تانک‌ های زره‌ای در خیابان های پاریس

بر اساس گزارش‌ها تاکنون در شنبه سیاه پاریس چندین تن از نیروهای پلیس و معترضان زخمی شده و نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی به مقابله برخاسته‌اند.با اعلام ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه پلیس این کشور تا کنون ۴۸۱ نفر را در اعتراض‌های امروز پاریس بازداشت کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، یک ماه از اعتراضات فرانسوی ها گذاشت. جلیقه زردها حالا تهدید کرده اند که پاریس را ویران خواهند کرد اگه اصلاحات صورت نگیرد! این درخواست از سوی معترضان درحالی شدت گرفته است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه رسما در مقابل نرخ افزایش سوخت عقب نشینی کرد. اما آنها به اقدام مکرون قانع نشدند و خواستار برکناری نخست وزیر جوان شده اند.

جنبش جلیقه زردها ۳ هفته پیش در اعتراض به افزایش قیمت سوخت آغاز شد حال آنکه دولت فرانسه می‌گوید گروه‌های افراطی آن را به نام خود ضبط کرده‌ اند.

روز اول دسامبر اولین آمار کشته و مجروحان از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد.

برخی تحلیلگران با شدت گرفتن اعتراضات در اروپا که آغاز ان از فرانسه بود و سپس به بلژیک، هلند و یونان رسید معتقد بودند که تا وقتی که وضعی سوخت در اروپا به این منوال است سیاست های نفتی ترامپ و متحدانش راه به جایی نخواهد برد.

پس از آنکه شورای امنیتی با حضور وزرای دفاع ، کشور و شخص رئیس جمهور تشکیل شد، مکرون تصمیم گرفت با جلیقه زردها مذاکره کند.

اما این مذاکرات راه به جایی نبرد و اوضاع پاریس بدتر از روزهای گذشته شد. تا اینکه امانئول مکرون رسما از افزایش تعرفه های سوخت عقب نشینی کرد. عقب نشینی که برای مکرون بسیار دیگرهنگام بود چرا که جلیقه زردها امروز را به الیزه نیز سیاه کردند و پاریس را به رنگ زرد در آوردند. معترضان از چند روز قبل وعده شنبه سیاه را داده بودند به این خاطر از بامداد امروز پاریس کاملا تعطیل بود و گرد خاموشی بر این شهر عشاق پاشیده شده بود.

آغاز شنبه سیاه

صبح امروز صدها معترض در اطراف طاق نصرت پاریس تجمع کرده و خودروهای ضد شورش پلیس نیز پیرامون این میدان دیده می شوند. این اعتراض ها از ساعت ۹ صبح به وقت پاریس آغاز شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گزارش داد که معترضان زیادی از اطراف پاریس برای حضور در این اعتراض ها به پایتخت فرانسه آمده اند.

بنابر گزارش ها درگیری های پراکنده ای بین پلیس و معترضان در خیابان شانزه لیزه پاریس دیده می شود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که صبح امروز و در آستانه برگزاری اعتراض ها ۳۱۷ نفر دستگیر شده اند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴نیز ضمن پخش تصاویری از تجمع و راهپیمایی معترضان جلیقه زرد گزارش داد: اعتراض ها هم اکنون وارد چهارمین هفته خود شده است.

این رسانه افزود: اعتراض ها که به بهانه افزایش مالیات سوخت توسط دولت فرانسه آغاز شد، بسیاری از افراد را از اطراف پاریس و شهرهای دیگر به پایتخت فرانسه کشیده است.

خبرگزاری رویترز امروز گزارش داد: برای مقابله با تظاهرات امروز حدود ۹۰ هزار پلیس ضد شورش و ۱۰۶ گردان ویژه در شهرهای فرانسه مستقر شده اند.

بازداشت معترضان به سیاست های مکرون به حدود ۲۰۰ نفر در ابتدای امروز شنبه سیاه رسید. با سنگر بندی ها و دیوار های آهنین و چوبی بروی فروشگاه ها و رستوران ها و حضور چشمگیر نیروهای پلیس و ژاندارمری با آرایش کامل جنگی در سطح شهر چهره پاریس را بکلی دگرگون کرده است.

از صبح امروز نیروهای ژاندارمری با حضور در تمام ورودی های پاریس همه کسانی که قصد ورود به پاریس را دارند به شدت کنترل می کنند.
احتمالا دولت فرانسه میخواهد با نشان دادن مشت آهنین در همین ابتدای کار و انتشار آمار بازداشتی ها؛ وحشت به دل معترضان انداخته و آنان را از آمدن به خیابان ها منصرف کند.

