رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهکار‌های اساسی برای تمیز کردن هوای منزل

با استفاده از چند ترفند ساده و کاربردی می‌توان هوای داخل منزل را از آلودگی‌های موجود پاکسازی کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اغلب مردم تصور می‌کنند هوای منزل سالم است و می‌توانند به آن پناه ببرند. غافل از اینکه آلودگی هوای داخل منزل کمتر از هوای بیرون نیست. مصرف دخانیات، مواد ساختمان، مبلمان و وسایل خانه، کپک‌ها و انواع شوینده‌ها جزو منابع آلاینده‌ هوای منزل هستند که امکان بروز آلرژی، تحریک پذیری مجاری تنفسی یا سردرد را فراهم می‌سازند.

خوشبختانه بر خلاف آلودگی هوای بیرون که کنترل آن سخت‌تر به نظر می‌رسد، می‌توان با ترفند‌هایی هوای منزل را تمیز کرد. از مهم‌ترین راهکار‌های اساسی برای کاهش آلودگی‌های داخل خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داخل منزل سیگار نکشید

یکی از عوامل موثر افزایش آلودگی، سیگار کشیدن در خانه است. باید بدانید که دود سیگار بیش از چهار هزار نوع ترکیب شیمیایی دارد که ریه‌ها را نابود می‌کنند. مصرف دخانیات نه تنها به خود فرد آسیب می‌زند، بلکه اطرافیان او را نیز تحت تاثیر آسیب‌های جدی قرار می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حداقل در منزل و محیط‌های بسته سیگار نکشید، این کار باعث آلودگی هوای منزل و ناکارآمد کردن ریه‌های خود و اطرافیان شما می‌شود.سیگار

پکیج و آبگرمکن‌های دیواری را سرویس کنید

برای تمیز کردن هوای منزل از آلودگی‌ها لازم است که هر سال پکیج و آب گرمکن منزل، توسط یک فرد مجرب سرویس شود. این کار باعث پیشگیری از پخش شدن مونوکسیدکربن در منزل می‌شود. اگر شومینه دارید لازم است به طور مرتب آن را تمیز کنید. همچنین عدم رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری‌ها و عدم تمیزی آن ها، هوای منزل را آلوده به ترکیبات شمیایی کرده و خطرات زیادی در پی دارد.

داخل منزل نیاز به هوای تازه دارد
باید به این موضوع توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند فصل تابستان باشد یا زمستان، در واقع هر روز به مدت ۱۰ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید تا هوای منزل عوض شده و هوای تازه وارد شود. این کار را به خصوص در حین و بعد از تمیز کردن خانه با محصولات شیمیایی مانند مواد سفیدکننده و گردگیری انجام دهید.منزل

برای نظافت منزل از محصولات طبیعی استفاده کنید

شوینده‌های شیمیایی حاوی ترکیباتی هستند که به سلامتی بدن به خصوص ریه‌ها آسیب‌های جدی می‌زنند. بهتر است از شوینده‌های طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه سفید و لیموترش برای تمیز کردن و برق انداختن منزل استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد، اما نوشابه می‌تواند به اندازه‌ جرمگیر‌های شیمیایی، برای تمیز کردن کاشی‌ها کارساز باشد.

رطوبت و کپک‌ها را جدی بگیرید

رطوبت زیاد داخل منزل باعث ایجاد کپک زدگی در دیوارها، کف و سقف می‌شود. این لکه‌های سبز یا سیاه، سمی و آلرژن هستند، یعنی ایجاد حساسیت می‌کنند. اگر قرار است از آلودگی محیط بیرون به منزل پناه ببرید، این کپک‌ها را جدی بگیرید. برای مقابله با این مشکل هوای بخش‌های مرطوب منزل مانند حمام یا آشپزخانه را بیشتر عوض کنید.

یادتان باشد که مبلمان‌های چوبی نو و تازه تا چند ماه بعد از خرید، ترکیبات شیمیایی آزاد می‌کنند. لازم است در این فاصله تا حد امکان و به طور مرتب هوای منزل را عوض کنید.

حین آشپزی، درب قابلمه‌های غذا را بگذارید و از روشن کردن هود اجاق گاز غافل نشوید. همچنین لباس‌های خیس را بیرون از منزل خشک کنید. خشک کردن لباس در داخل اتاق‌ها باعث افزایش رطوبت منزل می‌شود. اگر به هر دلیلی مجبور به این کار هستید پنجره‌ی اتاق را باز بگذارید.

گیاهان تصفیه کننده‌ هوای منزل

برخی از گیاهان آپارتمانی هوای داخل منزل را تصفیه می‌کنند. این گیاهان قادر به جذب مونوکسید کربن هستند. در واقع گیاه ترکیبات شیمیایی زیادی که در وسایل منزل، موکت‌ها یا رنگ‌ها وجود دارد را به خود جذب می‌کند.گیاهان

دریچه‌ی هواکش را تمیز کنید

برای اینکه هوای آلوده‌ی منزل به بیرون هدایت شود به هواکش نیاز دارید. کاری که شما باید انجام دهید این است که به طور مرتب دریچه‌ این هواکش‌ها را گردگیری و تمیز کنید.

مواد آلرژن را کاهش دهید

به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا فرش‌ها و موکت‌ها را از وجود گرد و غبار خلاص کنید. بین پره‌های رادیاتور، اجاق گاز، بخاری، اطراف و داخل را به طور مرتب تمیز کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.