رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دردسر تایید هویت اسب‌های ورزشی برای فدراسیون سوارکاری

ورود وزارت جهاد کشاورزی به مسئله تایید هویت اسب‌های ورزشی، فدراسیون سوارکاری ایران را تا مرز تعلیق پیش برده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبر آنلاین، براساس قوانین موجود در کشور، همه امور اصلاح نژاد و ژنتیک دام‌های موجود زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور است.

با این وجود در سال‌های اخیر و همکاری صورت گرفته، شناسنامه و تعیین نژاد و تبارنامه نژادهای مختلف اسب‌های ورزشی با هماهنگی میان فدراسیون سوارکاری ایران و مرکز اصلاح نژاد امور دام کشور صورت می‌گرفت، اما در چند ماه اخیر مرکز اصلاح نژاد با ورود مستقیم به موضوع تعیین ژنتیک، میکروچیپ‌گذاری و شناسنامه و تبار اسب‌های ورزشی مشکلات بسیار زیادی را برای مالکان اسب‌های مختلف کورسی از نژاد عرب و تروبرد و اسب‌های پرشی به وجود آمده، به‌ طوری‌که با توجه به شرایط ویژه سوارکاری ایران، فدراسیون سوارکاری ایران تا مرز تعلیق پیش رفته و همه عملیات شناسنامه‌دار کردن اسب‌های ورزشی متوقف شده است.

این مسئله از آنجا اهمیت دارد که فدراسیون سوارکاری ایران پس از ۴۰ سال عبور از مشکلات بسیار به عضویت رسمی فدراسیون جهانی سوارکاری درآمده است و از همه مهمتر اسب‌های نژاد تروبرد که ویژه مسابقات کورس هستند نیز با ثبت تبارنامه آنها در مجامع بین‌المللی می‌توانند پس از ۴۰ سال از ایران برای مسابقات بین‌المللی خارج شوند. ضمن اینکه اسب‌های ورزشی نژاد عرب ایران که از قیمت بسیاری برخوردار هستند و جایگاه خوبی در فدراسیون‌های مرتبط بین‌المللی‌شان دارند نیز عملا بلاتکلیف مانده‌است.

داستان از این قرار است که مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور با توقف همکاری‌های سابق خود با فدراسیون سوارکاری ایران و بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های ویژه اسب ورزشی، خودش کار شناسایی و شناسنامه‌دار کردن اسب های ورزشی ایرانی را در اختیار گرفته و به دلیل اینکه در گذشته این کار در فدراسیون سوارکاری صورت می‌گرفت، هیچ تاریخچه‌ای از اسب‌های مورد نظر ندارد و به همین دلیل مشکلات بسیار زیادی در زمینه شناسنامه‌دار کردن اسب‌های ورزشی به وجود آمده است.

اسب‌های ورزشی برای حضور در مسابقات از رنکینگ امتیازی برخوردار هستند و والدین آنها نیز اسب‌های شناخته شده و در واقع قهرمانان سابق میادین مختلف سوارکاری در ایران و جهان بوده‌اند و به همین دلیل از شناسنامه و تبارنامه مشخصی برخوردار هستند و هرگونه عملیات نژادی از جمله شناسنامه‌دار کردن اسب‌ها و نصب میکروچیپ نیز بر این اساس صورت می‌گیرد.

جدا از مشکلاتی که از نظر فنی برای سوارکاری ایران به وجود می‌آید، از نظر فنی و مسابقات نیز ممکن است نهادهای بی‌اطلاع به موضوع نسبت به شناسنامه‌دار کردن اسب‌های بی‌کیفیت اقدام کنند و این مسئله باعث می‌شود مسابقات با مشکلات فنی و ساختاری روبه‌رو شود.

از سوی دیگر فدراسیون سوارکاری ایران به تازگی راه بین‌المللی شدن را در پیش گرفته و همین مسئله و تنش‌های موجود، بیم دخالت نهادهای دولتی در امور ورزشی را افزایش داده و به همین سبب ممکن است صنعت اسب ورزشی ایران که به شدت به حضور در میادین اسبدوانی ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود نیاز دارد، با مشکلاتی روبه‌رو شود.

شنیده شده وزیر ورزش و جوانان دو نامه در این خصوص به وزارت جهادکشاوری فرستاده و مشکلات موجود را اعلام کرده، اما این نامه در پیچ و خم‌های اداری بی‌اثر مانده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.