رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ناگفته‌های نیکزاد؛ از رد پیشنهاد وزارت در دولت روحانی تا ماجرای تتلو

علی نیکزاد تاکید می‌کند که پر رزومه‌ترین نامزد ریاست جمهوری است و به درخواست موکلانش کاندیدا شده ، نکاتی درباره دعوت روحانی و ماجرای تتلو می‌گوید، از مسکن مهر به شدت دفاع کرده ومعتقد است ساختار قوه مجریه باید به هم بریزد.

به گزارش اینتیتر به نقل از آخرین خبر، کمتر از دو ماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهور باقی مانده و نیروهای سیاسی در جناح های مختلف خود را آماده انتخاباتی می کنند که رئیس جمهور جدید را بر سر کار خواهد آورد و همین بر حساسیت ها افزوده است . وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت باعث شده تا اصولگرایان در این میان شانس بیشتری برای خود قائل باشند و در نتیجه تعداد بیشتری خود را آماده این کارزار کنند . یکی از کسانی که به نظر می رسد در آینده شاهد حضور انتخاباتی اش خواهیم بود علی نیکزاد نایب رئیس فعلی مجلس و وزیر راه و شهرسازی در دولت دوم احمدی نژاد است.

نیکزاد در گفت وگویی ۹۰دقیقه ای با روزنامه خراسان وضع فعلی کشور را نتیجه عملکرد قوه مجریه می داند و معتقد است کسی که می خواهد رئیس جمهور شود باید بداند در کشور بن بستی وجود ندارد و به ویژگی های مدنظرش برای رئیس دولت آینده می پردازد. در پاسخ به این که اگر می خواستید رئیس جمهور شوید چرا به مجلس رفتید و یک کرسی را اشغال کردید می گوید:«درحوزه انتخابیه بنده که من بالاترین رای را آوردم همه می گویند که رئیس جمهور بشوم و اگر …..». نیکزاد که سابقه ریاست ستاد ابراهیم رئیسی در انتخابات ۹۶ را نیز دارد ناگفته هایی از حضور تتلو در کنار رئیسی گفت و تاکید کرد ما کمترین خرج را در میان ستادهای آن روز کاندیداها داشتیم.

او البته همچنان معتقد است در انتخابات۹۶ تخلف شده و بخشی از باخت رئیسی را ناشی از آن می داند این درحالی است که شورای نگهبان بعدا این ادعا را رد کرد و پرونده مهمی هم در قوه قضاییه در این باره تشکیل نشد. نیکزاد همچنان مسکن مهر را پروژه ای بسیار موفق می داند که به خانه دار شدن بیش از ۱۶ میلیون نفر کمک کرده است .گفتمان اصلی نایب رئیس مجلس برای رئیس جمهور شدن ، انقلابی بودن و داشتن روحیه جهادی است و معتقد است مشکلات معیشتی کشور با چنین روحیه ای حل خواهد شد.

از نظر شما رئیس جمهور مطلوب کیست و چگونه می تواند مشکلات را حل کند؟

کسانی که می خواهند در دولت آینده مسئولیت بگیرند باید از لحاظ اعتقادی و فکری سلامت باشند و بتوانند ساختارها را در قوه مجریه به هم بریزند. به عدالت اعتقاد داشته باشند نمی شود ۴۳درصد GDP کشور در تهران باشد. نمی شود ۷۹درصد کارگاه های صنعتی در ۱۰استان باشد ، نمی شود ۶۳درصد تراکنش مالی در سه منطقه باشد . به عدالت اجتماعی از همه جنبه های آن اعتقاد داشته باشند. خدمت به مردم را از عمق جان بپذیرند و بدانند که همه کاره این کشور مردم هستند و خادم مردم باشند و در کنارش در عرصه بین الملل بتوانند ورود کنند . طهارت اقتصادی داشته باشند . شبهه اقتصادی نداشته باشند، روحیه خدمت و جهاد و تفکر انقلابی داشته باشند . بدانند که در کشور بن بستی وجود ندارد این ویژگی ها سبب می شود که مردم دولت شما را خادم بدانند و اعتماد کنند، اگر دولت مورد اعتماد مردم باشد این مشکلات پیش رو واقعا قابل حل است.

