رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سیستم رتبه‌بندی موبایل‌محور گوگل، مارس ۲۰۲۱ آغازبه‌کار می‌کند

گوگل ابتدا اعلام کرده بود سیستم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بر اساس نسخه‌ی موبایل، سپتامبر ۲۰۲۰ آغازبه‌کار می‌کند. دنیاگیری ویروس کرونا تاریخ روی‌ کار آمدن این سیستم را تا مارس ۲۰۲۱ به‌تعویق انداخته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومیت، گوگل مدتی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور، سیستم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو را روی نسخه‌ی موبایلی آن‌ها متمرکز کند؛ به‌عبارتی این تصمیم گوگل نشان می‌دهد اهالی مانتین‌ویو می‌خواهند وب‌سایت‌ها را بر اساس نسخه‌ی موبایلی آن‌ها رتبه‌بندی کنند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، روی کار آمدن این سیستم رتبه‌بندی جدید به‌تأخیر افتاده است. خبر آغازبه‌کار سیستم رتبه‌بندی جدید گوگل، ابتدا اواخر سه‌ماهه‌ی اول امسال اعلام شد.

گوگل در آن زمان اعلام کرد از سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور و مهر ۱۳۹۹) نسخه‌ی موبایلی وب‌سایت‌ها را به‌عنوان اولویت اصلی برای رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج جست‌و‌جو انتخاب می‌کند. با این‌حال اطلاعیه‌ی رسمی جدید نشان می‌دهد تاریخ آغازبه‌کار این سیستم رتبه‌بندی جدید به ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ شمسی) موکول شده است.

گوگل در بیانیه‌ی جدید خود ضمن اشاره به دنیاگیری ویروس کرونا به‌عنوان دلیل اصلی این تأخیر، می‌نویسد: «ما متوجهیم که در این روزهای پرچالش، تمرکز کردن روی کار به سادگیِ گذشته نیست، بنابراین ما تصمیم گرفتیم بازه‌ی زمانی [استفاده از سیستم فعلی را] تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ گسترش دهیم. در آن زمان، ایندکس‌کردن وب‌سایت‌ها را با اولویت نسخه‌ی موبایلی آن‌ها انجام خواهیم داد». صاحبان وب‌سایت‌ها برای تطبیق سایت خود با سیستم جدید گوگل باید زمان زیادی صرف کنند. دنیاگیری ویروس کرونا بسیاری از دفاتر کاری را به‌تعطیلی کشانده و هنوز هم در بسیاری از مناطق دنیا به‌خصوص ایران چالش‌هایی جدی به‌دلیل کرونا وجود دارند. گوگل با علم به این موضوع، آغازبه‌کار سیستم رتبه‌بندی جدید را چند ماه به‌تأخیر انداخته است.

گوگل می‌گوید صاحبان وب‌سایت‌ها باید برخی نکات مهم را مدنظر داشته باشند. در بیانیه‌ی جدید گوگل آمده است که صاحبان سایت‌ها باید مطمئن شوند گوگل‌بات (Googlebot) می‌تواند محتواهایشان را ببیند. در ایندکس‌کردن با اولویت موبایل، گوگل اطلاعات سایت را صرفا از نسخه‌ی موبایلی دریافت می‌کند،‌ بنابراین مدیران وب‌سایت‌ها باید حواس‌شان باشد که گوگل‌بات به تمامی محتواها و منابع سایت‌شان دسترسی داشته باشد. گوگل می‌گوید کندشدن سرعت بارگذاری وب‌سایت در نسخه‌ی موبایل بیشتر از نسخه‌ی دسکتاپ رخ می‌دهد و این موضوع روی رتبه‌بندی سایت اثر منفی می‌گذارد. درصورتی که سایت حاوی تصاویر و ویدئوهای زیادی باشد، سرعت بارگذاری کاهش پیدا می‌کند.

گوگل می‌گوید مدیران وب‌سایت‌ها باید مطمئن شوند که محتواهای اصلی سایت در نسخه‌ی موبایلی و دسکتاپ، یکی باشد. اگر نسخه‌ی موبایلی وب‌سایت شما محتواهای کمتری نسبت‌به نسخه‌ی دسکتاپ دارد، باید حتما نسخه‌ی موبایلی را به‌روزرسانی و به محتواهای اصلی مجهز کنید. گوگل می‌گوید منظور از محتواهای اصلی، محتواهایی هستند که هر نهاد می‌خواهد وب‌سایتش ازطریق آن‌ها رتبه‌بندی شود. گوگل همچنین می‌گوید محتواهای اصلی آن‌هایی هستند که به‌عنوان دلیلی برای آمدن کاربران به وب‌سایت‌ شما شناخته می‌شوند. گوگل در بیانیه‌ی خود می‌نویسد تصاویر و ویدئوهای سایت‌ها باید با قوانینی که این شرکت وضع کرده هم‌خوانی داشته باشند. جزئیات بیشتر درمورد این نکات را می‌توانید در وبلاگ گوگل بخوانید.

تغییر استراتژی رتبه‌بندی و اولویت‌قرار دادن نسخه‌ی موبایلی وب‌سایت‌ها، چیزی است که گوگل تقریبا نیمی از یک دهه‌ی گذشته را به آن اختصاص داده تا به‌بهترین شکل ممکن در پلتفرم خود پیاده‌سازی‌اش کند. گوگل نخستین بار در سال ۲۰۱۶ سیستم رتبه‌بندی جدید را به‌صورت آزمایشی روی کار آورد. از آن زمان تاکنون، پروژه‌ی موردبحث بهبودهای بسیار زیادی به‌خود دیده است.

گوگل از سال گذشته به‌صورت پیش‌فرض تمامی دامنه‌های جدید را بر اساس نسخه‌ی موبایلی آن‌ها در نتایج جست‌و‌جو رتبه‌بندی می‌کند. با وجود تأخیر چندماهه، همچنان فاصله‌ی چندان زیادی تا آغازبه‌کار سیستم جدید نداریم. بنابراین مدیران وب‌سایت‌ها باید هرچه زودتر دست‌به‌کار شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.