رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۴ روش سرگرمی کاوشگران قطب در دوران قرنطینه

شاید برای شما هم سوال باشد که اکتشاف‌گران قطب به ویژه در سفرهای نیمه اول قرن ۲۰ که به واسطه محدودیت در رفت‌وآمد در آب و هوای بد، ناچار از ماندن چند ماهه در فضایی کوچک و دور از بقیه بودند، چطور در آن شرایط دوام می آوردند و روحیه خود را حفظ می‌کردند؟

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تواند ایده‌هایی در این زمینه به شما بدهد؛ ایده‌هایی که از قضا برخی از آنها برای این روزهای ما هم کاربرد دارد.

کتاب خواندن و آشپزی

از قدیم همه پایگاه‌های اقامتی در قطب، کتابخانه داشته‌اند. در این کتابخانه‌ها کتاب‌های متنوعی پیدا می‌شود؛ از کتاب‌های داستان و نمایش تا دایرهالمعارف و شعر. یکی از عناوینی که در خاطرات جست‌وجوگران به آن اشاره شده، کتاب برادران کارامازوف، نوشته داستایوفسکی است. البته که گاهی هم کتاب‌هایی در چنین موقعیت‌هایی مورد توجه قرار می‌گرفتند که در واقع هیچ کاربردی برای آن شرایط نداشتند. به عنوان مثال برد در خاطرات سفر مشهورش در سال ۱۹۳۴ نوشته: «من یک کتاب آشپزی پیدا کردم! به قدری از دیدن این کتاب هیجان زده شدم که کمی بعد، از فریاد بلند خودم از خوشحالی واقعا شرمنده شدم.» این در حالی بود که برد تنها امکان استفاده از کنسرو را در آن روزها داشت.

یکی از جست‌وجوگران قطب هم درباره کتاب‌های شعر گفته است: «آنها بسیار مفید بودند چرا که چیزی را در اختیار ما قرار می‌دادند تا آن را حفظ کنیم و بعد در ساعاتی که هیچ کاری نداشتیم، تکرار کنیم.»

موسیقی یکی دیگر از موضوعاتی بوده که جست‌وجوگران از آن بهره می‌بردند. البته که وسایل پخش موسیقی با زمان فعلی تفاوت زیادی داشته و در نتیجه در برخی موارد ترجیح این بوده که در عوض پخش موسیقی، ادوات موسیقی برده شود تا آنجا با نواختن موسیقی به حفظ روحیه خود کمک کنند.

نوشتن روزنگار

نوشتن خاطرات روزانه یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها بین مکتشفان قطب برای سرگرم‌کردن خود بوده است. یکی از دلایل مهم این کار، ثبت نکات قابل توجه سفر و یافته‌های علمی بوده است اما در عین حال نوشتن این خاطرات کمک می‌کرده تا آنها بتوانند تفاوت بین روزها را ثبت کنند و به این ترتیب از نظر روانی دچار این احساس نشوند که روزها با همدیگر «هیچ» فرقی ندارند و در نهایت اینکه به قول یکی از جست‌وجوگران: «نوشتن روزنگار در اینجا یکی از معدود راه‌هایی است که انسان می‌تواند با آن هیجانات خود را تخلیه کند.»

ساخت خبرنامه

این روش سنتی قدیمی میان مکتشفان بوده است. اینکه آنها در طول سفر، خبرنامه‌ ویژه خود را بسازند. در این روزنامه‌ها گزارش آب و هوا، گزارش کشفیات جدید افراد شامل دیدن دسته جدیدی از پنگوئن‌ها و … در کنار داستان‌های کوتاه، شعر، مصاحبه، جدول کلمات و بازی با کلمات نوشته می‌شده است. نقاشی‌های طنز در کنار نقاشی‌های ظریف و دقیق هم در این روزنامه‌ها دیده می‌شود.

بازی‌های فکری و بویژه شطرنج

در خاطرات جست‌وجوگران مختلف بارها به بازی‌های دسته‌جمعی اشاره شده است. یکی از محبوب‌ترین این بازی‌ها شطرنج بوده است. بورک‌گریوینک، رهبر برخی از سفرهای اکتشافی در حد فاصل ۱۹۸۹ تا ۱۹۰۰ درباره فعالیت‌های مناسب شب‌ها گفته است: «تکراری‌بودن شب‌های سرد و تاریک مثل یک اهریمن خزنده به ذهن افراد حمله می‌کرد. ما به این نتیجه رسیده بودیم که شطرنج فعالیتی بسیار ارزشمند برای گذران وقت است.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.