آثار امسال جشنواره ما را شگفت زده کرد

آستانه گفت: با وجود شرایط کرونا و محدودیت هایی که گروه ها برای تمرین داشتند، برخی از آثاری را که در جشنواره تئاتر فجر تماشا کردیم از نظر سطح هنری ما را شگفت زده کرد و توقع این همه آمادگی و قوت اجرایی را نداشتیم.

اینتیتر – سحر زمانی؛ حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در گفت و گو با خبرنگار این تیتر در خصوص عملکرد جشنواره امسال گفت: خدا را شکر میکنیم که همه چیز منظم و طبق برنامه ریزی از پیش تعریف شده جلو می رود و تاکنون مشکل خاصی را در این رویداد شاهد نبودیم. باید گفت دوستان ما در سالن های مختلف تئاتر و گروه های شرکت کننده در جشنواره همکاری تنگاتنگی با دبیرخانه دارند و همین امر موجب شده است تا برنامه ها به درستی پیش بروند.

نسبت به آثار امسال جشنواره توقعی نداشتیم

آستانه در خصوص سطح آثار جشنواره اظهار داشت: واقعیت این است که آثار هر دوره از جشنواره ماحصل فعالیت یکساله تئاتر کشور است. همانطور که آگاه هستید به دلیل شرایط خاصی که امسال کرونا برای ما به وجود آورده، عموما تئاتر در کشور تعطیل بوده است و همین موضوع باعث شده که توقع خاصی نسبت سطح آثار ارائه شده نداشته باشیم. اساسا از نظر من مقایسه تئاتر امسال با تئاتر سال های گذشته، مقایسه درستی نیست زیرا شرایط همانند گذشته نبوده است. با وجود این شرایط و اطلاعاتی که از تولیدات تئاتر در تهران و در سایر استان ها با توجه به شیوع کرونا داشتیم، برخی از کارهایی را که در این جشنواره تماشا کردیم از نظر سطح هنری ما را شگفت زده کرد و توقع این همه آمادگی و قوت اجرایی را نداشتیم.

وی افزود: با پیگیری های که انجام دادم، متوجه شدم، علی رغم تعطیلی تئاتر در سالن ها، بسیاری از هنرمندان تئاتر به ویژه هنرمندان در شهرستان ها، تئاتر را تعطیل نکرده بودند و با اینکه زمان مشخصی برای اجرا نداشتند اما همچنان در کنار فعالیت های زندگیشان، تئاتر را ادامه دادند و در خانه هایشان و فضای باز به تمرین پرداختند. با توجه به پیگیری ها و ممارست های گروه های تئاتری، شاهد آثار خوب و ارزشمندی در این جشنواره هستیم که از سطح کیفی و هنری قابل توجهی برخوردارند.

تقاضا برای تماشای نمایش ها بیشتر از ظرفیت موجود است

دبیر جشنواره تئاتر فجر در رابطه با میزان استقبال مخاطبان ادامه داد: میزان استقبال هم از آن مواردی است که به دلیل محدودیت ها، نمی توان با سال های گذشته مقایسه کرد اما نسبت به ظرفیتی که تعریف شده است و با رعایت فاصله اجتماعی، هیچ سالن خالی وجود ندارد و تقاضاها بسیار بیشتر از ظرفیت است. در این راستا از مخاطبان عزیز تئاتر عذرخواهی و توصیه می کنیم که برای تماشای این نمایش ها، می توانید از طریق پلتفرم های مختلفی که برای پخش آثار معرفی کردیم بدون مراجعه حضوری، جشنواره را دنبال کنید.

تئاتر دیگر تعطیلی بردار نیست

آستانه در پایان در مورد چشم انداز تئاتر کشور بعد از پایان جشنواره و ادامه دار بودن اجراها، گفت: اگر شرایط بهتری پیش رو باشد و شر کرونا از جامعه کنده شود، قطعا حضور در سالن ها هیجانی دارد که نمی شود از آن غفلت کرد. امیدوار هستیم که شرایط مساعدتر شود و سالن ها بتوانند به کارشان ادامه دهند. اما در هر دو صورت، پخش آثار از طریق پلتفرم های آنلاین به عنوان یک راهکار برای ارائه نمایش تثبیت شده است و دیگر تعطیلی بردار نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.