نقد و تحلیل فیلم اسپنسر

اسپنسر فیلمی که به بخشی از زندگی پرنسس دایانا می پردازد و داستان یک تراژدی غم انگیز را برایمان روایت می کند. با نقد و تحلیل فیلم اسپنسر همراه باشید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ اسپنسر یکی از فیلم های مطرح سال ۲۰۲۱ است. یکی از مهم ترین دلایلی که توجه مخاطبان و منتقدان سینما را به این فیلم جلب کرده است، بازی کریستین استوارت با گریم فوق العاده خوب او در نقش پرنسس دایانا است.

بیشتر بخوانید:

اسپنسر برداشتی کوتاه از زندگی رازآلود عروس خاندان سلطنتی است که برخلاف این خاندان، طبق رسم و رسوم خودش زندگی می کرد و نمی توانست پایببند به آداب و سنن کاخ باکینگهام رفتار کند. عروسی که همیشه تحت نظارت دوربین رسانه ها بود و جزئیات زندگی اش برای عموم مردم برای عموم مردم جذاب بود.

شاید با خود بگویید مگر می شود عروس خاندان سلطنتی انگلیس بود و رسانه ای نشد که البته حرف شما درست است اما داستان دایانا اسپنسر متفاوت بود. او خلاف جریان آب شنا می کرد و ساختارهای این خاندان را زیر سوال می برد. دایانایی که با وجود ساختارشکنی هایش به شدت در میان مردم و حتی اهالی کاخ محبوب بود و او را دوست داشتنی می دانستند. در فیلم اسپنسر به خوبی شاهد این ویژگی های دایانا هستیم.

اسپنسر فیلمی در ژانر درام و روانشناختی است. پابلو لارائین کارگردانی این فیلم و استیون نایت نویسندگی آن را برعهده داشته اند. کریستین استوارت، تیموتی اسپال، جک فارذینگ، شان هریس و جانی گرینوود از بازیگران اسپنسر هستند. این فیلم مورد توجه منتقدان و مخاطبان جدی سینما قرار گرفته است. کریستین استوارت نیز برای بهترین بازیگری نقش اول زن نیز در اسکار ۲۰۲۲ نامزد شده است.

نقد و تحلیل فیلم اسپنسر

سخن کوتاه می کنیم  و به سراغ داستان فیلم و نقد و تحلیل آن می رویم. این را نیز عنوان کنیم که در ادامه قسمتی از داستان فاش می شود. بر این اساس پیشنهاد میکنیم که قبل از مطالعه این بخش، فیلم را تماشا کنید.

داستان فیلم اسپنسر

قبل از هر چیزی بهتر است توضیحی در خصوص نام اسپنسر بدهیم. اسپنسر نام خانوادگی پرنسس دایانا است قبل از اینکه عروس خاندان سلطنتی شود و لقب شاهدخت ولز را بر خود بگیرد.

اسپنسر بخش کوتاهی از زندگی دایانا در کریسمس سال ۱۹۹۱ را به تصویر می کشد. کریسمسی که دایانا در آن حال خوشی ندارد و در کاخ بودن او را عذاب می دهد. دایانا قبل از این که به کاخ باکینگهام برسد حال روحی چندان خوشی ندارد و در چند روز تعطیلی نیز دچار فروپاشی روانی می شود. فضای دو قطبی و مرزی کاخ نیز او را تا سر حد جنون می برد. فضایی که می خواهد او را کنترل کند و حتی در انتخاب خدمتکارش نیز دخالت میکند و پرده های اتاقش را به هم می دوزد. کنترلی که بر روی اعمال دایانا می شود او را از پای در می آورد و سرانجام او را از محور اطاعت به به محور نافرمانی مطلق روانه می کند. نافرمانی اش تا جایی پیش می رود که سرانجام پسرانش را از شکار منع می کند و به همراه آنها از فضای کدر و ملتهب کاخ باکینگهام دور می شود. اسپنسر گوشه ای از اختلالات شخصیتی دایانا را به تصویر می کشد و ما را با خود به درون روان عروس خاندان سلطنتی و افکاری که او را آزار می دهند، می برد.

نقد و تحلیل فیلم اسپنسر

اسپنسر فضای تاریک و سردی دارد و در همان پلان اول فیلم مخاطب این سردی را با تمام وجود حس میکند. فضای سردی که به درستی برای نشان دادن شخصیت افسرده و مضطرب دایانا استفاده شده است.

شخصیت پردازی فیلمنامه اسپنسر در خصوص دایانا متوسط عمل میکند. به این دلیل از کلمه متوسط استفاده کردیم که ما را تا حدی به عمق شخصیت او میبرد اما تاریخچه کمی را در اختیارمان می گذارد. همین امر باعث می شود تا شناختی با جزییات دقیق از این شخصیت پیدا نکنیم. اما این را نیز باید در نظر داشته باشیم که با توجه داستانی که فیلم روایت می کند همین میزان از شخصیت پردازی هم بسیار خوب تلقی می شود. زیرا قرار است تنها بخشی از زندگی دایانا را ببینیم نه همه ی آن را.

نقد و تحلیل فیلم اسپنسر

صحبت از داستان اسپنسر شد. اسپنسر همانند شخصیت پرنسس دایانا داستان سردرگمی دارد و رک و راست با مخاطب حرف نمی زند. در این داستان به اطرافیان دایانا کمتر توجه می شود و بیشتر تمرکز بر توهماتی است که او در خیال و واقعیتش با آنها زندگی میکند. یکی از نقاط قوت داستان نقش پسران دایانا است که به خوبی به آنها پرداخته شده و نحوه مراقبت از مادرشان هم تاثیرگذار نمایش داده شده است. دو شخصیت دیگر در این داستان وجود دارند که می توانستند با تاثیرگذاری بیشتری عمل کنند؛آشپز کاخ و خدمتکار اختصاصی دایانا که هر دوی آنها نیز به شدت دایانا را دوست داشتند. در مجموع در خصوص داستان و فیلمنامه اسپنسر می توان گفت که نه شاهکار است و نه بد؛ تنها مجموعه ای از نکات مثبت و منفی را در خود جای داده است که آن را به یک فیلمنامه خاکستری تبدیل می کند.

مهمترین نقطه قوت اسپنسر را می توان بازیگری کریستین استوارت در نقش دایانا دانست. بازی که بسیاری از منتقدان از آن تعریف و تمجید کردند و اکنون نیز نامزدی اسکار را برایش به همراه داشته است. کریستین استوارت به خوبی در نقش پرنسس دایانا نشسته و او را از آن خود کرده است. بازی استوارت با تغییر حالاتی که در چهره اش مشاهده می شود، بی نظیر بوده و شانس برنده شدن او را در اسکار بیشتر کرده است.

در خصوص دیگر نکات فنی فیلم می توان گفت که رنگ هایی که در این فیلم استفاده شده اند و قاب هایی که دوربین به نمایش میگذارد نیز از دیگر نکات هوشمندانه فیلم اسپنسر است و همانطور که مشاهده می کنیم این نکات در فضاسازی فیلم به شدت کمک کردند.

در پایان باید بگوییم اسپنسر فیلمی است که ارزش دیدن دارد و از دریچه متفاوتی به زندگی پرنسس دایانا عروس محبوب خاندان سلطنتی می نگرد. پیشنهاد می کنیم تماشای این فیلم را از دست ندهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.