رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ماهی بهترین گزینه برای مبتلایان به آسم

مطالعات جدید محققان دانشگاه لاتروبه استرالیا نشان می دهد اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی با کاهش التهاب، به کاهش علایم و بهبود آسم کمک می کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، با افزایش شهر نشینی و آلودگی هوا، ابتلا به آسم و تشدید حملات آن به یک معضل جدی در حوزه بهداشت بدل شده است.

حملات آسم به صورت تنگی نفس و خس خس سینه بروز می کند. در این بیماری مزمن، پوشش لوله های برونش ملتهب و متورم می شوند، مجاری تنفسی تنگ شده و جریان هوای داخل و خارج شده از ریه کاهش می یابد. علل آسم به طور کامل شناخته شده نیست؛ ولی عواملی مانند مواد حساسیت زا، دود سیگار و مواد شیمیایی سبب تحریک این عارضه می شوند.

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف ماهی با کاهش التهاب راه های هوایی، نقش بسیار مهمی در بهبود علایم آسم دارد. در این مطالعه از داوطلبان خواسته شد به مدت ۶ ماه روزانه به همراه رژیم مدیترانه ای، ماهی حاوی اسیدهای چرب مصرف کنند.  نتایج نشان داد در افرادی که این رژیم غذایی را رعایت کردند، التهاب مجاری تنفسی ۱۴ برابر کاهش یافت.

ادامه این مطالعه نشان می دهد رژیم غذایی چرب و حاوی نمک و شکر زیاد منجر به پیشرفت آسم به ویژه در کودکان می شود. این مطالعه مصرف دو وعده ماهی در هفته را برای بیماران مبتلا به آسم توصیه کرده است.

آسم یک بیماری شایع و غیر مسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می شود. مرگ های ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد. استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه های هوایی و واکنش های آلرژیک می شود.

**مهمترین عوامل محرک بیماری آسم
-نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات
-استفاده از لباس های پوست و پشم طبیعی
-گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان
-دود ناشی از تنباکو
-آلودگی هوا
-انواع محرک های شیمیایی
-لوازم بهداشتی شیمیایی
-انواع آلرژن مانند گرده
برخی از شرایط مانند استرس، احساس خشم و ترس می تواند این عارضه را تشدید کند. داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یکی از مهمترین عوامل خطر این بیماری محسوب می شوند. انواع داروهای بتابلاکر که برای فشار خون بالا، بیماری های قلبی و میگرن استفاده می شوند، آسم را تشدید می کنند. آسم قابل درمان نیست ولی می توان با مدیریت آن شرایط افرد مبتلا را بهبود بخشید.

نتایج این مطالعه در نشریه Human Nutrition and Dietetics منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.