شما گفتید ساختار دستگاه اجرایی باید عوض شود . فکر نمی کنید این شعار مقداری غیرعملیاتی باشد ؟ اگر بخواهید در ۴ سال ساختارها را عوض کنید عملا مشکلات فعلی جامعه عقب می افتد .

این وضع موجود را قوه اجرایی درست کرده و من گفتم ساختار در قوه مجریه باید به هم بریزد .مثلا در تنظیم بازار فعلی وزیر جهاد می گوید من مسئول بازار نیستم، وزیر صمت می گوید مسئول بازار صنعت هستم در داستان مرغ این دو وزیر با هم صورت جلسه امضا کردند اما رئیس جمهور وتو کرد مگر می شود این قدر در کشور ناهماهنگی وجود داشته باشد . یارانه ای که امروز در حوزه انرژی به اغنیا می دهیم ۲۳ برابر فقراست و این ساختارها تا به هم نریزد نمی توانید عدالت را برقرار کنید . وقتی ۱۵۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارید باید از نفت خرج کنید . وقتی ۲۰میلیارد دلار قاچاق کالا دارید نمی توانید تولید را رونق دهید .

شما سال ۹۲ هم برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردید . بنده در ستاد انتخابات بودم و تعداد زیادی از وزرای احمدی نژاد آمدند برای ثبت نام ، این دوره هم تعدادی هستند. چرا وزرای احمدی نژاد فکر می کنند می توانند رئیس جمهور شوند؟ یک مقدار با اعتماد به نفس بالا به موضوع فکر نمی کنند؟
در مجلس فعلی تعداد زیادی از وزرا ،معاونان رئیس جمهور ، معاونان وزرا ، استانداران و سفرا رای آوردند و هستند. مجاهدتی که در دولت نهم و دهم شد بی بدیل و بی نظیر بود . وقتی دولت می خواست تشکیل شود نانوشته توافق شده بود که کسی قبل از ۱۲ شب خانه نرود . باید یک جوری به خانواده بگویید شما را تحمل کند بنابراین آن هایی که اعلام کاندیداتوری می کنند حتما می خواهند مجاهدت کنند و با همه توان تلاش کنند.

سابقه شما همیشه در حوزه عمرانی و ساخت و ساز بوده و سابقه ای در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاست داخلی و خارجی ندارید . فکر می کنید اگر شما انتخاب شوید می توانید مسائل متنوع و پیچیده کشور را که حوزه های متنوعی دارند حل کنید؟

از من پر رزومه تر در قوه مجریه در بین کاندیداها نیست . من کارمند مدیر و مدیرکل ، رئیس سازمان ، معاون استاندار و استاندار معاون وزیر کشور و وزیر بودم . استاندار نماینده عالی نظام و رئیس جمهور در یک استان است . استاندار فرابخشی کار می کند و رئیس شورای تامین استان است ، استاندار در مباحث فرهنگی سیاسی و عمرانی وارد می شود . من از کارمندی تا وزارت را در قوه مجریه رفته ام . در نهادهای وابسته به رهبری هم بودم در قوه مقننه هم کار کردم و یک سابقه و یک لیسانس هم در حوزه قضایی دارم و تا حدودی می شناسم . البته همه چیز نسبی است برادران دیگر هم شاید در فرهنگ بوده اند در عمران نبوده اند . شما اگر کسی را می شناسید که در رده عالی عمرانی و سیاسی و فرهنگی بوده است ما تسلیمیم . من قوه مجریه را کاملا می شناسم و با بقیه حوزه ها هم، چون مسئولیت ملی و منطقه ای داشتم آشنا هستم .

