در دوران بعد از پایان رابطه عاطفی چه کار کنیم؟

در دوران بعد از پایان رابطه عاطفی چه کار کنیم؟ سوالی است که ذهن افرادی را که پس از اینکه رابطه عاطفی شان به پایان می رسد، مشغول می کند. در مطلب پیش رو هفت راهکار برای مواجه با این دوران معرفی خواهیم کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، از دست دادن یک رابطه عاطفی و عاشقانه به عنوان یک تجربه ویرانگر شناخته می شود. به هر حال زندگی که زمانی به اشتراک می گذاشتید حالا تمام شده است. در واقع از هم پاشیدن زندگی مشترک یعنی جدا کردن همه چیزهایی که با هم داشتید. از دست دادن هویت به عنوان یک زوج، احساس شکست، اضطراب و ناامیدی در این دوران بسیار تجربه می شود.

بیشتر بخوانید: 

واقعیت اینجاست که صمیمانه‌ ترین روابطی که داریم اطلاعاتی از خودمان می‌ دهد و به ما می گویند که چه کسی هستیم و چه کسی باید شویم.

از دست دادن را می توانیم در سطوح مختلف احساس کنیم:

از نظر جسمی: از دست دادن شخصی که دوستش دارید.

از نظر عاطفی: از دست دادن تعهد و اتکا به طرف مقابل.

و از نظر روانی: از دست دادن عزت نفس.

زمانی که یک رابطه عاشقانه به پایان می رسد، ما ناگهان تنها می شویم، اغلب احساس می کنیم که یک بخش بزرگی از ما قطع شده است. اما وقتی که بتوانیم با آنچه در پیش است مواجه شویم و بر روی این فقدان ویرانگر کار کنیم، می‌توانیم از منابع درونی خودمان برای کمک به تسهیل روند از دست دادن، جدایی و سازگاری با آن استفاده کنیم.

در ادامه مطلب ” در دوران بعد از پایان رابطه عاطفی چه کار کنیم؟ ” با معرفی هفت راهکار به شما خواهیم گفت که چگونه از منابع درونیتان برای تسهیل روند جدایی و سازگاری با این پدیده استفاده کنید.

۱. آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید

آنچه را که اتفاق می افتد بپذیرید. پایان یک رابطه صمیمی ممکن است آشفته باشد. هیچ قاعده ای برای نحوه جدایی وجود ندارد. نکته مهم اینجاست که هر گونه انتظار و احساسی که قرار است داشته باشید را به حالت تعلیق درآورید، زیرا ممکن است این احساسات لحظه به لحظه تغییر کند.

به خودتان اجازه غصه خوردن بدهید. این نکته را در نظر داشته باشید که فرآیند سوگواری خطی نیست، بلکه چرخه ای است. حتی با پیشرفت، ممکن است دوباره به نقطه اول برگردید. این برای غم و اندوه طبیعی است. هدف نهایی این است که راهتان را به زندگی بیابید و به خودتان بازگردید.

۲. احساسات خود را تجربه کنید

در این دوران بسیاری از احساسات مختلف مانند غم، رنج، غم، رنجش، خشم، ناامیدی و ترس را تجربه خواهید کرد. به هر حال، کسی که زمانی دوستش داشتید و به او وابسته بودید و حتی ممکن است هنوز هم دوست داشته باشید، شما را ناامید کرده است. پایان رابطه شما ممکن است شبیه مرگ باشد. درک همه اتفاقات، پردازش تمامی احساسات و قطع رابطه ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

۳. به حرکت رو به جلو ادامه دهید

ایده اصلی این است که از فقدانتان عبور کنید و از آن فراتر بروید و به طور کامل از طرف دیگر بیرون بیایید. زندگی شما معنایی فراتر از رابطه تان دارد. هنگامی که از دست دادن را تجربه کردید، آماده خواهید بود که با حس جدیدی از آینده به زندگیتان نگاه کنید. این ضروری است که به روال زندگی روزمره تان ادامه دهید. این موضوع حسی از ساختار را می دهد و شما را در محیط و زندگی فوری خود مستقر می کند.