برای تظاهرات امروز حدود ۹۰ هزار پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی و ۱۰۶ گردان ویژه ژاندارمری برای جنگ شهری به همراه ده ها خودروی زرهی و نفربر در شهرهای فرانسه مستقر شده اند که سهم پاریس به طور بی سابقه ای به ۸۰۰۰ نیرو افزایش یافته است.

شاید هیچ گاه فرانسه فکر نمی کرد از پیشرفته ترین ارابه های جنگی خود که کشورهای خلیج فارس فروخته است؛ روزی بخواهد در سرکوب معترضان داخلی در پاریس استفاده کند!

“گرد مرگ بر پاریس”؛ این توصیف رسانه های فرانسوی از شرایط امروز پاریس است؛ تمامی فعالیت های این شهر در همه امور تعطیل شده است و وزارت کشور از شهروندان خواسته حتی المقدور از خانه هایشان خارج نشوند.

در چهارمین هفته از به راه افتادن جنبش ضد سرمایه داری در فرانسه تاکنون پنج نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر هم زخمی و بازداشت شده اند که حال چند تن از زخمی ها وخیم است.

رسانه های خبری چه گزارش داده اند؟

پلیس فرانسه با تانک به استقبال جلیقه ‎زردها رفت؛ به گزارش بی‌بی‌سی، فرانسه امروز شنبه خود را آماده میزبانی از یک تظاهرات ضد دولتی دیگر می‌کند حال آنکه دستکم ۹۰ هزار نیروی امنیتی به خیابان‌ها می‌آیند.

بنابر اعلام «لو پاریزین»، در مجموع ۸۰ خودرو زرهی برای سرکوب تظاهرات سراسری جلیقه‌ زردها به سطح خیابان اعزام خواهد شد.

این درحالی است که «کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه پیش بینی کرده که این بار شمار کمتری از مردم به خیابان‌ها بیایند.

دولت اعلام کرده بود حاضر است برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها گام‌های بزرگتری برای راضی کردن منتقدان بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌ زردها حمایت می‌کنند. از زمان آغاز اعتراضات چهار نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند.

تصاویر خشونت ماموران پلیس در مقابل تظاهرکنندگان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

طبق یک نظرسنجی ۷۸ درصد فرانسوی‌ها موافقت دولت با تعلیق یک ساله افزایش بهای سوخت را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های زندگی افزایش خواهد داشت.

پاریس با زره‌پوش در انتظار گردباد اعتراضات “جلیقه زردها

ده‌ها هزار افسر پلیس امروز (شنبه) در سراسر فرانسه تدابیر امنیتی شدیدی را از ترس وخیم‌تر شدن اعتراضات خشونت آمیز این کشور در دور جدید تظاهرات ضد دولتی اتخاذ کرده‌اند و در همین راستا خودروهای زرهی در شهر پاریس مستقر شده و بناهای مهم و فروشگاه‌های این شهر تعطیل اعلام شده‌اند.

به‌ گزارش خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، در تداوم اجرای این تدابیر امنیتی پلیس فرانسه ۳۲۷ نفر را پیش از تظاهرات امروز بازداشت کرده است.

دولت امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه هشدار داده است که رادیکال‌ها و شورشی‌ها به دور جدید اعتراضات جنبش موسوم به “جلیقه زردها” در شهر پاریس سوار خواهند شد و احتمالا این اعتراضات تبدیل به خطرناک‌ترین در نوع خود بعد از سه هفته‌ از تداوم تظاهرات بدل خواهد شد. امروز برج ایفل و موزه لور به همراه صدها مغازه و مکان‌های تجاری و مهم دیگر تعطیل اعلام شده‌اند.

این اتفاق بعد از آن رخ می‌دهد که شنبه یک هفته‌ پیش پاریس شاهد بدترین ناآرامی‌ها در چند دهه گذشته بود و انبوهی از غارتگری‌ها و شورش‌ها که منجر به زخمی شدن ۱۳۰ نفر شد، در آن رخ داد.

سحرگاه امروز ده‌ها تظاهرکننده ملبس به “جلیقه‌های زرد شب رنگ ” که تبدیل به نماد جنبش شده است، در نزدیکی بنای طاق نصرت پاریس تجمع کرده‌اند. این بنا در اعتراضات هفته‌ گذشته آسیب بسیاری دیده و غارت شد. نیروهای پلیس در ایست بازرسی در منطقه پرت مایو واقع در غرب پاریس و همچنین خیابان مشهور شانزلیزه اقدام به تفتیش و بازرسی مردم کرده‌اند و ده‌ها تن در مقابل این ایست بازرسی‌ها صف بسته‌اند. در خیابان‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری الیزه در پاریس نیز موانع تقویت شده ویژه‌ از سوی پلیس برقرار شده است.

