به بهانه تولد اصغر فرهادی

اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان پرافتخار سینمای ایران و جهان در چنین روزی پا به عرصه هستی نهاد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ اصغر فرهادی، کارگردانی که فیلم هایش را با ادبیات و فرم جهانی روایت می کند. او کارگردانی است که در ایران نامش با اسکار گره خورده و قدرت سینمای این کشور را با آثار فاخرش به رخ جهانیان کشیده است.

فرهادی در فیلم هایش راستگویی و دروغگویی، خیانت و تعهد و در یک کلام اخلاق را در برابر چشم مخاطبان خود به چالش می کشد؛ به گونه ای که مخاطب با همزاد پنداری با داستان های او دچار یک سردرگمی از جنس اخلاق و وجدان می شود و تا مدت ها به فکر فرو می رود. در واقع فرهادی در ساخت چنین آثاری یک استاد به تمام معناست.

اصغر فرهادی ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۱ در خمینی شهر اصفهان زاده شد. به گفته این کارگردان، فعالیت سینمایی اش را در سیزده سالگی و قبل از این که به تحصیلات آکادمیک در این حوزه بپردازد، آغاز کرده بود. دزد دوچرخه اولین اثر سینمایی است که به شدت او را تحت تاثیر این هنر جاودان قرار داده است. فرهادی هنرش را تاثیر گرفته از آثار ویتوریو دسیکا، فدریکو فلینی، اینگمار برگمان، میکل‌ آنجلو آنتونیونی، بیلی وایلدر و کریشتوف کیشلوفسکی می‌داند.

به بهانه تولد اصغر فرهادی

به بهانه تولد اصغر فرهادی به معرفی آثار برگزیده اش می پردازیم.

فرهادی فعالیت حرفه ای خود را در سینما با نویسندگی فیلمنامه ارتفاع پست آغاز و کمتر از یک سال پس از اکران آن، اولین فیلم بلند خود را به نام رقص در غبار کارگردانی کرد.

شهر زیبا دومین اثر سینمایی اوست که جایزه طاووس طلایی جشنواره بین‌ المللی فیلم هند را از آن خود کرد. فرهادی پس از مدت کوتاهی وقفه در کارگردانی، با فیلم تاثیرگذار چهارشنبه سوری به سینماها بازگشت. این فیلم موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و هوگو طلایی جشنواره بین‌ المللی فیلم شیکاگو و نامزدی یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو شد.

و اما میرسیم به چهارمین اثر فرهادی در مقام کارگردان یعنی درباره الی. به عقیده اکثر مخاطبان حرفه ای سینما، درباره الی مهم‌ ترین فیلم کارنامه هنری اوست. این فیلم علاوه بر استقبال در جشنواره‌های داخلی، در جشنواره‌های خارجی نیز درخشید و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌ المللی فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا را از آن خود کرد.

جدایی نادر از سیمین فیلمی که اولین اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورد. این فیلم همچنین جوایز گلدن گلوب، خرس طلایی برلین ایندیپندنت اسپیریت و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد.

به بهانه تولد اصغر فرهادی

گذشته اولین اثر غیر فارسی‌ زبان فرهادی است که در فرانسه ساخته شد. این فیلم موفق به کسب نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی جشنواره فیلم کن شد.

فروشنده هفتمین اثر فرهادی است. این فیلم نیز افتخارات بسیاری را برای فرهادی و عوامل آن به ارمغان آورد که از جمله آنها می توان به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش مرد برای شهاب حسینی و بهترین فیلمنامه برای اصغر فرهادی در جشنواره کن و جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اشاره کرد.

همه می دانند یکی دیگر از آثار این کارگردان شهیر است که به زبان اسپانیایی ساخته شده و بازیگرانی همچون خاویر باردم و پنه‌ لوپه کروز در آن ایفای نقش کردند.

قهرمان آخرین اثر فرهادی که هنوز اکران نشده است و حدس و گمان ها بر این است که این فیلم سومین اسکار را برای فرهادی به ارمغان می آورد.

تحریریه این تیتر، زادروز اصغر فرهادی، کارگردان بلند آوازه سینمای ایران را به ایشان و اهالی سینما تبریک می گوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.