رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شاسی بلند هیدروژنی «NAMX» با باک سوخت جداشونده

یک استارتاپ خودرویی به نام «NAMX» امروز از نخستین خودروی مفهومی‌اش پرده‌برداری کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از پدال، این خودروی مفهومی درحقیقت یک شاسی‌بلند است که از هیدوژن به‌عنوان سوخت خود استفاده می‌کند و سازنده‌اش آن را به‌جای SUV، به‌عنوان یک «HUV» می‌شناسد که از فناوری‌های جدید و طراحی زیبای شرکت پینین‌فارینا سود می‌برد.

بیشتر بخوانید:

قاعدتا از آنجایی که این مدل مفهومی به تازگی معرفی شده، چند سالی تا رونمایی از نسخه تولید انبوهش باقی مانده است؛ سازنده نیز اعلام کرده که این خودرو تا سال ۲۰۲۵ به بازار نخواهد آمد. NAMX می‌خواهد شاسی‌بلند هیدروژنی‌اش را از همان ابتدا در دو نسخه متفاوت عرضه کند.

نخستین نسخه، یک مدل پایین‌رده خواهد بود که به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب مجهز خواهد شد و ۲۹۶ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد. NAMX مدعی است که این نسخه درعرض ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد. نسخه دیگر موسوم‌به «GTH»، از قوای محرکه با سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد برد که وظیفه انتقال ۵۴۲ اسب بخار قدرت را به جاده دارند. این نسخه شتاب اولیه ۴.۵ ثانیه‌ای دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد. قیمت هر دو نسخه از شاسی‌بلند آینده NAMX از ۶۸.۴ تا ۹۹.۹ هزار دلار خواهد بود که چندان رقابتی نبوده و در رنجی گران‌قیمت قرار دارند.

اصلی‌ترین برگ برنده این HUV جدید، در بخش پایینی بدنه آن و جایی که مخزن سوخت قرار گرفته است، پیدا می‌شود. NAMX پیشتر فناوری ترکیب مخزن ثابت هیدروژن و ۶ عدد کپسول جداشونده را به ثبت رسانده بوده است؛ این کپسول‌های جداشونده نقش مخزن ثانویه و پشتیبان را برای مخزن اصلی بازی می‌کنند. استارتاپ NAMX فناوری‌اش به کاربران اجازه خواهد داد تا با هربار سوخت‌گیری، مسافت ۸۰۰ کیلومتر را طی کنند. این شرکت درکنار معرفی خودرو، قصد ساخت یک شبکه توزیع کپسول‌های هیدروژنی خود را نیز دارد.

جاسازی این کپسول‌ها در خودرو، نخستین نگرانی تیم طراحی پینین‌فارینا بوده است؛ چراکه این HUV نخستین خودرویی به شمار می‌رود که از این فناوری استفاده می‌کند و تیم طراحی باید به‌گونه‌ای کار را انجام می‌داد که کپسول با طراحی بیرونی یکپارچه شود. پینین‌فارینا تاکید کرده که در روند همکاری خود با NAMX برای ساخت نسل بعدی خودروهای هیدروژنی، از حفظ اصالت خودروها پشتیبانی کرده است. NAMX در بیانیه رسمی خود این‌گونه می‌نویسد:

توماس دی لوکاس، یکی از موسسان NAMX، تصمیم گرفت تا برای خودرواش از طراحی آینده‌نگرانه و اشکال عصر جدید استفاده کند.

علاقه او به خودروهای دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی آمریکا و عشقش به خودروهای عضلانی الهام‌بخش او بوده است تا خودرویی را خلق کند که برخلاف جریان طراحی نرم، صاف و متداول امروزی خودروهای الکتریکی پیش برود.

NAMX درکنار همکاری با پینین‌فارینا برای پیشبرد اهداف خود، توسط گروهی از خودروسازان باتجربه در بازار جهانی نظیر ماترا، رنو و … هدایت می‌شود. این استارتاپ گفته که توسعه شاسی‌بلند هیدروژنی از سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و قرار است در نمایشگاه خودروی پاریس در پاییز سال جاری از آن به‌صورت عمومی پرده‌برداری کند.

حال سوال اینجاست که یک شاسی‌بلند هیدروژنی با طراحی زیبا از سوی پینین‌فارینا، دربرابر بزرگان صنعت که همگی به برقی‌شدن روی آورده‌اند، چقدر شانس پیروزی دارد؟! آیا چنین خودروی می‌تواند نمونه‌های مشابه و حتی بهتری چون نسلا مدل Y یا جگوار i-Pace را شکست دهد؟! نظر شما چیست؟!

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.