با آداب و رسوم مردم انگلیس بیشتر آشنا شوید

از آداب و رسوم مردم انگلیس می‌توان به رک و صریح بودن،‌ وقت‌شناسی، فروتنی، برخورد صمیمی، علاقه به تئاتر و موسیقی و رقص و رعایت حقوق دیگران اشاره کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از کجارو، بریتانیا شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی می‌شود. در گذشته این کشور در توسعه دنیا پیشگام بود و در قرن ۱۹ که امپراطوری آن در دنیا گسترش یافت، در اوج شکوه خود به سر می‌برد. هر چند قدرت و نفوذ بریتانیا از نیمه اول قرن بیستم با دو جنگ جهانی رو به افول گذاشت. در هر حال انگلیس از گذشته تاکنون از قدرت‌های برتر اروپا بوده و مستعمرات زیادی در جهان داشته و هنوز هم دارد. به‌همین دلیل در تاریخ بسیاری از کشورها تاثیر به‌سزایی داشته است. برای آشنایی با آداب و رسوم مردم این سرزمین با ما همراه باشید.

زبان و مذهب در انگلیس

انگلیسی، زبان رسمی مردم انگلیس است که توسط ۹۸ درصد از مردم صحبت می‌شود،‌ البته گویش‌های مختلفی هم در آن وجود دارد. لهجه‌ها از شمال تا جنوب این کشور بسیار متغیر هستند و حتی خود مردم انگلیس هم گاهی آن را نمی‌فهمند. در انگلیس به‌عنوان یک کشور چندملیتی، زبان‌های غیر بومی دیگری مانند لهستانی، هندی، پاکستانی، عربی، چینی، پرتغالی و فرانسوی نیز صحبت می‌شود.

طبق برآوردها، یک سوم جمعیت این کشور هیچ مذهبی ندارند. ۳۰ درصد از جمعیت انگلیس پیرو کلیسای انگلیس هستند و ۱۰ درصد به مذهب رومن کاتولیک اعتقاد دارند. مسیحیت مذهب غالب کشور انگلیس است و مذاهب اقلیت شامل اسلام، هندوئیسم، سیکیسم و بودائیسم می‌شوند.

آداب اجتماعی در انگلیس

با اینکه مردم انگلیس ظاهرا محتاط هستند، اما در واقعیت افرادی صمیمی هستند که با آغوش باز از مهمانان خارجی خود استقبال می‌کنند. افرادی بسیار رک و در عین حال فروتن هستند. در صورتی که کسی را بشناسند، اغلب رفتار صمیمانه‌تری دارند، اما در مواجهه با غریبه‌ها همان قواعد رسمی معمول و محافظه‌‌کاری در رفتارشان به چشم می‌خورد. یادتان باشد هرگز به کسی خیره نشوید و هرگز با کسی که نمی‌شناسید، زیادی خودمانی و صمیمی برخورد نکنید.

نقش جنسیت در انگلیس

تا اواسط قرن بیستم، جامعه به شدت مردسالاری در جامعه‌ی انگلیس به چشم می‌خورد. مرد رئیس خانواده بود و بیشتر شغل‌های طبقه کارگر مانند رانندگی اتوبوس و قطار، حتی کار در ارگان‌های مالی و بانک‌ها تنها به مردان اختصاص داشت.

در دهه ۱۹۷۰، گفتمان ملی به منظور تحقق حق کار زنان در جامعه آغاز شد. در دهه بعد جنبش فمینیست به راه افتاد و وضعیت زنان را در محیط کاری منعکس کرده و نقشی که در توسعه اقتصاد داشتند را نشان می‌داد.

گفته شده است که بیش از نیمی از زنان انگلیس شاغل هستند، البته نیمی از آن‌ها به صورت پاره وقت استخدام می‌شوند. با همه تغییر و تحولاتی که در رابطه با شغل زنان به وجود آمده است، هنوز هم بحث‌هایی در رابطه با میزان درآمد و اعتبار و موقعیت شغلی آن‌ها وجود دارد.

