رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دمنوش های معجزه آسا برای لاغری + دستور تهیه

لاغری یکی از بحث‌های داغ روز است و خیلی از افراد با استفاده از راه‌هایی همچون قرار دادن بالون معده، ورزش کردن، خوردن میوه های لاغر کننده و مصرف انواع نوشیدنی‌ چربی سوز و دمنوش لاغری و … برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، از آنجایی که معمولا دستورالعمل‌ها و درمان‌های طبیعی کارسازترین مکمل‌های یک رژیم غذایی هستند و می‌توانند روند رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب را سرعت ببخشند، در این مقاله قصد داریم چند دمنوش برای لاغری را به شما معرفی کنیم که همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند. همراه ما باشید.

قبل از اینکه به سراغ دمنوش‌های پیشنهادی‌مان برویم، می‌خواهیم کمی درباره‌ی روند کاهش وزن با هم صحبت کنیم. چربی (همراه با پروتئین و کربوهیدرات) همان انرژی‌ِ ذخیره‌شده است. کالری در واقع واحدی برای اندازه‌گیری این انرژی‌هاست. بدن ما به‌وسیله‌ی یک سری فعل و انفعالات شیمیایی، چربی را به انرژی قابل استفاده برای فعالیت‌های بدن تبدیل و انرژی‌ (کالری‌) اضافی را هم ذخیره می‌کند.

برای کاهش وزن، شما باید بیشتر از میزان کالری دریافتی، انرژی مصرف کنید. این امر باعث می‌شود بدن چربی‌های ذخیره‌‌شده را به‌کار بگیرد و درنتیجه لاغرتر شوید. در واقع سلول‌های چربی به مرور کوچک‌تر می‌شوند و از بین می‌روند. دوستان عزیزم توجه داشته باشید که تمامی این مراحل و روند چربی‌سوزی به شرایط ژنتیکی و محیطی افراد بستگی دارد.

دمنوش‌هایی که ما به شما معرفی می‌کنیم، در شرایط عادی در کنار یک رژیم غذایی مناسب، می‌توانند تأثیرات مثبتی در روند کاهش وزن داشته باشند.

۱. دمنوش دارچین

دمنوش دارچین

قندخون تأثیرمستقیمی روی وزن ما دارد و میزان گرسنگی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قندخون یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی انرژی بدن است. هرقدر انرژی شما بیشتر باشد، تمایل بیشتری به ورزش کردن خواهید داشت.

هرقدر قندخون‌تان متعادل‌تر باشد، کمتر دچار اشتهای کاذب می‌شوید و بدن شما روند مناسب‌تری برای استفاده از چربی‌های ذخیره‌شده را در پیش خواهد گرفت. اگرچه بحث‌های زیادی درباره‌ی تأثیر دارچین بر قندخون وجود دارد، اما مطالعات زیادی نشان می‌دهند که دارچین می‌تواند میزان سطح قندخون را مدیریت کند. پس ضرری ندارد اگر یک دمنوش تندوتیز دارچین را امتحان کنیم.

مواد لازم برای تهیه‌ی این دمنوش لاغری
۱ قاشق چای‌خوری پودر دارچین،
یک تکه چوب دارچین،
و ۱ لیوان آب

طرز تهیه
پودر دارچین و چوب آن را در یک لیوان بریزید، آب را بجوشانید و داخل لیوان روی دارچین‌ها بریزید. بهتر است از یک لیوان درب‌دار استفاده کنید یا روی هر لیوانی که استفاده می‌کنید، درپوش بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. دمنوش لاغری شما آماده است. نوش جان! این دمنوش را می‌توانید ۱ یا ۲ بار در روز میل کنید.

۲. دمنوش چای سبز و زنجبیل

دمنوش چای سبز و زنجبیل

چای سبز علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد، مدت‌هاست به‌عنوان ماده‌‌ای مؤثر در کاهش وزن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در حالی‌که بسیاری از تحقیقات خلاف این فرضیه را بیان می‌کند، اما مطالعات دیگری صورت گرفته که نشان می‌دهد چای سبز سه ماده‌ی اصلی دارد که در کنترل وزن مؤثر هستند.

کافئین، کاتچین و تیانین سه ماده‌ای هستند که در این مطالعات به آنها اشاره شده است. کافئین کارکرد سیستم بدن را افزایش و سرعت بعضی از فرایندهای بدن به‌خصوص متابولیسم بدن (همه‌ی فرایندهای بیولوژیکی که بدن هر موجود زنده برای حفظ بقا انجام می‌دهد) را افزایش می‌دهد و همان‌طور که می‌دانید، متابولیسم ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارد.

