رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

لوگوی گوگل تغییر کرد + تصویر

گوگل امروز لوگوی خود را به مناسبت آغاز “انقلاب زمستانی” (winter solstice) تغییر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب سال است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که یکی از قطب‌های زمین حداکثر شیب خود از خورشید را دارد.

همزمان با آغاز انقلاب زمستانی، قطب شمال زمین در حداکثر شیب از خورشید قرار گرفته و آفتاب ظهر در پایین‌ترین نقطه افق دیده می‌شود. در این زمان خورشید در بیشترین فاصله از خط استوای آسمانی (celestial equator) قرار می‌گیرد.

انقلاب زمستانی یا خوریستانِ زمستانی در ستاره‌شناسی لحظه‌ای است که خورشید از دید ناظر زمینی در بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای با صفحه استوا در آن سوی نیم‌کره شمالی-جنوبی ناظر قرار دارد.

لوگوی گوگل

در نیمکره شمالی میانگین لحظه انقلاب زمستانی (حلول زمستان) روز اول دی ماه است که انحراف معیار آن در سال‌های مختلف حداکثر حدود ۱۲ ساعت است. در این لحظه خورشید در نقطه رأس‌الجدی کره سماوی قرار گرفته و مستقیماً بر فراز مدار رأس‌الجدی کره زمین می‌تابد. انقلاب زمستانی آغاز زمستان است که کوتاه‌ترین روز سال محسوب می‌شود. پس از انقلاب زمستانی طول روزها بلندتر می‌شود.

انقلاب زمستانی منشا بسیاری از جشن‌ها و آئین‌های باستانی در فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری است که شب یلدا از جمله این جشن‌ها است. گوگل نیز با تغییر لوگوی خود، آغاز انقلاب زمستانی و شروع فصل زمستان را جشن گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.