اینفانتینو و مافیای فوتبالی پی‌اس‌جی و سیتی

در پی محرومیت سنگین سیتی از سوی یوفا و اتهام روز گذشته دادستانی سوئیس به الخلیفی این سؤال پیش می‌آید که چگونه پی‌اس‌جی از محکومیتی مشابه با سیتی فرار کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ورزش سه، جمعه گذشته خبری از سوی یوفا منتشر شد مبنی بر این‌که منچسترسیتی نمی‌تواند در دو فصل پیش رو در هیچ رقابت اروپایی‌ای حاضر باشد.

طبق این حکم، باشگاه منچسترسیتی به دلیل نقض قوانین بازی جوانمردانه مالی یوفا و به اتهام سند سازی و اعلام غیرواقعی رقم درآمدهایش برای توجیه خریدهای نجومی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، به مدت دو سال از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا محروم شد.

این باشگاه انگلیسی که حالا تنها امیدش برای نجات از این شرایط، تغییر این حکم توسط دادگاه حکمیت ورزش (‌CAS) است، اعتقاد دارد باشگاه‌های بزرگ اروپایی از جمله رئال مادرید و بایرن مونیخ در محرومیت سنگین آن‌ها نقش دارند.

محرومیت اخیر منچسترسیتی از حضور در تمام رقابت‌های اروپایی در دو فصل پیش رو توسط یوفا، این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا پی‌اس‌جی مشمول محرومیتی مشابه نشد؟

پی‌اس‌جی در سال ۲۰۱۴، یعنی در مقطعی که اینفانتینو در اتحادیه فوتبال اروپا حضور داشت، به دلیل نقض فیرپلی مالی تحت بازرسی یوفا قرار گرفت. اسناد انتشار یافته توسط نشریه اشپیگل فاش ساخت که در آن مقطع اینفانتینو به پی‌اس‌جی و الخلیفی کمک کرده تا از زیر بار محرومیت یوفا فرار کنند.

از آن زمان تاکنون این شائبه وجود دارد که آیا رئیس کنونی فیفا زیر فشار دولت قطر قرار داشت و هنوز هم دارد؟ و اینکه بین الخلیفی و جانی اینفانتینو رئیس فیفا که زمانی دبیرکل یوفا بود، چه ارتباطی وجود دارد؟

ناصر الخلیفی که در سال‌های اخیر یکی از افراد مورد بحث فیفا بوده و باشگاه او، پی‌اس‌جی، همواره اتهام نقض فیرپلی مالی را احساس می‌کند، روز گذشته توسط دادستانی سوئیس به پرداخت رشوه متهم شد. دادستانی سوئیس به او و ژروم والکه دبیرکل پیشین فیفا اتهام زده است.

اتهام والکه جعل اسناد و دریافت رشوه بوده و اتهام الخلیفی نیز این است که به‌عنوان مدیر کمپانی “BeIN “، برای دریافت حق پخش بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به والکه رشوه پرداخت کرده است.

والکه سال ۲۰۱۵ پس از اثبات سوء‌استفاده از منصب خود در فیفا و اتهاماتش در مورد فروش بلیت‌های جام جهانی با بهایی بالاتر از قیمت مصوب در بازار سیاه، برکنار شد و اکنون فاش شده است که رئیس قطری باشگاه پاری‌سن‌ژرمن هم در اتهاماتی که علیه مدیر گروه رسانه‌های BeIN وجود دارد، نقش داشته است. اتهامی که در سوئیس علیه الخلیفی شکل گرفته اعطای امتیازات بی‌مورد از سوی او به والکه بوده است.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر دادستانی کل سوئیس منتشر شده، آمده است که نتایج یک سری تحقیقات نشان می‌دهد که والکه امتیازات بی‌مورد دریافت کرده است. پس از آن‌که ناصر الخلیفی به‌جای والکه، از طریق یک شرکت، ویلایی در منطقه ساردینیای ایتالیا خریداری کرد، مبلغی حدود ۵۰۰ هزار یورو به والکه مسترد شد؛ مبلغی که او به یک شخص ثالث برای خرید آن ویلا پرداخت کرده بود.

والکه سپس از الخلیفی امتیاز استفاده انحصاری از این ویلا را برای یک بازه زمانی ۱۸ ماهه گرفت (تا زمانی که والکه از سوی فیفا محروم شد)، آن هم بدون آن‌که اجاره بهای تخمین زده شده این ویلا را که در حدود ۹۰۰ هزار تا ۱.۸ میلیون یورو بود بپردازد. والکه همچنین فرم مالیاتی مربوط به این ملک را نیز پر نکرده است.

این اتهام جدید به ناصر الخلیفی بار دیگر داستان ارتباط او با جانی اینفانتینو و افشاگری فوتبال لیکس را در اذهان زنده می کند.

طبق اسناد فاش شده توسط فوتبال لیکس که در نشریه اشپیگل بازتاب پیدا کرد، جانی اینفانتینو زمانی که دبیرکلی یوفا را در دست داشت، به صورتی سیستماتیک به سران باشگاه‌های پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی کمک کرده و به آن‌ها اجازه داده تا با زیر پا گذاشتن قوانین فیرپلی مالی، بازیکنان مد نظرشان را به خدمت بگیرند.

این روزنامه آلمانی در گزارش خود به این نکته اشاره کرده بود که به این ترتیب دو باشگاه منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن به صورتی سیستماتیک قوانین فیرپلی مالی را زیر پا گذاشته‌اند و اینفانتینو از هر دو باشگاه حمایت و محافظت کرده است. درهمین زمینه، سران یوفا هیچ‌یک از این دو باشگاه را جریمه نکردند و حتی مرد شماره یک سازمان یوفا به‌صورت پنهانی با مالکان هر دو باشگاه دیدارهایی داشته است.

طبق اطلاعات و مدارکی که فوتبال لیکس منتشر کرد، باشگاه پاریسی مبلغ ۱۸۰۰ میلیون یورو به صورت غیرقانونی و دغلکارانه‌ای از دولت قطر دریافت کرده تا خریدهایش را انجام دهد.

میشل پلاتینی که در سال ۲۰۱۲ ریاست یوفا را در دست داشت، در آن سال‌ها با ناصر الخلیفی رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و مرد مورد اعتمادش ژان کلود بلان به توافقاتی دست یافته بود. از همین رو پاری‌سن‌ژرمن توانست تخفیف خوبی برای جریمه ۶۰ میلیون یورویی‌ای که سران یوفا برایشان درنظر گرفته شده بود بگیرد. در عین حال منچسترسیتی هم در فصل ۱۴-۲۰۱۳ به نحو دیگری از الطاف سران یوفا بهره‌مند شده بود. همه این‌ها باعث شد تا سیتی بتواند بعد از سپری کردن فصلی ناکام، دوباره به اوج بازگردد.

مدارک منتشر شده حکایت از آن داشت که بررسی‌هایی در سال‌های اخیر درباره فیرپلی مالی انجام شده که درسال ۲۰۱۷ بدون آن‌که اتهامی به باشگاه پاریسی وارد شود، این پرونده بسته شده است. فوتبال لیکس به این نکته اشاره کرده بود که دلیل بسته شدن این پرونده، مسائل سیاسی بوده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.