کاتچین که به‌عنوان یک فلاونوئید آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود، یکی از سه عنصر مهم چای سبز است که موجب تفاوت چای سبز با چای سیاه می‌شود (چای سیاه همان تخمیرشده‌ی چای سبز است) و در شرایطی خاص می‌تواند به کاهش جذب چربی از روده کمک کند. تیامین هم اسید‌آمینه‌ای موجود در چای سبز است که به آزادشدن دوپامین در مغز (ماده‌ای شیمیایی که باعث ایجاد حس شادی و آرامش می‌شود) کمک می‌کند.

بنابراین اگر خواستید استرس‌تان را کم کنید، تیامین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای این کار باشد، چون برخلاف کافئین، فرد را حساس و عصبی نمی‌کند. زنجبیلی که به چای سبز برای تهیه‌ی این دمنوش اضافه می‌شود به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و به چای سبزتان بدون اینکه بخواهید شکر یا چیز دیگری اضافه کنید طعم و عطر خاصی می‌بخشد. از طرفی چون چای سبز طبع سردی دارد افزودن زنجبیل با طبع گرم، دمنوش شما را متعادل می‌کند.

مواد لازم برای تهیه‌ی این دمنوش لاغری دوست‌داشتنی
مقداری زنجبیل تازه‌‌ی پوست‌کنده یا نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل پودرشده،
۱ قاشق چای‌خوری چای سبز،
یک لیوان آب،
و یک قاشق عسل طبیعی برای شیرین‌شدن دمنوش (اختیاری)

طرز تهیه
برای درست کردن این دمنوش لاغری و اکثر دمنوش‌های دیگر، بهتر است از یک لیوان صافی‌دار استفاده کنید یا صافی‌ مناسبی روی لیوان قرار بدهید. ابتدا زنجبیل و چای سبز را داخل صافی قرار بدهید و یک لیوان آب‌جوش داخل لیوان بریزید و صافی را داخل لیوان بگذارید.

حواس‌تان باشد چای سبز را بیشتر از ۳ تا ۴ دقیقه داخل آب جوش نگذارید، چون طعم تلخی پیدا می‌کند. صافی را خارج کنید. دمنوش‌تان حاضر است. این دمنوش را با شکر شیرین نکنید و اگر دل‌تان خواست، می‌توانید یک قاشق عسل به آن اضافه و روزانه ۱ یا ۲ فنجان از این دمنوش لاغری را با معده‌ی خالی میل کنید.

۳. دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی

فواید و مزایای گلاب که از گل محمدی به‌دست می‌آید، چنان برای ما ایرانی‌ها آشنا و مطلوب است که نیازی به توصیه به استفاده از این ماده‌ی معطر و پرفایده نیست. گل محمدی یا همان گل سرخ به‌عنوان یک ماده‌ی دیورتیک (ادرارآور) بسیار ملایم عمل می‌کند. مواد دیورتیک باعث می‌شوند کلیه‌ها مقدار بیشتری سدیم توسط ادرار از بدن خارج کنند، بنابراین به سم زدایی بدن کمک می‌کنند.

نمکِ بیش از حد، آب موجود در خون را کاهش می‌دهد و موجب غلظت خون می‌شود که این موضوع برای گردش خون مطلوب اصلا خوب نیست. از طرفی، زمانی که شما وزن کم می‌کنید، در واقع مقدار زیادی آب از دست می‌دهید بنابراین باید آب بیشتری دریافت کنید که این آب هم سیستم بدن را پاکسازی می‌کند و هم بدن را هیدراته نگه می‌دارد و باور کنید یا نه، این موضوع برای کم کردن وزن بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه‌ی این دمنوش لاغری خوش‌عطر
یک مشت گلبرگ تازه یا خشک گل محمدی،
نصف فنجان آب،
و یک قوری درب‌دار

طرز تهیه
اگر از گلبرگ تازه استفاده می‌کنید، حواس‌تان باشد که گلبرگ‌ها به آفت‌کش‌ها، سموم دفع حشرات یا کود شیمیایی آلوده نباشند. گلبرگ‌ها و آب را داخل قوری بریزید (طوری که آب روی گل‌ها را بپوشاند) و قوری را روی شعله‌ی گاز قرار بدهید. درب قوری را بگذارید و منتظر شوید تا جوش بیاید. پس از آنکه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه جوشید، دمنوش را از صافی رد کنید. این دمنوش لاغری را نهایتا تا ۶ روز می‌توانید در یخچال نگه‌دارید. هر روز نصف تا یک فنجان از این دمنوش را می‌توانید با معده‌ی خالی میل کنید.