طبقه اجتماعی در انگلیس

در تاریخ، یک سیستم طبقه‌بندی اجتماعی در انگلیس وجود داشت که «طبقه بالا» و «اشراف» در صدر آن قرار داشتند. این مردم علاوه بر اعتبار و جایگاه والا، ثروت و امتیازات زیادی داشتند. بعد از این طبقه، طبقه متوسط و طبقه کارگر بودند. طبقه کارگر، افرادی سخت کوش و بدون هیچ امتیاز اجتماعی حتی حق آموزش و تحصیل محسوب می‌شدند. طبقه متوسط هم کارگران شاغل در خانه‌های خصوصی حومه شهر بودند که امکان تحصیل داشتند. در دهه‌های اخیر، همه مردم به آموزش دسترسی داشته و موقعیت‌های شغلی برابری دارند. البته هنوز هم می‌توان شاهد طبقه اشراف و صاحب امتیاز در بریتانیا بود.

هدیه دادن در انگلیس

اگر به خانه یک انگلیسی دعوت شدید، بردن هدیه یک رفتار خوشایند به حساب می‌آید. این هدیه اغلب می‌تواند گل، شکلات یا نوشیدنی باشد. برخی از مردم دسته گل را از قبل برای شام می‌فرستند. در ضمن یادتان باشد دادن هدیه در محیط کاری مرسوم نیست.

آداب احوالپرسی در انگلیس

اگرچه ممکن است بریتانیایی‌ها در نگاه نخست کم‌حرف و نجوش به نظر برسند، اما در حقیقت مهربان هستند و از مهمانان خارجی استقبال می‌کنند. در بریتانیا مرسوم است که در دیدارها، با تمام حضار حتی کودکان دست بدهند. هنگام احوال پرسی کسی را نبوسید زیرا بوسیدن فقط میان دوستان بسیار صمیمی و فامیل مرسوم است. از پرسیدن سوال های شخصی نظیر میزان درآمد، وزن،‌ وضعیت تاهل و… خودداری کنید.

رژیم غذایی در انگلیس

رژیم غذایی مردم انگلستان، به وسیله‌ی سبک‌های آشپزی سنتی و دستورالعمل‌های بومی برای ترکیب مواد اصلی احاطه شده است. این امر علاوه بر ایجاد تنوع غذایی و روش‌های متنوع آشپزی انگلیسی، به نوعی در اتحاد و معاشرت اقوام مختلفی که در این کشور زندگی می‌کنند، تاثیر بسزایی دارد. در واقع می‌توان این موضوع را یکی از مشخصه‌های برتر در رژیم غذایی مردم انگلستان تلقی کرد. البته نباید فراموش کرد که وارد کردن کالاهای مورد استفاده در تهیه‌ی انواع غذاهای بومی و ملی، از کشورهایی همچون آمریکای شمالی، چین و هند در مدت زمان امپراطوری بریتانیای کبیر بعد از جنگ جهانی و ورود مهاجران بیشمار به خاک این کشور، بخش مهمی از رژیم غذایی امروز انگلستان را دربر می‌گیرد.

در رژیم غذایی مردم انگلستان صبحانه، ناهار و شام سه وعده‌ی اصلی غذایی است که از اهمیت فوق العاده‌ای نیز برخوردار هستند. مردم انگلستان معمولا صبحانه را در ساعات ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ صبح، ناهار را در ساعات ۱۲:۰۰ تا ۱۳:۳۰ ظهر و شام (گاهی اوقات Supper نامیده می‌شود) را در ساعات ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰ شب میل می‌کنند. در رژیم سنتی کشور انلگستان، ساعات ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر به نوشیدن چای اختصاص یافته است. در یک‌شنبه‌ها مردم انگلستان هنگام صرف ناهار که به عنوان وعده‌ی اصلی رژیم غذایی کشورشان یاد می‌شود، غذایی را که معمولا شامل کباب یا بریانی گوشت خوک سفید، پودینگ سیاه و دو گونه از سبزیجات است، میل می‌کنند. در فرهنگ مردم انگلستان، در نظر گرفتن مکانی خاص، برای نوشیدن چای بسیار مهم و ضروری است. آن‌ها از این مکان که معمولا کوچک و دارای محیطی گرم و ملایم است و در آن سرو انواع آشامیدنی و وعده‌های سبک صورت می‌گیرد، به عنوان اتاق چای یاد می‌کنند.

