فرایند تهاتر کالا را تسهیل کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مسوول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و ادامه داد: در وضعیت فعلی باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، محمد باقر قالیباف در نخستین جلسه مشترک بررسی شرایط بازار با تاکید بر اینکه نشست دولت و مجلس برای نظارت بر بازار و مدیریت ارز به صورت ثابت هر ۱۰ روز برگزار خواهد شد، افزود: ضرورت اتخاذ سیاستگذاری مناسب پولی، مالی و تجاری به منظور مدیریت نرخ ارز و تامین ارز کالاهای اساسی تا پایان سال موضوع نشست مشترک پنج عضو اقتصادی کابینه با رییس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس خواهد بود.

رییس مجلس در این جلسه که با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی در تالار آینه مجلس شورای برگزار شد، بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم مرغ رشد فراتر از انتظار داشته و وظیفه ما مسوولان است که نگذاریم فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه به ویژه اقشار کم درآمد منتقل شود.

قالیباف تصریح کرد: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویت دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس و یا حتی غیر ضروری تجدیدنظر کرد.

وی تصریح کرد: ما در همین وضعیت فعلی می‌توانیم با اتخاذ سیاستگذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرروت هم افزایی و هماهنگی دستگاه های مسوول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و ادامه داد: در وضعیت فعلی ما باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم.

قالیباف با انتقاد از نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که در سال ۹۷، با خاصه خرجی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرف کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می‌دهیم.

وی تاکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی به درستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرف کننده صورت گیرد. تولید بیش از آنکه به سوبسید نیاز داشته باشد، نیازمند این است که دستگاه‌های اجرایی پایشان را از گلوی تولید بردارند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر نقش نظارتی مجلس، یادآور شد: به منظور پیگیری و نظارت بر جمع بندی‌های مطرح شده در این جلسه، کمیسیون‌های مجلس جلسات نظارتی خود را برگزار می‌کنند و این جلسه مشترک هر ۱۰ روز یکبار برگزار می‌شود.

در این جلسه، اعضای دولت گزارشی از آخرین وضعیت واردات نهاده‌های کالاهای اساسی و همچنین نحوه تامین ارز ترجیحی و نیمایی برای این کالاها ارائه کردند و نسبت به تامین کالاهای اساسی تا پایان سال تضمین دادند.

رییس کل بانک مرکزی هم توضیحاتی درخصوص بازار ارز و دلایل افزایش قیمت ارائه کرد و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اظهار امیدواری کرد نسبت به تامین کسری بودجه در پنج ماه باقیمانده، بدون بحران تلاش‌های لازم صورت پذیرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.