گویا آقای روحانی در نظر داشت شما را به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت خودش نگه دارد. با شما صحبتی شد؟

وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور شد من در اردبیل مدیرکل دفتر فنی بودم و قرارشد کلا از دولت به صداوسیما برویم اما با پیشنهاد استاندار وقت به مدت ده روز سرپرست ماندم اما ۲۷ماه شد و در دولت دوم خاتمی رسما معاون استانداری لرستان بودم . چندین شخصیت بسیار مهم مملکت به روحانی پیشنهاد دادند که من به عنوان وزیر راه و شهرسازی بمانم مثلا آیت ا… طبسی و افرادی از طیف خود دولت گفته بودند این کاری را که در بحث توسعه راه ها و مسکن مهر شده حفظ کنید تا این که جمعه آقای روحانی رای آورد، شنبه از طرف یکی از نزدیکان ایشان که قرار بود وزیر مهمی در کابینه شود با من صحبت شد و گفت که ما بنا داریم شما را برای این کار درنظر بگیریم اما من قبول نکردم چون آن تجربه را داشتم که شما در جایی باشی که از آن ها نیستی و واقعا اذیت می شوید که علیه دولتی که من وزیرش بودم چیزی بگویند.

تعدادی از نمایندگان مجلس عزم پاستور کرده اند یا رسما گفته اند یا عملا شروع کرده اند . سوال این است که اگر شما می خواستید رئیس جمهور شوید چرا برای مجلس از مردم رای گرفتید و یک کرسی را اشغال کردید؟

در حوزه انتخابیه بنده که من بالاترین رای را آوردم همه می گویند که رئیس جمهور بشوم چون شان ریاست جمهوری با نمایندگی فرق دارد . اگر حوزه انتخابیه من راضی نباشد من به این موضوع ورود نمی کنم ضمن این که زیاد نیستند و ۲۵ اردیبهشت مشخص می شود که چه کسانی هستند .

شما در سال ۹۶ رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی بودید . چقدر احتمال می دهید ایشان وارد میدان شوند و اگر بیایند شما کنار می کشید ؟

آمدن آقای رئیسی در اصولگرایان اجماع ایجاد می کند و به ایشان هم گفته شده و باید تصمیم بگیرد البته خبر دارم که ایشان برای حکمی که رهبری داده اند بسیار بسیار اهمیت و ارزش قائل است اما آمدن رئیسی باعث وحدت در جبهه اصولگرایی خواهد شد و ایشان اگر بیاید حتما همه دوستان جبهه انقلاب باید به ایشان کمک کنند .

شما خبری دارید که چقدر احتمال حضور ایشان هست ؟

داشته باشم هم اجازه ندارم بگویم .

از همان زمان همچنان برخی نزدیکان آقای قالیباف گلایه دارند که رای او بیشتر بود و اگر رئیسی به نفع قالیباف کنار می کشید رای بیشتری به صندوق اصولگرایان ریخته می شد . نظر شما چیست ؟

آقای رئیسی در آن مقطع خیلی دیر وارد انتخابات شد و ابتدا درصد رای ایشان خیلی پایین بود و برادرم آقای قالیباف در آن مقطع بالاتر بود اما هرچه جلوتر رفتیم رای آقای رئیسی شتاب فزاینده ای گرفت حالا بگذریم که چه تخلفاتی در انتخابات انجام شد و داد ما به جایی نرسید و مثال ما داستان بخشیدن فرزند به نامادری بود .

فکر می کنید آن قدر تخلفات بود که روی نتیجه اثر داشت؟

حتما تخلفاتی بود بالاخره در قوه مجریه کارهایی کردند و حرف هایی زدند که هیچ وقت درست نبود فقط آقای رئیسی در جایی گفت که شما سیلی را از امام رضا خواهید خورد و الان شما می بینید که وضع آقایان در بین مردم چطور است. بنابراین در بین مردم نظر سنجی ها مشخص می کرد که چه اتفاقی باید بیفتد .

یکی از موضوعات حاشیه ساز آن زمان حضور تتلو در کنار آقای رئیسی بود. نظر چه کسی بود و فکر می کنید چه تاثیری داشت؟

من صددرصد مخالف بودم. من به عنوان علی نیکزاد و رئیس ستاد شناختم از تتلو در حد ابتدایی بود ما ضمن احترام به همه انسان ها بنا نداشتیم که این ملاقات صورت بگیرد . با شخص حاج آقا هم صحبت کرده بودم اما برخلاف میل حاج آقا ،این اتفاق افتاد اما این که چه دستی این کار را کرد موضوعی است که بعدا باید گفت . چون من در آن سفر نبودم یک جور چیده بودند که مطلبی از دلش بیرون بیاید.