اگر چه مردم انگلیس به وقت‌شناسی اهمیت زیادی می‌دهند، اما دیر رسیدن تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای شام قابل قبول است. برخی از خانواده‌های انگلیسی ترجیح می‌دهند که با کفش وارد خانه نشوید، پس حتما قبل از ورود به منزل در این مورد سوال کنید. در مورد آداب غذا خوردن نیز باید گفت که برای صرف شام منتظر بمانید تا به شما تعارف کنند که بنشینید،‌البته شاید صندلی خاصی برای شما در نظر گرفته باشند. آرنج خود را به هیچ عنوان روی میز غذا نگذارید و اگر غذایتان را تمام نکرده‌اید، چاقوی خود را به شکل صلیب روی چنگال قرار دهید. هر زمان هم که غذایتان تمام شد، چاقو و چنگال را به شکل ساعت ۶:۳۰ بگذارید. اگر به یک رستوران دعوت شدید، شخصی که از شما دعوت کرده است معمولا هزینه غذا را می‌پردازد. یادتان باشد که حتما به موقع سر قرار حاضر شوید.

فرهنگ در انگلیس

تئاترهای مختلف از کمدی تا درام از زمان‌های گذشته مورد توجه مردم بریتانیا بوده است. در قرن ۱۹ سالن موسیقی، پایگاه اصلی ارائه سرگرمی در مدل‌های مختلف از آکروبات بازی تا آواز بود. سینما نیز طرفداران زیادی داشته و باشگاه‌های متعددی در سراسر کشور به این امر اختصاص دارد. موسیقی نیز نقش مهمی در فرهنگ عامه داشته و جزو کشورهای پیشرو در اشاعه موسیقی به سایر کشورها بوده است. بسیاری از هنرمندان و خوانندگان مطرح جهانی متولد انگلیس هستند.

به‌طور سنتی موسیقی و دورهمی‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیر گروه‌های اجتماعی در طی قرن‌ها محسوب می‌شده است که با آواز و رقص همراه بوده‌اند. هنر و ادبیات نیز نقش مهمی در تاریخ فرهنگ بریتانیا ایفا کرده است. گالری‌های هنری زیادی در سراسر کشور وجود دارد و بریتانیا را به خاطر نویسندگان انگلیسی نظیر ویرجینیا وولف، آگاتا کریستی و جین آستن می‌شناسند.

بایدها و نبایدها در انگلیس

یادتان باشد در پله برقی‌ها همیشه در سمت راست بایستید، اگر این قانون را رعایت نکنید، با نوچ نوچ کردن‌ها و نگاه‌های خیره‌ی مردم روبه‌رو خواهید شد و توریست بودنتان خیلی زود برملا می‌شود.

ملکه و خانواده‌اش اغلب برای گردشگران یکی از جذاب‌ترین موضوع‌ها برای صحبت کردن هستند؛ اما پرسیدن این‌ که آیا مردم با او شخصاً آشنایی دارند یا نه، مثل این است که کسی از شما بپرسد «آیا با رئیس جمهور کشورتان از نزدیک آشنایی دارید؟»، پس از پرسیدن این سوال به شدت پرهیزید.

برای صدا زدن کسی از نام کوچکش استفاده نکنید. اشخاص را به فامیلی و با قرار دادن الفاظی نظیر mr ،ms ،mrs در ابتدای فامیلی صدا کنید. در ضمن یادتان باشد هنگامی که در مکان‌های عمومی هستید، از بلند صحبت بپرهیزید. از انداختن زباله یا ته سیگار در خیابان و یا هرجای دیگر به شدت خودداری کنید.

با توجه به تعداد بالای مغازه‌ها و مراکز خرید لندن در خیابان آکسفورد، عابران پیاده به گونه‌ای راه می‌روند که انگار کل خیابان متعلق به آن‌ها است. اگر سوار ماشین باشید، این موضوع بسیار برایتان آزار دهنده خواهد بود. علاوه بر این‌ که هر چند صد متر باید پشت چراغ قرمز بایستید، وقتی که سبز می‌شود هم باز در ترافیک گیر می‌افتید. پس یا پیاده به آن سمت‌ها بروید یا اگر با ماشین می‌روید، یکی از خیابان‌های فرعی را برای عبور انتخاب کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.