جزئیات تغییر رئیس سازمان سینمایی از زبان وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رئیس سازمان سینمایی تا ۲۶ آبان‌ماه تعیین خواهد شد و اگر به نتیجه قطعی نرسیم احتمال دارد که سرپرست معرفی کنیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه «چه کسی قرار است در سمت رئیس سازمان سینمایی قرار بگیرد؟»، گفت: من هنوز نمی‌توانم جواب قطعی به شما بدهم اما تا پایان هفته یا ۲۶ آبانماه قطعی خواهد شد و کسی را که سکاندار سینمای ایران خواهد شد، مشخص می‌کنیم.

او درباره علت به تعویق افتادن اعلام جایگزین توضیح داد: این مسیری که با فاصله اتفاق افتاد به این علت است که وقتی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد، فرصت دو ماهه‌ای به وجود آمد که چون مهندس حیدریان بازنشستگی زودتر از موعد داشتند در حال گفت‌وگو بودیم که آیا کسانی که بازنشستگی زودتر از موعد دارند می‌توانند از منظر حقوقی دوباره به کار گرفته شوند یا خیر. بعد که روشن شد این امکان وجود ندارد، ما در صدد برآمدیم به دنبال جایگزین باشیم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: گزینه‌های متعددی از داخل صنف سینما و مدیران حوزه‌های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و اسم‌های مختلفی مطرح شد. در یک فرصت یک ماه و نیمه به جمع‌بندی رسیدیم و تا حدود ۲۵ روز قبل اسامی مختلفی را ارجاع دادیم چون باید با معاونین وزرا و حوزه نهاد ریاست جمهوری هماهنگی‌هایی صورت بگیرد و همچنین مراحل استعلام‌ها طی شود که این امر زمان‌بر است. امیدواریم تا ۲۶‌ آبان به نتیجه قطعی برسیم؛ البته احتمال این هم وجود دارد که کسی را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کنیم.

او ادامه داد: ملاک‌های مختلفی را در نظر گرفتیم. سینما دارای صنف‌های متعددی است. اینکه کسی بتواند به‌گونه‌ای ارتباط برقرار کند که این صنف‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند، مسأله مهمی است. می‌دانیم در پاره‌ای از شرایط تفاوت یا تضاد منافع بین اصناف وجود دارد. اینکه کسی بتواند خانواده سینما را گرد هم قرار دهد و همه با هم حرکت کنند برای ما مهم است زیرا کشتی سینما اینگونه نیست که فقط به یک صنف محتاج باشد بلکه باید همه همراه باشند. نکته دیگر این است که آن مدیر نسبت به سینما ناآشنا نباشد. البته اینکه رئیس سازمان سینمایی از خانواده سینما باشد، اولویت است اما یک ضرورت نیست چراکه ممکن است فرد خارج از سینما راحت‌تر بتواند خارج از دایره آن تعارض منافعی که به آن اشاره شد، حرکت کند.

صالحی افزود: ویژگی دیگری که در نگاه ما بسیار مهم است این است که آن مدیر بتواند ترکیب اقتصاد و سینما را با هم به پیش ببرد. سینما دو بال دارد؛ یک بال فرهنگی و هنری دارد که کمک می‌کند سینمای ما با نگاه هویتی و اجتماعی به پیش برود. از طرف دیگر سینما یک صنعت هم هست و می‌تواند اشتغال ایجاد کند. اینکه کسی بتواند این دو بال را با هم در حرکت نگه دارد تا دیگری به خطر نیفتد، بسیار مهم است.

وی در واکنش به سوالی درباره برخی گزینه‌ها که برای سمت ریاست سازمان سینمایی در ایام اخیر در رسانه‌ها مطرح شده است، توضیح داد: برخی از این گزینه‌ها درست هستند و نمی‌توان آنها را رد کرد اما وقتی بحث از فشار لابی‌ها به میان‌ می‌آید باید بگویم که این فاصله ۴۵ روزه زیاد نبوده و شرایط طوری است که گاهی انتخاب افراد برای مدیریت‌های میانی یا کمتر از میانی هم کار راحتی نیست بنابراین زمان گذاشتن برای این حوزه‌ با اهمیت لازم است. در این‌ میان می‌توان گفت طبعا تفاوت سلایقی وجود دارد اما لابی‌ صورت نگرفته است.