هم‌چنین مقامات اقدام به استقرار موانعی با خودروهای زرهی در پاریس کرده‌اند و هشت هزار پلیس در پایتخت استقرار یافته‌اند. در دیگر نقاط فرانسه نیز نزدیک به ۸۹ هزار نیروی امنیتی برای اجرای تدابیر بازدارنده و مقابله با عناصر شورشی در چندین مکان قابل انتظار اعتراضات استقرار یافته‌اند.

این جنبش اعتراضی در ابتدا به بهانه مقاومت در برابر افزایش قیمت سوخت به اجرا در آمد، اما خیلی سریع به محلی برای ابراز نارضایتی شدید از مشکلات مختلف اعم از درآمدهای راکد و افزایش هزینه‌های زندگی بدل شد.

مکرون بعدا اعلام کرد که طرح افزایش مالیات سوخت را کنار گذاشته است، اما این باز هم مانع اعتراضات نشد. نماد این اعتراضات جلیقه‌های ایمنی شبرنگی است که رانندگان فرانسوی بر طبق قانون ملزم به داشتن آنها در خودروهایشان هستند.

عده زیادی از اعضای جنبش اعتراضی خواهان آرامش شده و برخی نیز بعد از ملاقات جمعه‌ شب نخست وزیر فرانسه لحن آشتی جویانه در پیش گرفتند.

اما این جنبش رهبر آشکاری ندارد و دورهای قبلی اعتراضات شاهد حضور افراط گرانی بود که به سمت پلیس اشیا و سنگ پرتاب کردند.

کریستیف کاستانر، وزیر کشور فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت‌: بر طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم افراد شورشی و رادیکال تلاش دارند برای روز شنبه معترضان را بسیج کنند. تعدادی از افراد فوق خشونت طلب به دنبال شرکت در این اعتراضات هستند.

گفته شده است که امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه پنهان از دید رسانه‌ها جمعه‌ شب با نیروهای پلیس ضد شورشی که در پاریس استقرار یافته‌اند، دیدار کرده است. از زمانی که این ناآرامی‌ها در ۱۷ نوامبر شروع شد تاکنون چهار نفر کشته شده‌اند.

این اعتراضات سبب شده که مراسم و مناسبت‌های مختلفی اعم از بازارهای کریسمس و مسابقات فوتبال و رخ دادهای دیگر لغو شده و یا دچار لطمه شوند.

تصاویر مربوط به تدابیر امنیتی نشان می‌دهد که انگار بخش‌های از پاریس خود را آماده مواجهه با گردباد می‌کنند و پنجره‌های ساختمان‌ها تخته پوش شده و تزئینات کریسمس در آنها پنهان شده است.

پلیس اعلام کرده است که هر گونه اشیا و چیزی که در خیابان‌ها ممکن است به عنوان سلاح از سوی معترضان مورد استفاده قرار گیرد به ویژه‌ در مکان‌های ساخت و ساز و مناطق پر ریسک جمع‌آوری شده‌اند.

آن ایدالگو، شهردار پاریس، گفت‌: این مایه تاسف عظیم است که شاهد هستیم بخشی از شهر ما در تعلیق قرار گرفته است، اما امنیت شما اولویت ما است. از پاریس در روز شنبه مراقبت کنید چون پاریس به همه مردم فرانسه تعلق دارد.

مکرون کجاست؟

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه کل هفته را از نظرها به دور بود و دولت نامحبوب‌اش را تنها گذاشت تا تلاش کند ملت را آرام سازد. در واکنش به این اقدام، شعار «مکرون استعفا» به اصلی‌ترین شعار معترضان «جلیقه زرد» تبدیل شده است.

خشم این معترضان مستقیما رییس جمهور فرانسه را هدف گرفته که احساس می‌کند تنها رییس جمهور طبقه ثروتمند است و به هیچ عنوان به مردم عادی کشورش فکر نمی‌کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، اصلاحات تجاری و حامی کسب‌وکار امانوئل مکرون با این هدف اعلام شده بود که اقتصاد فرانسه را به صورت جهانی رقابتی‌تر سازد، اما کارگران فرانسوی این تغییرات را “خصمانه” و آنها را باعث تضعیف حقوق‌شان می‌بینند.

مکرون که میزان محبوبیت‌اش در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته، عمدتا فردی متکبر تلقی می‌شود، چرا که به عنوان مثال به یک فرد بازنشسته توصیه کرده تا به هیچ عنوان گله و شکایت نکند.

رییس جمهور ۴۰ ساله فرانسه اکثر اوقات خود را در این هفته به برگزاری نشست‌های محرمانه در کاخ الیزه پرداخته جایی که بسیاری از معترضان آن را پناهگاهی برای مکرون می‌داند تا بتواند در آنجا خود را از دست مردم پنهان کند.

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده که مکرون تا قبل از اعتراضات ضد دولتی امروز شنبه سخنرانی نخواهد کرد.

