رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اقدام عراق برای معافیت از تحریم های ایران

نخست وزیر عراق می‌گوید قصد دارد هیئتی را به آمریکا بفرستد تا با مقام‌های آمریکایی در خصوص معافیت این کشور از تحریم‌های گازی ایران مذاکره کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از یورو نیوز، عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه ۲۰ آذر با اعلام این مطلب افزود که امیدوار است طرف آمریکایی عراق را از تحریم‌های ایران مستثنی کند.

عبدالمهدی که این صحبت‌ها را روز سه‌شنبه ۲۰ آذر در جریان یک نشست مطبوعاتی به زبان آورد همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات با آمریکایی‌ها به برداشتن فشار از عراق در خصوص دریافت گاز ایران منجر شود، چرا که این موضوع برای عراق مسئله‌ای مهم و بسیار حساس به شمار می‌رود. گفته می‌شود موضوع صادرات گاز ایران به عراق اصلی‌ترین محوز گفتگوهایی است که قرار است هیئت عراقی در آمریکا آن‌ را دنبال کند.

پیش از این هادی عامری رئیس ائتلاف فتح هم از آمریکا خواسته بود تا عراق را از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا مستثنی کند.

آمریکا در پی بی‌نیاز کردن عراق از ایران

آمریکا در تلاش است تا عراق را از واردات انرژی از ایران بی‌نیاز کند. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا که روز سه‌شنبه با برهم صالح، رئیس جمهوری و ثامر غضبان، وزیر نفت و نیز عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار کرد، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «اگر عراق با شرکت‌های آمریکایی کار کند، از واردات انرژی از ایران بی‌نیاز خواهد شد.»

وی همچنین افزود: «عراق با همکاری شرکت‌های آمریکایی، صنایع نفت، گاز و آب مصرفی خود را توسعه دهد.»

پری برای شرکت در یک کنفرانس دو روزه با هدف تشویق عراق به همکاری با شرکت‌های آمریکایی به بغداد سفر کرده است. هیئتی که وزیر انرژی آمریکا را در این سفر همراهی می‌کند، بزرگ‌ترین هیئت تجاری آمریکایی است که تاکنون از عراق بازدید کرده است. نمایندگانی از ۵۰ شرکت نفتی و امنیتی آمریکا در این کنفرانس شرکت دارند.

معافیت برای واردات برق

از سوی دیگر دولت آمریکا اعلام کرده برای اینکه عراق بتواند به وارد کردن برق از ایران ادامه دهد یک مجوز معافیت برای این کشور صادر کرده است. برایان هوک نماینده رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز ۸ نوامبر در یک کنفرانس خبری گفته بود که عراق به انرژی مورد نیازش از ایران برای تولید و عرضه برق دسترسی خواهد داشت.

عراق سال‌هاست با بحران تولید برق روبروست و اکثر شهروندان این کشور تنها چند ساعت در روز از برق برخوردارند. این کمبود در ماه‌‌های گذشته به اعتراضات خیابانی منجر شد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

در حال حاضر این کشور ۱۳۰۰ مگاوات برق و همچنین مقدار قابل‌ توجهی گاز برای نیروگاه تولید برق خود از ایران می‌خرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.