- ایرانی را دستگیر کرده است. این مقام امنیتی در کنفرانسی خبری با متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به یک شخص دانمارکی ادعا کرد که این حمله علیه رهبر دانمارکی گروهک الاحوازیه انجام گرفته است.

این ادعا، واکنش های متفاوت داخلی و خارجی بسیاری در پی داشت اما محور بارز واکنش ها از سوی وزارت امورخارجه تاکید بر یک گزاره غیر قابل انکار بود: ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و اتهام ترور به این سرزمین در حالی که ددمنشانه ترین ترورها از سوی برخی از کشورهای منطقه با سکوت مجامع جهانی روبروست؛ نشان تناقضی آشکار است و ایران تسلیم صحنه آرایی هایی از این جنس نخواهد شد.

**تروریسم و تناقضات مدعیان مبارزه با آن
اتهام ترور این روزها در حالی از سوی برخی به ایران وارد شده که هنوز رد خون جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول ترکیه بر زمین است و هنوز از سرنوشت پیکر او اطلاع دقیقی در دست نیست. این میان تنها پرونده خاشقچی نیست که سند تناقض آشکار در معیارهای حقوق بشری مدعیان است، حمایت از سرکردگان گروه الاحوازیه هم نشان دیگری درعیان سازی این معیارهای دوگانه است. دانمارک در حالی مدعی شده، ایران علیه یکی از مقامات این گروهک توطئه کرده که هنوز چهلم شهدای ترور اهواز که قربانی نفاق این گروه شدند، فرا نرسیده است.

تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران، شامل فهرستی طولانی از ترورهای کوچک و بزرگی است که گاهی یک شخصیت مانند ترور آیت الله مرتضی مطهری یا یک حزب مانند انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و یک نهاد حاکمیتی مانند انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر و یا قتل و عام مردم غیرنظامی و بی گناه مانند عملیات تروریستی اهواز را هدف قرار داده و فاجعه آفریده است.

از عجایب روزگار جهان در قرن بیست و یکم هم شاید همین باشد که مدعیان حقوق بشر و مقابله با تروریسم، با وجود اسناد غیرقابل انکار، جان پناه تروریست های اشاره شده هستند و ایران را متهم به حمایت از ترور می کنند.

**رابطه معناردار آغاز تحریم ها و سناریوسازی ها
پایبندی اتحادیه اروپا بر تعهدات هسته ای خود پس از خروج غیرمتعهدانه آمریکا از این توافق، به مذاق برخی ها در جهان خوش نیامد. تندروهای آمریکا و در راس آن ها دونالد ترامپ تاجر کاخ سفید، تصور می کردند این بار هم به سیاق دهه های گذشته اتحادیه اروپا را در تحریم های ایران کنار خود دارند، تصوری که با اعلام پایبندی این اتحادیه به سند توافق هسته ای باطل و نقشه تحریم های همه جانبه با اتخاذ تدابیر دو طرفه ایران و اروپا، نقش بر آب شد.

روزهای آینده جهان شاهد رونمایی از مکانیزم جدید اروپا در تعامل بانکی با ایران خواهد بود و این به وضوح نشان دهنده شکست تحریم ها علیه ایران است. تحریم هایی که آمریکا با دستاویز قراردادن آن ها در تلاش بود تا ملتی را به زانو در آورد، اکنون که این تلاش ها نتیجه مطلوبی در پی نداشته و درعمل با شکست مواجه شده، واکنش طبیعیِ زیاده خواهان کاخ سفید و هم پیمانان آنان، خراب کردن بازی بزرگان است.

این میان آمریکا از یک سو می کوشد تا جایگاه خالی اتحادیه اروپا در موازنه قدرت علیه ایران را با تکیه بر رژیم های ترورپرور منطقه پر کند و از سوی دیگر تلاش می کند با بهانه جویی ها و سناریوسازی ها، اتحاد استراتژیک ایران با اتحادیه اروپا را کمرنگ سازد. دلارهای عربی و رسانه های عبری هم میدان دار این تکاپوی کاخ سفید هستند.
اتهامات بی اساس مقامات دانمارکی علیه ایران را هم در همین راستا می توان ارزیابی کرد.