۴. دمنوش جنسینگ

دمنوش جنسینگ

جنسینگ آسیایی یکی از گونه‌های یازده‌گانه‌ی جنسینگ است که ریشه‌های گوشتی دارد. هرچند انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما دو نوع آمریکایی و آسیایی‌ آن شناخته‌شده‌تر هستند و آنچنان که از مطالعات مختلف درباره‌ی این گیاه مشخص شده است، جنسینگ محرکی قوی برای افزایش سوخت‌وساز بدن است. جنسینگ به شما کمک می‌کند بر خستگی غلبه کنید و انرژی و توانایی ذهنی را هم بالاتر می‌برد.

در مطالعه‌ای که در این زمینه در یک کلینیک مراقبت از بیماران سرطانی انجام شد، مشخص شد که این گیاه حتی روی فلج ناشی از داروهای شیمیایی هم تأثیر مثبتی دارد. همان‌طور که می‌دانید وقتی وزن کم می‌کنیم اگر انرژی کافی نداشته باشیم، ورزش کردن کار مشکلی است و کاهش وزن نیاز به فعالیت بدنی مناسب دارد و جنسینگ می‌تواند برای دریافت انرژی به شما کمک کند.

شواهدی احتمالی وجود دارد که نشان می‌دهد جنسینگ به متعادل نگه‌داشتن قندخون هم کمک می‌کند که البته خود این موضوع روی انرژی مورد نیاز بدن و اشتهای فرد تأثیر دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ی دمنوش لاغری جنسینگ‌
۱ قاشق چای‌خوری جنسینگ خردشده (آمریکایی یا آسیایی)،
۱ لیوان آب،
و عسل (در صورتی که ترجیح می‌دهید دمنوش‌تان شیرین باشد)

طرز تهیه
برای هر یک لیوان آب، تقریبا ۱ قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خردشده‌ی جنسینگ در لیوان یا فنجان‌تان بریزید. آب را بجوشانید و به آن اضافه کنید. بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه، می‌توانید دمنوش‌تان را صاف کنید و در صورت تمایل با افزودن با عسل یا لیمو، ۱ یا ۲ بار در روز میل کنید.

۵. دمنوش قاصدک و نعنا

دمنوش قاصدک و نعنا

دمنوش قاصدک و نعنا یکی از دمنوش‌های واقعا شگفت‌انگیز است که به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. حتما می‌دانید که کبد عضو بسیار اعجاب انگیزی است چون در واقع مسئول تمام سم‌زدایی بدن است. بنابراین نقش بسیار کلیدی‌ای در سوخت‌وساز بدن دارد. کبد پر از سلول‌هایی است که چربی را می‌شکنند، آن را به انرژی قابل استفاده‌ی بدن تبدیل می‌کنند و سوخت‌وساز را بالا می‌برند.

از طرفی این سلول‌ها مسئولیت جریان‌یافتن صفرا را هم به‌عهده دارند که به خردشدن چربی‌ها و بالارفتن سوخت‌وساز کمک می‌کند. هنگام سوخت‌وساز کربوهیدرات، این کبد است که به ثابت ماندن قندخون کمک می‌کند، بنابراین سطح انرژی هم ثابت می‌ماند و اشتها تنظیم می‌شود. پس کبد به‌عنوان یک مبارز با چربی‌ها نقش بسزایی در مدیریت چربی‌ها و جذب آنها و در نتیجه کاهش وزن ایفا می‌کند.

قاصدک و نعنا گیاهانی هستند که به پاکسازی کبد کمک می‌کنند. قاصدک ترکیباتی دارد که از آسیب به کبد جلوگیری می‌کند. قاصدک و نعنا هردو به‌طور خودکار تولید صفرا در کبد را تحریک می‌کنند و به فرایند هضم و جذب موادمغذی هم کمک می‌کنند پس مخلوط این دو گیاه از آنها یک دمنوش قدرتمند برای محافظت از کبد می‌سازد.