او درباره فصای اقتصادی سینما هم‌ گفت: وقتی در فضای سینما در ۶ ماه اول سال ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی پنج برابر سال ۹۲ در فاصله کمتر از ۵ سال رشد داشتیم، نشان‌دهنده این است که اتفاقاتی صورت گرفته که باید مراقب آنها بود تا تهدید نشوند بنابر این نمی‌شود به یک ریسک بزرگ دست زد.

وزیر ارشاد درباره پرهیز برخی چهره‌های انتخاب‌شده برای ورود به عرصه مدیریت سینما هم اظهار کرد: در بین تعداد قابل توجهی از افراد که در معرض گفت‌وگو بودند، موردهایی هم وجود داشت که خودشان به خاطر شرایط کاری و اشتیاقشان به برخی فعالیت‌های حرفه‌ای و علاقه کمتری که به حوزه مدیریتی داشتند، پذیرش از ناحیه آنها رد شد. به طور طبیعی این اتفاق رخ داده است.

او درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران و برگزاری آن به صورت بین‌المللی هم توضیح داد: جشنواره فیلم کوتاه از زوایای مختلف مهم است. یکی از این نکات ارائه وجه خلاقانه زندگی اجتماعی امروز ماست. از زمانی که بحث پنجره‌ جوانی در کشور آغاز شد، رهبر انقلاب و دیگران بارها به این نکته تأکید داشتند که پنجره جوانی یک فرصت تمدنی برای ماست. سینمای کوتاه فرصتی است برای کل صنعت سینما. در زمانی گفته می‌شد تئاتر دریچه جهش سینماست اما امروز فیلم کوتاه نقطه جهش سینمای ایران است.

این جشنواره یک فرصت دیپلماسی هنری سینمایی برای ما ایجاد کرده است. سینمای ایران در فضای سینمای داستانی بلند و حوزه‌های مستند هم موفقیت‌های خوبی داشته و حالا فیلم کوتاه، قدرت مانور و حضور سریع در فضاهای مختلف را دارد. در سال ۹۶، بیش از ۱۸۰۰ حضور بین المللی داشتیم و جوایز زیادی در این عرصه به دست آوردیم.

وزیر ارشاد درباره ایجاد فضایی برای اکران فیلم‌های کوتاه نیز اظهار کرد: زمانی فیلم‌های کوتاه آرشیوی بودند اما فضای مجازی اکنون بستر خوبی را ایجاد کرده است. امروز سازندگان فیلم‌های کوتاه دغدغه یک دهه قبل برای دیده‌شدن را ندارند یا حداقل این دغدغه‌شان کمرنگ شده است. شاید سینماها هنوز بستری برای نمایش فیلم کوتاه ندارند اما در واقعیت نگرانی فیلمساز برای دیده‌شدن اثرش از سوی مخاطب کمتر شده است. در کنار این شرایط بحث اقتصاد فیلم کوتاه هم مهم می‌شود.

هرچه بتوانیم، به سمت ظرفیت‌سازی در حوزه سالن‌های سینما حرکت خواهیم کرد. هرچه سالن‌های سینما محدود باشد، باید حق داد به سالن‌داران که به فکر تأمین منافع خود باشند. اکنون بخش خصوصی به خوبی به این میدان ورود کرده است و همین امر باعث شده که در ۶ ماه اول امسال ۴۷ سالن سینما به ظرفیت اکران سینماهای کشور اضافه شود.

