رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

افزایش کیفیت صدای هدفون‌ها با فناوری نانو

محققان یک تیم استارت آپی با استفاده از کامپوزیت گرافنی اقدام به تولید هدفون‌های جدیدی کرده است که طول عمر باتری بالاتر و کیفیت صدای بهتری نسبت به هدفون‌های رایج دارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک استارت‌آپ کانادایی به دنبال استفاده از گرافن برای ساخت بلندگو است. این شرکت از کامپوزیتی که حاوی ۹۵ درصد گرافن است برای تولید هدفونی موسوم به GQ استفاده کرده است.

شرکت اورا (Ora) در این هدفون‌ها از درایور صوتی ۴۰ میلی‌متری استفاده کرده که صدا تولید می‌کند. این هدفون به دلیل بهره‌مندی از گرافن، عملکرد جالب توجه و در عین حال قیمت پایینی نیز دارد. در این هدفون به جای این که از تک‌لایه گرافنی استفاده شود، کامپوزیتی به کار برده شده که در آن هزاران لایه روی هم با استفاده از یک ماده اتصال دهنده قرار گرفته است.

آری پینکاس از بنیان‌گذاران این شرکت گفت: بدون شک، جالب‌ترین جنبه این فناوری ساختار مکانیکی منحصربه‌فرد آن است. بسیار سخت می‌توان ماده‌ای را یافت که در عین استحکام بسیار بالا، انعطاف‌پذیر و سبک نیز باشد. این ترکیب بسیار جالب، از چگالی کم و استحکام بالایی برخوردار بوده که امکانات جالبی در دنیای صوت ایجاد می‌کند. در بسیاری از ادوات صوتی، تنها ده درصد از انرژی که به بلندگو می‌رسد به صدا تبدیل شده و بیش از ۹۰ درصد از آن به گرمای ناخواسته تبدیل می‌شود.

وی افزود: داشتن یک غشا بلندگوی سبک باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، چیزی که به ویژه در ادوات الکترونیکی بی‌سیم اهمیت زیادی دارد.

پینکاس معتقد است این واقعیت که هدفون GrapheneQ بسیار سبک است موجب شده تا انرژی کمی نیاز داشته باشد؛ در نتیجه، نسبت به هدفون‌های رایج، طول عمر باتری ۷۰ درصد بیشتر را تجربه می‌کند.

به گفته وی، هر چند عمر باتری موضوع مهمی است و در آزمایشگاه قابل اندازه‌گیری است، اما موضوع مهم‌تر وفاداری صوتی است.

تولیدکنندگان هدفون از انواع مختلف مواد برای تولید محصول استفاده می‌کنند که هر یک از آن‌ها در تولید صدا امضای منحصربه‌فرد خود را دارند که ممکن است موجب تغییرات در صدا شوند؛ اما هدفون گرافنی شرکت اورا تعادل تونالی را در محدوده صوتی ایجاد می‌کند، این در عمل به چه معناست؟ به این معنی که صدای ایجاد شده توسط هدفون گرافنی واضح‌تر و با کیفیت‌تر بوده و از غنا و عمق خاصی نیز برخوردار است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.