۴. اقدام افراطی انجام ندهید

تمایل به دور شدن سریع از ترومای از دست دادن  آنقدرها هم غیرعادی نیست. ممکن است در این دوران فکر این را داشته باشید تا چیزهای جدید را تجربه کنید و به سرعت به سراغ تجربیات نو بروید. اما به خاطر داشته باشید که این فقط سوراخ آرزوی شما را پر می کند. بنابراین تغییرات را به آرامی و پس از تفکر زیاد در مورد نتیجه و عواقب آن ایجاد کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که زمان قدم به جلو برداشتن و اقدام بعد از رفع کردن مه است که در آن دوران شما می توانید همه چیز را واضح تر ببینید.

۵. شما اولویت دارید

مهم ترین چیز این است شما و زندگی تان باید همیشه اولویت اولتان باشد. بسیاری از ما تمایل داریم و به دنبال این هستیم تا با کسی که دوستش داریم کنار بیاییم و او را راضی نگه داریم. اغلب، در اینجا ما هزینه می کنیم. بسیاری از مردم هستند که برای عزیزانشان همه کار می کنند و نیازها و خواسته های خود را نادیده می گیرند، حتی گاهی اوقات به طور کامل از اینکه چه کسی هستند و  به چه چیزی نیاز دارند، چشم پوشی می کنند. قدرت یک رابطه واقعا خوب در همکاری برابر هر دو شریک است.

۶. مراقب خودتان باشید

ممکن است این چیزی نباشد که شما دوست داشته باشید انجام دهید. پایان یک رابطه شما را کاملا طرد، دلسرد و مورد بی مهری قرار می دهد. در این دوران از سلامتی و ظاهرتان غافل نشوید. این ضروری است که به خودتان این پیام را بدهید که شما فردی ارزشمند، شایسته احترام و دوست داشتنی هستید.

به خودتان این اجازه را ندهید که به سمت مکانیسم های مقابله ای ناسالم بروید. با الکل، مواد مخدر، غذا یا هر چیز دیگری برای این موضوع خوددرمانی نکنید، که این موارد فقط حواس شما را پرت می کند. این مدل از رفتارها روند سوگواری را مختل می کند و بهبودی را به تاخیر می اندازد. خیلی بهتر است که احساسات را بدون توجه به دردناک بودن آنها تجربه کرده و از آنها عبور کنید.

۷. از تجربیات خود درس بگیرید

بررسی رفتار و مسئولیت خود اغلب دشوار و حتی دردناک است، اما در نهایت، این درون نگری و بینش به دست آمده است که ما را نسبت به خودمان مسئولتر می کند. چه نقشی در ساختن این رابطه ایفا کردید؟ آیا در مورد آنچه از رابطه انتظار داشتید واقع بین بودید؟ در آینده چه کار متفاوتی را انجام خواهید داد؟ پاسخ به این سوالات بخش مهمی از این فرآیند است.

در آخر باید بگوییم که در اغلب اوقات با دلایل درستی یک شریک را برای زندگیمان انتخاب نمی کنیم و مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ما نمی خواهیم آنها را ببینیم. عشق گاهی ما را نسبت به آنچه واقعا وجود دارد کور می کند. دلایل زیادی برای تمایل به برقراری رابطه با یک فرد خاص وجود دارد. این دلایل ممکن است شامل وابستگی و یا احساس کامل بودن با آن فرد باشد که دلایل کافی ای نیستند.

در انتخاب یک فرد و برقراری رابطه با او باید موارد احترام متقابل، مراقبت، حمایت، همدلی، ارزش ها و اهداف مشترک را در نظر بگیرید. و این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از ما به عنوان فردی کامل وارد رابطه می شویم که می خواهد یک زندگی را با فردی کامل دیگر به اشتراک بگذارد.

مترجم: مریم آهنگری

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.