صالحی افزود: با این زیرساخت می‌توانیم امکان حضور و نمایش ژانرها و سبک‌های مختلف فیلمسازی بر پرده سینماها را فراهم بیاوریم. اینها بخشنامه‌ای نیست و سالن‌دار باید در این زمینه همراهی کند. کما اینکه تا کنون گروه «هنر و تجربه» به عنوان یک فرصت در این زمینه موثر عمل کرده است. این گروه امروز در شهرستان‌ها جای خود را پیدا کرده و حتما از این مسیر فیلم کوتاه هم می‌تواند به پیش برود. امروز نزدیک به ۱۰۰ سینمای سیار داریم که تعداد آن رو به افزایش است و موقعیت خوبی برای فیلم کوتاه به‌شمار می‌رود. امسال در مسیر راهپیمایی اربعین در مرزها سینمای سیار موجود بود که یکی از جذاب‌ترین و متناسب‌ترین آثاری که در آنها به نمایش گذاشته می‌شد، آثار کوتاه بود و عملا فیلم کوتاه در این زمینه هم می‌تواند خودش را نشان دهد.

وی با بیان اینکه «در مدت باقی‌مانده تا پایان دولت که بیش از دو سال است، آنچه اهمیت دارد، تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف مسیری است که طی شده است»، گفت: اینکه نقاط قوت را از دست ندهیم یک مساله جدی است. تلاشمان این است که در کلیت وزارت ارشاد و به طور خاص در حوزه سینما قوت‌ها را به شکل جدی پاسداری کنیم زیرا روند سینما رو به رشد بوده است و در بحث بیمه و ساختارهای تثبیت‌شده، کارهای زیادی انجام شده است. با تغییری که پیش رویمان داریم سازمان سینمایی نمی‌خواهد ۱۸۰ درجه به عقب بازگردد و چرخشی را به وجود بیاورد که ساختار کلی سینما با تزلزل مواجه شود. تکامل قطعا اتفاق خواهد افتاد و باید باشد اما به معنی تغییرات همه‌جانبه نخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کاخ رسانه جشنواره فیلم فجر نیز بیان کرد: چون هنوز این مساله قطعی نشده، اسمی‌ مطرح نمی‌کنم اما مذاکراتی داشته‌ایم و صحبت‌هایی برای انتخاب مکان دیگری هم صورت گرفته است. این صحبت‌ها تا جاهای خوبی هم پیش رفته‌ است و امیدواریم اگر توافق نهایی صورت بگیرد و بتوانیم در مکان جدید تثبیت شویم، شرایط بهتری داشته باشیم.

صالحی درباره ورود پول‌های کثیف به سینما و موضع وزارت ارشاد در این مورد نیز خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی سینما در سال جاری رشد پیدا کرده اما هنوز این رقم گردش مالی در سینما به نسبت حوزه‌های دیگر، رقم قابل توجهی نیست. به همین دلیل خواهشم از رسانه‌ها و کارشناسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند این است که مسائل را با اغراق و بزرگنمایی مطرح نکنند. وقتی در این حوزه عناوینی مانند مافیا و پولشویی را مطرح می‌کنیم کمی دور از واقعیت است. شفافیت در عرصه سینما مهم‌ترین اتفاقی است که به کمک سینما خواهد آمد؛ نگاهی که در سال‌های اخیر با حمایت دولت و جامعه مدنی شکل گرفته و قطعا حرکت ما در یک فضای شیشه‌ای به نفع اعتماد اجتماعی است.

او در پایان تصریح کرد: اینکه در سینما بدانیم برای یک فیلم چقدر سرمایه‌گذاری شده است، منابع سرمایه‌گذاری دقیقا چه کسانی بوده‌اند و سهم هر یک از عوامل تولید چقدر بوده است، به کمک فرهنگ و هنر سینما می آید. بهتر است به جای آنکه بخواهیم به صورت موردی یک نگاه قضایی به این موارد داشتیم که گاه به نتیجه میرسد و گاه نه، آهنگ شفافیت را در فضای سینما به عنوان یک مطالبه، وسیع‌تر کنیم. باید مجموعه افراد با این نگاه حرکت کنند که شفافیت می‌تواند دهه آینده سینمای ایران را به دهه‌ای پاک‌تر، کارآمدتر و اقتصادی‌تر تبدیل کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.