با کمرنگ شدن اثرات تحریم ها اکنون نوبت اجرای «پلنB » رسیده است که به شکست کشاندن این تعاملات در صدر فهرست این پلن و اهداف آمریکا و هم پیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای اوست. نقش آفرینی نقاب های ناشناس در عرصه سیاست جهانی هم سناریو دسیسه چینی و اتهام زنی علیه ایران را تکمیل می کند تا با بهانه های واهی، موفقیت های استراتژیک ایران و اتحادیه اروپا به شکست کشانده شود.

**آنانکه از یک ضرر سود می برند
از تزلزل در روابط ایران و اتحادیه اروپا و تشکیک در تعاملات این دو قطب به هر بهانه ای، جز آمریکا و محور عبری-عربی اشاره شده در بالا، مُلک و ملت دیگری را منتفع و مسرور نخواهند شد. شاهد این مدعا هم خوشحالی آشکار و توییتری مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، ساعاتی پس از ادعای مقامات دانمارکی است. پمپئو در توییت خود نوشته ‘به دولت دانمارک بابت دستگیری یک عامل ترور رژیم ایران تبریک می‌گوییم و مدعی شده است تقریباً ۴۰ سال است که اروپا هدف حملات تروریستی تحت حمایت ایران قرار گرفته است.’

رژیم صهیونیستی آنگونه که اشاره شد در این گل آلودی اتهام زنی ها علیه ایران، به شکار شاه ماهی مشغول بوده و مدعی شد که سازمان اطلاعات این رژیم (موساد) به دولت دانمارک در دستگیری شهروند ایرانی که ادعا می‌شود تصمیم به ترور یکی از رهبران گروه الاحوازیه داشته ، کمک کرده است.

عربستان سعودی هم این میان به هر آب و آتشی می زند و دلار و ریال خرج می کند تا رسوایی خود پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد و معترض سعودی در استانبول را برای ساعاتی از صدر خبرها و تحلیل های جهان پایین آورد و ایران هراسی را پس از سکوتی طولانی بار دیگر به صفحه نخست خبرها و گزارش ها دعوت کند.
میان هیاهوی رسانه ای و جنجال های اشاره شده آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که آسیب روابط نوپای ایران با اتحادیه اروپا (آنچه پس از برجام شکل گرفت) بیش و پیش از آنکه برای ایران آسیب زا و چالش آفرین باشد برای آینده سیاسی و حتی اقتصادی این اتحادیه مشکل ساز خواهد بود. این اصلی است که اتحادیه اروپا و دانمارک باید در معادلات دیپلماتیک خود آن را فراموش نکنند.

**ضرورت هوشیاری عقلای قوم
اصل بنیادین تمام دیپلماسی های جهان امروز منافع ملی است. اصلی که دیپلماسی ایران هم با تکیه بر آن و در نظر گرفتن اصول عزت، حکمت و مصلحت، با جهان ارتباط دارد. اصولی که به کارگیری درست آن ها، دستکم طی پنج سال گذشته و درعمر دولت تدبیر و امید توانسته است، بخش بزرگی از ایران هراسی ها را به ایران دوستی بدل کند و هزینه خروج ترامپ از کاخ سفید را تا از دست دادن شرکای اروپایی او بالا برد.

اکنون نیز با دام تازه تدارک دیده شده علیه ایران این اصول بیش از هر زمان دیگری باید به کار آیند و مردان دیپلماسی کشور، با تکیه بر تجارب خود در عرصه بین المللی به صیانت از حقوق ایران بپردازند.

اتحادیه اروپا هم باید با کنار نهادن برخی رویکردهای دوگانه خود در موضوعات حقوق بشر و ترور، رویه یکسانی در این حوزه ها اتخاذ کند. لازم است بار دیگر استراتژیست های اروپایی و مدافعان حقوق بشر و مخالفان ترور، حوادث یک ماه و یک سال و ده سال گذشته جهان را با دقت و بی طرفانه مرور کنند تا منشا و مبدا ترور را نه در ایران بلکه در همسایه جنوب غربی ایران بیابند.

شاید یادآوری این نکته هم خالی از لطف نباشد که برای آمریکای مدعی مدافع حقوق بشر و مخالف ترور، قراردادهای فروش اسلحه به قاتلان خاشقچی، بسیار بیشتر از آنچه جهان تصور می کرد ارزشمند است، بنابراین دنباله روی برخی از کشورهای اروپا از چنین شیوه ای، تنها نامی از ننگ را برای ایشان در کتاب تاریخ به یادگار خواهد گذاشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.