مواد لازم برای تهیه این دمنوش لاغری جادویی
یک قاشق چای‌خوری برگ نعنای خشک،
یک قاشق چای‌خوری برگ قاصدک خشک،
یک لیوان آب،
و لیمو (در صور ت تمایل)

طرز تهیه
آب جوش را به نعنا و قاصدکی که قبلا در لیوان ریخته بودید، اضافه کنید. روی لیوان درپوشی قرار بدهید و بگذارید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه همان‌طور بماند. سپس مخلوط‌تان را صاف کنید. اگر از طعم لیمو خوش‌تان می‌آید، می‌توانید دمنوش‌تان را با لیموی تازه میل کنید. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش تا دوبار در روز مشکلی ندارد. این دمنوش لاغری را می‌توانید با برگ‌های تازه‌ی قاصدک یا نعنا هم درست کنید.

فقط درباره‌ی قاصدک بهتر است از برگ‌های تازه‌تر استفاده کنید. توصیه می‌کنم تا حد امکان برگ‌های قاصدک در حال رشد و جوان‌تر را در آغاز فصل بهار انتخاب کنید، چون هرچه بیشتر رشد کند برگ‌هایش زمخت‌تر و تلخ‌تر می‌شود.

۶. دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی

ما در یک دنیای گیج‌کننده زندگی می‌کنیم چون توانایی ما در مقابله با عوامل مختلف متفاوت است. بدن ما طوری ساخته نشده که بتواند در مقابل هر فشار بیرونی همیشه به یک صورت عمل کند و این فشارها می‌توانند اثرات مخربی روی طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به بدن انسان از جمله افزایش یا کاهش وزن داشته باشند. هنگامی که دچار استرس می‌شویم، بدن هورمونی به‌نام کورتیزول ترشح می‌کند.

این ماده هورمونی استروئیدی است که بخش «پاسخ به هجوم بیرونی» یا «خارج شدن از شرایط فشار» را به‌عهده دارد. کورتیزول روی قندخون اثر می‌گذارد، بنابراین اشتها را هم تحریک می‌کند و باعث می‌شود کالری‌ها به راحتی به‌صورت چربی ذخیره شوند. نوروپپتید Y هم یک نوروکمیکال (عصب شیمیایی) است که آن هم به استرس مربوط است و موجب رشد بافت چربی می‌شود و از طرفی اشتها را هم افزایش می‌دهد. مریم‌ گلی گیاهی است که ذهن و بدن را آرام می‌کند، بنابراین می‌تواند به میزان قابل‌توجهی با استرس مقابله کند. به همین دلیل دمنوش مریم گلی یکی از دمنوش‌هایی است که اثرات مطلوبی بر روی کاهش وزن دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ی این دمنوش لاغری معجزه‌گر
یک مشت مریم گلی تازه یا ۲ قاشق چای‌خوری مریم گلی خشک
۱ لیوان آب،
و لیمو (در صورت تمایل)

طرز تهیه
مریم گلی را در لیوان بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. ۴ تا ۵ دقیقه زمان بدهید. دمنوش‌ لاغری خود را صاف کنید و از نوشیدن آن ۱ تا ۲ بار در روز، لذت ببرید.

۷. دمنوش نعناع برای کاهش اشتها

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع به خاطر عطر فوق العاده‌ای که دارد می‌تواند ذهن شما را فریب داده و باعث کاهش اشتهای شما شود. با نوشیدن این دمنوش علاوه بر اینکه احساس سیری بیشتری خواهید کرد می‌توانید از دیگر مزایای آن مانند خواب راحت و تقویت سیستم ایمنی بدن بهره‌مند شوید.

طرز تهیه طرز تهیه چای نعناع:
یک قاشق چای خوری نعناع خشک شده را به آب جوش اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس می‌توانید این دمنوش خوشمزه را نوش جان کنید.

۸. چای سفید مسدود کننده چربی‌های بدن

دمنوش چای سفید

چای سفید معمولا در نور خورشید به صورت طبیعی خشک می‌شود و غنی‌ترین چای جهان از نظر دارا بودن آنتی اکسیدان می‌باشد که تقریبا ۳ برابر چای سبز دارای ترکیبات پلی فلون‌ها می‌باشد. تحقیقات نشان داده که چای سفید با افزایش چربی سوزی و جلوگیری از ایجاد سلول‌های چربی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. کاتچین‌هایی که در چای سفید یافت می‌شوند می‌توانند کاهش وزن را افزایش داده و از چاقی جلوگیری کنند.

چای سفید باعث کاهش اشتها شده و جدب چربی را کاهش مس دهد از این دو طریق می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

طرز تهیه چای سفید:
آب را تا دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد بجوشانید و سپس برگ‌های چای سفید را به آن اضافه کنید و بگذارید که به مدت ۵ تا ۸ دقیقه دم بکشد. چای سفید آماده نوشیدن است.

