رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

هزینه تولید آیفون ۱۲ حدود ۲۱ درصد بیشتر از آیفون ۱۱ است

بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل اجزا و قطعات آیفون ۱۲، تخمین زده می‌شود که ویژگی‌هایی از جمله فناوری ۵G و نمایشگر OLED، هزینه‌ی تولید این گوشی را بیش از ۲۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومیت، چندی پیش، اپل در مراسم Hi Speed، چهار گوشی جدید از خانواده‌ی آیفون ۱۲ را رونمایی و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های زنجیره‌ی تأمین، با تأخیر و در دو مرحله روانه‌ی بازار کرد. گوشی‌های مذکور برای اولین‌ بار از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل (۵G) بهره می‌برند و به صفحه‌نمایش OLED مجهز شده‌اند. در بطن سری آیفون ۱۲ تراشه‌ی قدرتمند A14 وظیفه‌ی پردازش‌های سنگین را بر عهده گرفته است. به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به آمار کانترپوینت، این ویژگی‌ها باعث افزایش هزینه‌ی تولید آن‌ها در مقایسه با مدل سال گذشته شده است و درمجموع، ارزش فهرست مواد اولیه (BoM) آیفون ۱۲ بالغ بر ۴۱۵ دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با آیفون ۱۱T جهشی ۲۱ درصدی است.

به گفته‌ی کانترپوینت، تغییر از نمایشگرهای LCD به OLED در آیفون ۱۲، جهش چشمگیری در هزینه‌های تولید این سری محسوب می‌شود و هزینه این بخش را بیش از ۲۳ دلار افزایش داده است. علاوه ‌بر این، مؤلفه‌هایی همچون مودم ۵G کوالکام موسوم به X55، گیرنده‌ها و ماژول‌های RF جلویی (RF-FEM) تأثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های آیفون ۱۲ دارند؛ به‌طوری که تخمین زده می‌شود این اجزا در حدود ۳۴ دلار هزینه‌ها را افزایش داده‌اند. البته گفته می‌شود غول دنیای فناوری سفارش برخی از قطعات مورد نیاز خود را بین چندین تأمین‌کننده تقسیم کرده است که می‌تواند بر کاهش هزینه‌های نهایی تأثیرگذار باشد. کانترپوینت در این باره می‌گوید:

اپل توانسته است منابع خود را متنوع کند. برای آیفون ۱۲، سفارش‌های حافظه بین رهبران صنعت، از جمله سامسونگ و توشیبا تقسیم شده است و SK Hynix و Micron وظیفه‌ی تأمین حافظه‌ی دسترسی تصادفی (RAM) از نوع LPDDR4X را بر عهده دارند. ظاهرا تولید قطعات دوربین تا حد زیادی بین سونی، ال‌جی اینوتک و شارپ تقسیم شده است. بر اساس شواهد، NXP و برودکام همچنان به ارائه راه‌حل‌هایی برای اتصال بی‌سیم و کنترلر‌های حساس به لمس ادامه می‌دهند. Knowles و AAC و Cirrus Logic بر طراحی صوتی غالب هستند. شرکت TI و ST تأمین‌کنندگان عمده IC و مدیریت انرژی و باتری محسوب می‌شوند. اپل همکاری خود را با ASE و USI گسترش داده است و از فناوری SiP (سیستم در پکیج) آن‌ها بهره می‌گیرد.

در گزارش کانترپوینت آمده است که با توجه به ظرفیت‌های مختلف حافظه‌ی ذخیره‌سازی و استفاده نشدن ماژول AiP (آنتن در پکیج) مبتنی بر فرکانس mmWave در نسخه‌های بین‌المللی آیفون ۱۲، تخمین مواد اولیه را بسیار دشوار و شاید ناممکن خواهد کرد. گفته می‌شود پردازنده A14 Bionic، به‌ شکل چشمگیری هزینه‌ها را افزایش داده است. کانترپوینت در این باره می‌گوید:

نسل جدید پردازنده‌های موبایل اپل، A14 bionic، بالغ بر ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده که ۳۹ درصد بیشتر از ۸٫۵ میلیارد واحد استفاده‌شده در A13 است. این امر باعث بهبود چشمگیر عملکرد در جنبه‌های مختلف، از جمله پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده گرافیکی و موتور عصبی می‌شود. هزینه‌ی تولید ویفر پنج نانومتری تقریبا دو برابر فرایند ساخت ۷ نانومتری تخمین زده می‌شود که باعث می‌شود پردازنده‌ی آیفون ۱۲ بیش از ۱۷ دلار گران‌تر از پردازنده‌ی سال گذشته باشد. تجزیه‌و‌تحلیل ما حاکی از آن است که مؤلفه‌های طراحی اختصاصی اپل، از جمله تراشه‌های A14 و PMIC و Audio و UWB بیش از ۱۶٫۷ درصد از کل هزینه‌های BoM را تشکیل می‌دهند.

به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که مؤلفه‌های ۵G و نمایشگر بهبودیافته اصلی‌ترین دلیل افزایش هزینه‌ی آیفون ۱۲ در مقایسه با نسل گذشته‌ محسوب می‌شود. کانترپوینت این ارقام را با مقایسه‌ی نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۲ محاسبه کرده است. برای یادآوری، آیفون ۱۱ مجهز به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی، در زمان معرفی با قیمت ۷۴۹ دلار و اکنون ۶۴۹ دلار در دسترس بود؛ درحالی‌که پیکربندی مشابه در آیفون ۱۲ به قیمت ۸۴۹ دلار به ‌فروش می‌رسد.

بر اساس گزارش‌های قبلی، آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین گوشی هوشمند ۵G در بازه‌ی زمانی منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ (مهر – آبان ۱۳۹۹) بوده؛ این گوشی تنها طی دو هفته پس از عرضه به این مهم دست یافته است. باید به این نکته توجه داشت گزارش کانترپوینت تنها هزینه قطعات سخت‌افزاری را پوشش می‌دهد و شامل مونتاژ، بسته‌بندی یا توزیع نمی‌شود. به‌علاوه، بخش عمده‌ای از هزینه‌های اپل در تحقیق‌وتوسعه و فروش و بازاریابی، از جمله هزینه فروشگاه‌های اپل است که در گزارش یادشده اعمال نشده؛ بنابراین، قیمت تمام‌شده می‌تواند بسیار بیشتر از تخمین‌ سخت‌افزاری باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.