رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توان موشکی دفاعی ایران طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی با اشاره به تهدیدات امنیتی مزمن و ظهور تهدیدات جدید اعلام کرد که در این اوضاع، شرایط صلح و امنیت بین المللی وخیم تر شده و سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات غیرقابل پیش بینی و تداوم تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی، فضای سایبری و فضای ماورای جو بود.

نماینده دائم کشورمان تاکید کرد که بر خلاف اظهارات دال بر وجود ثبات استراتژیک، این رقابتهای استراتژیک میان قدرتهای بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته ای بیشتر دامن می زند.

وی با اشاره به آثار مخرب کاربرد و آزمایش سلاح های هسته ای از سال ۱۹۴۵ تاکید کرد که خلع سلاح هسته ای وظیفه مصرح قدرتهای هسته ای طبق ماده ۶ معاهده ان پی تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده اند. از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا، بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاح های هسته ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت امریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاح های هسته ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ و یا افزایش داده است.

روانچی همچنین اضافه کرد که تمدید استارت جدید اگر با اقدامات عینی دیگر خلع سلاحی دنبال نشود، مثمر ثمر نخواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که مواضع امریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه – ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ – شده است و نظام بین الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای این رژیم فشار وارد کند.

روانچی نسبت به کاربرد سلاح های شیمیایی هشدار داده و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سلاح های کشتار جمعی را رد می کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون های سلاح های شیمیایی و بیولوژیک است.

وی همچنین از امریکا به عنوان تنها دارنده سلاح های شیمیایی خواست تا سلاح های شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده دانست و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرا، شفاف خود را بر اساس قاعده اجماع عملی کند.

روانچی در پاسخ به نظرات برخی از هیاتها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران تصریح کرد که واقعیت انکار ناپذیر درباره برجام این است در حالی که ایران به تعهدات مربوطه خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند. ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.

وی افزود که توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.

شایان ذکر است که جلسات کمیته های مجمع عمومی در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می شود و قرار است کمیته یک با بررسی ۷۰ قطعنامه و تصمیم پیشنهادی دول عضو در مورد آنها تصمیم بگیرد. قطع نامه دوسالانه کشورمان در خصوص پیگیری مصوبات کنفرانس های بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای در کمیته امسال ارائه خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.