۹. دمنوش زرشک برای چربی سوزی

دمنوش زرشک

مطالعات نشان داده که زرشک یکی از بهترین میوه‌ها برای لاغری و کاهش وزن می‌باشد. مصرف دمنوش زرشک می‌تواند باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

طرز تهیه چای زرشک:
به ازای هر نفر ۱-۲ قاشق چای خوری زرشک تازه یا خشک را به آب داغ با دمای ۸۰ درجه اضافه کرده و بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه خوب دم بکشد و رنگ بیندازد. سپس می‌توانید این دمنوش خوشمزه و خوشرنگ را با عسل میل کنید.

۱۰. دمنوش قهوه سبز برای چربی سوزی

دمنوش قهوه سبز

قهوه منبع قابل توجهی از کافئین است که اغلب به عنوان یک عنصر اصلی در بسیاری از قرص‌های رژیمی شناخته می‌شود تحقیقات نشان داده که کافئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱% افزایش دهد. کافئین با افزایش متابولیسم بدن به چربی سوزی کمک می‌کند، همچنین باعث تقویت موقت انرژی و هشیاری می‌شود به این معنی که می‌توانید برای مدت بیشتری ورزش کنید بدون اینکه خسته شوید.

اما متخصصان خاصیت لاغر کنندگی قهوه سبز را به کلروژنیک اسید موجود در آن نسبت داده اند. مطالعات زیادی در مورد کلروژنیک اسید و اثربخشی آن به عنوان مکمل کاهش وزن وجود ندارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد عصاره‌ی قهوه سبز می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که قهوه سبز مصرف می‌کنند ۳ تا ۵ پوند بیشتر از افرادی که قهوه سبز نخوردند وزن از دست داده اند.

کلروژنیک اسید قهوه سبز می‌تواند با کاهش قند خون و جلوگیری از افزایش سنتز چربی باعث کاهش وزن شود، همچنین اعتقاد بر این است که اسید کلروژنیک جذب چربی از غذا را کاهش می‌دهد و متابولیسم چربی سوزی را فعال می‌کند.

مواد لازم برای تهیه‌ی نوشیدنی قهوه سبز

۱۰ گرم قهوه سبز
۱۵۰ میلی لیتر آب گرم
در صورت تمایل عسل برای شیرینی

طرز تهیه قهوه سبز جهت لاغری:
ابتدا لوبیای قهوه سبز را به مدت ۲۴-۴۸ ساعت در آب بخیسانید، سپس آبکشی کرده و آن را روی اجاق قرار داده و بجوشانید. از روی حرارت بردارید و ۱۵ دقیقه بگذارید همانطور بماند تا دم بکشد. سپس حدود ۱ ساعت بگذارید تا خنک شود. نوشیدنی قهوه سبز شما آماده است، آن را بچشید اگر غلظت بالایی دارد با کمی آب رقیق کنید و اگر دوست دارید شیرین باشد از عسل استفاده کنید.

برای کاهش سریعتر وزن می‌توانید نوشیدنی قهوه سبز را در ترکیب با دارچین و زنجبیل استفاده کنید. بقیه‌ی نوشیدنی را در یک ظرف شیشه‌ای به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف قهوه سبز برای لاغری
اگر برای کاهش وزن می‌خواهید از قهوه سبز استفاده کنید بهتر است آن را ۱۰ دقیقه قبل از غذا بخورید. برای کاهش وزن سریعتر بهتر است قهوه سبز را بلافاصله پس از غذا نخورید، چون می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. دوز توصیه شده برای قهوه سبز ۴۰۰ میلی گرم و ۲-۳ بار در روز است.

۱۱. دمنوش زیره

دمنوش زیره

زیره سبز و زیره سیاه دارای مقادیر بالایی فیبر هستند و با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در زیره برای کاهش چربی شکم مفید است.

طرز تهیه دمنوش زیره:
کافیست یک قاشق چای خوری از پودر یا دانه زیره سبز را به قوری حاوی آب با دمای ۸۰ درجه اضافه کرده و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید. این دمنوش را می‌توانید با آب لیمو ترش تازه و عسل نیز میل کنید.

افرادی که از این دمنوش برای کاهش وزن استفاده می‌کنند بهتر است که نیم ساعت قبل از غذا این دمنوش را مصرف کنند و از معجزه آن بهره‌مند شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.