معمولا مکرون رییس جمهوری است که توجه عموم را نسبت به خودش بسیار دوست دارد، فردی که از زمان پیروزی‌اش در انتخابات به دنبال یک جایگاه برجسته و عالی در عرصه جهانی برای خود و کشورش بوده است.

درست یک هفته پیش مکرون توجهات بین‌المللی را در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین را به خود معطوف کرد، چرا که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را به خاطر خروج از توافق آب و هوای پاریس و سیاست‌هایش در حمایت از صنایع داخلی به چالش کشید.

همزمان با دیدارهای مکرون با رهبران جهان در هفته گذشته تصاویری از سوزاندن موانع در پاریس و مجسمه “طاق نصرت” در ابری از گاز اشک‌آور در تلویزیون‌ها به نمایش درآمده بود.

مکرون به محض بازگشت از آرژانتین مستقیما به طاق نصرت رفت تا خسارت وارد شده به این بنا را بررسی کند، اما در جریان این دیدار به رسانه‌ها اجازه داده نشد تا به مکرون نزدیک شوند و یا از وی سوالاتی بپرسند.

عصر روز جمعه مکرون یک بازدید سریع از نیروهای امنیتی ضد شورش داشت که قرار بود در پاریس در جریان اعتراضات روز شنبه مستقر شود. هیچ رسانه‌ای در جریان این بازدید حضور نداشت و تنها دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که مکرون با حدود ۶۰ افسر پلیس در شرق پاریس دیدار کرده و از خدمات آنها تشکر کرده است.

در عوض ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه به خط مقدم فرستاده شده تا با قانون‌گذاران اپوزسیون مواجه شود و برنامه‌های امنیتی دولت را در تلویزیون شرح دهد.

در فرانسه معمولا رییس جمهور سیاست‌های کلیدی به ویژه در زمینه‌های دفاعی و امور خارجه را اتخاذ می‌کند، در حالی که نخست وزیر مسئول تصمیمات روزانه به ویژه تصمیماتی مرتبط با مسائل داخلی است.

در انتظار سخنرانی مکرون

گویا فعلا پایانی برای اعتراضات متصور نیست مگر آنکه مکرون پس از یک هفته بی خبری به دیدار معترضان رفته یا سخنرانی کند و از یک راه حل جادویی پرده بردارد. مکرون پس از آنکه هفته گذشته از اجلاس سران گروه بیست (جی ۲۰) در آرژانتین بازگشت، از انظار عمومی غایب بوده و با مردم سخن نگفته است. او تاکنون مسئولیت حل بحران را به «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه واگذار کرده است. «ژان لوک ملانشون» رهبر یکی از چپگراها در توئیتی طعنه آمیز نوشت: آیا مکرون همچنان در آرژانتین است؟ قطعا او هم باید نظری داشته باشد.

نزدیکان رئیس جمهوری می گویند که او طی روزهای آینده درباره اعتراض هایی که به هزینه های بالای زندگی شده است، خواهد داشت. او با بحران ها و آزمون های دشواری در سطح داخلی و خارجی روبرو بوده اما این بار بحرانی ایجاد شده که نیاز می بیند شخصا وارد عمل شود. آسوشیتدپرس گزارش داده، مکرون تحت فشار است تا با قاطعیت سخن بگوید و ابتکار عمل را در مقابل معترضان به دست بگیرد.

به نوشته تارنمای سی.ان.ان، اعتراض های اخیر شکاف فزاینده میان نخبگان شهری و فقرای روستایی را عمیق تر کرده است. «ماکسیم نیکول» یکی از اعضای جلیقه زردها گفت: مردم خواهان همه پرسی هستند، همه پرسی درباره مکرون، سنا و مجمع ملی.

«دومینیک مویسی» کارشناس سیاست خارجی در پاریس به سی.ان.ان گفت که تنها ریاست جمهوری فرانسه دچار بحران شده بلکه آینده اروپا نیز مبهم است. او اظهار داشت: طی ماه های آینده انتخابات اروپایی برگزار می شود. قرار بود فرانسه پیام آور امید و ترقی در اروپا باشد. اگر مکرون نتواند این پیام را برساند چه خواهد شد؟ اگر مکرون شکست بخورد آینده فرانسه مانند ریاست جمهوری امروز در ایتالیا می شود.

هنوز معلوم نیست راهکار مکرون برای رهایی از خطر شکست چیست. او دو راه عمده پیش رو دارد: یا در مقابل جلیقه زردها پرچم سفید را بالا برده و تسلیم خواسته های آنها شود؛ یا بر مواضع خود پافشاری کرده و مسابقه طناب کشی با معترضان را در خیابان ها ادامه دهد، به امید آنکه انرژی آنها تخلیه شده و طی روزها و هفته های آینده راهی خانه هایشان شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.