یعنی یک جور نفوذ در ستاد آقای رئیسی را قبول دارید ؟

نه ، در ستاد نفوذی نبود.

هزینه های ستاد رئیسی از کجا تامین می شد ؟

هزینه های آقای رئیسی مشخص بود و دوستانی که طرفدار نظام و انقلاب بودند کمک می کردند. یکی آب ستاد را تقبل می کرد یکی غذا یا ساختمان و … خیلی ها در فضای مجازی و پوستر کمک می کردند . ما نسبت به ستادهای دیگر واقعا خرجی نداشتیم. آقای رئیس جمهور البته بی تقوایی کرد که گفت ما می رفتیم در ستاد رقیب شام می خوردیم ، دروغ بزرگی بود چون اصلا ما شام نمی دادیم . ستاد رئیسی با حداقل ها اداره می شد . ما به رئیس ستادهای خود مبلغ ناچیزی در استان ها می دادیم و غیر از آن فقط پوستر می دادیم والسلام . بقیه را خودشان تهیه می کردند مثلا من به استان ها باور بفرمایید ۳۰تا۵۰میلیون تومان پول دادم . حتی به همه می گفتم از کسانی پول نگیرید که فردا مدیون آن ها بشویم و برای همین از همه پول نمی گرفتیم . اگر این را دقت نمی کردیم الان که ۴سال گذشته حتما در فضای مجازی حرفی گفته می شد من بسیار به این موضوع حساس بودم و شخصا نظارت می کردم و یک نفر گذاشته بودم که چک می کرد . کسانی که به ما کمک کردند بعدا به اندازه انگشتان دست بابت کمک به ستاد آقای رئیسی به من مراجعه نکردند .

نقدهای زیادی درباره مسکن مهر هست از این که امکاناتش در زمان تحویل کامل نبود یا مشکلات زیرساختی داشت، ریزش مسکن مهر در زلزله سرپل ذهاب که من در همان منطقه بودم و می دیدم که مردم می ترسیدند برگردند . حتی برخی فسادها در تعاونی های مسکن مهر که پرونده های زیادی در دستگاه قضایی در این موضوع تشکیل شده . چقدر این نقدها را قبول دارید ؟

من که بعد شما رفتم همه تشکر می کردند البته ساختمان هم نریخته بود فقط دیوارها بود . سازه و اسکلت باید می ایستاد که ایستاده بود . در سرپل ذهاب این همه خانه خراب شد و اگر ما در روستاها مقاوم سازی نمی کردیم کشتار خیلی زیاد می شد. مسکن مهر عملکر خوبی در کشور داشت .مثلا این کت شلوار را دوخته بودیم و دکمه هایش مانده بود . همان مسکن هایی که می گفتند به درد نمی خورد و در بیابان بود الان هزاران میلیارد تومان ارزش افزوده پیدا کرده است . از لحاظ عدد و رقم مسکن مهر با ۵۰هزار میلیارد تومان ، ۱۶ونیم میلیون انسان را صاحب خانه کرد . رهبری هم ابتدای این دولت گفتند پروژه مسکن مهر باید پیگیری و تکمیل شود اما الان ۱۴۰۰ است و این دولت ده بار گفته پروژه را تمام می کنیم . گفتند مسکن اجتماعی ، چند تا ساختند ؟ گفتند محله محور کار می کنند و محله را می سازند ، چند محله را ساختند ؟ پروژه مسکن مهر از سازمان اسکان بشر سازمان ملل به عنوان پروژه نمونه مطرح شد و در کشورهای اطراف همین الگو پیاده می شود .

شما خودتان حاضرید در مسکن مهر ساکن شوید ؟

بله اگر لازم باشد آن جا ساکن شوم، ساکن می شوم . آن چه که لازم بوده آب و برق و گاز است که ما به مسکن مهر دادیم و بقیه امکانات به مرور ایجاد می شود و شهر شکل می گیرد . دوستان ایراد بنی اسرائیلی می گیرند . ما کت را دادیم و فقط باید دکمه را می دوختند حتی اگر حرف ما غلط بود کنار می گذاشتند و خودشان مسکن می ساختند . نه ایده پیاده کردند و نه مسکن مهر را تکمیل کردند .

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.