اولین نشست تخصصی نسبت‌یابی حکمرانی با آموزش عمومی برگزار شد + تصاویر

کد خبر : ۳۵۶۵۱۸
اولین نشست تخصصی نسبت‌یابی حکمرانی با آموزش عمومی برگزار شد + تصاویر

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نسبت‌یابی حکمرانی با آموزش عمومی با موضوع "بررسی سیر تطورات شکل‌گیری دانش حکمرانی" توسط اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید در محل کارستان بهارستان برگزار شد.

به گزارش اینتیتر، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نسبت‌یابی حکمرانی با آموزش عمومی با موضوع "بررسی سیر تطورات شکل‌گیری دانش حکمرانی" توسط اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید در محل کارستان بهارستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر حسین سیستانی، دبیر نشست، ضمن خیرمقدم به حضار و قدردانی از تلاش‌های اندیشکده مرآت برای برگزاری این نشست‌ها، به چرایی شکل‌گیری مسئله نسبت‌یابی دانش حکمرانی با آموزش عمومی پرداخت و هدف اصلی برگزاری این نشست‌ها را آشنایی‌زدایی از دانش حکمرانی در بین کنش‌گران و دغدغه‌مندان آموزش عمومی و تلاش در مسیر قوام دانش‌های بین‌رشته‌ای در کشور معرفی کرد.

در ادامه، دکتر احمد مخدومی نیز ضمن تشکر از دغدغه‌های برگزارکنندگان این نشست، بیان کرد که پرداختن به موضوع حکمرانی به عنوان یک دانش تخصصی با توجه به پربسامد شدن استفاده از این واژه در دهه اخیر ضروری است. وی ایده نسبت‌یابی حکمرانی با موضوعات مختلف را به عنوان یک نیاز اولویت‌دار برای جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور معرفی کرد.

وی افزود که خاستگاه شکل‌گیری مفهوم حکمرانی از چهار منظر شامل زمینه‌های علمی پیدایش، دست‌آوردهای علمی، زمینه‌های نظری پیدایش و تحولات نظری قابل بررسی است.

دکتر مخدومی توضیح داد که در بستر زمینه‌های تاریخی تحولات قرن 17 و 18 با تلاش‌های افرادی چون هابز، لاک و روسو مفهوم دولت و چالش‌های قرارداد اجتماعی و موضوع مشروعیت و چیستی قدرت بررسی شد. در اواخر قرن 19، برای رفع چالش‌های سیستم تاراج، وودرو ویلسن به تفکیک موضوع کارآمدی از موضوع سیاسی پرداخت و دانش اداره را مطرح کرد. حدود یک قرن بعد و در دهه 70 و 80 میلادی، با توجه به تحولات پس از جنگ جهانی دوم و دست‌آوردهای نهاد بازار، دانش مدیریت دولتی نوین مفهوم‌پردازی شد.

این پژوهش‌گر جوان حوزه حکمرانی ادامه داد که ناکارآمدی ایده مدیریت دولتی نوین در حل چالش‌ها و تحولات مانند جهانی شدن، بازتعریف مفاهیم و تفویض اختیار منجر به تغییر پارادایم از Government به Governance شد. در این مفهوم جدید، پرسش بنیادین حکمرانی به چگونگی تعامل بین کنش‌گران تغییر کرد. در حکمرانی، نهادهای غیردولتی، فعالان خصوصی و سایر ذی‌نفعان در کنار دولت حضور و نقش‌آفرینی مؤثری ایفا می‌کنند و بروکراسی‌های سلسله مراتبی به شبکه‌های تعاملی مبتنی بر اعتماد متقابل جای می‌دهند.

دکتر سیستانی ادامه داد که اگر این تعریف از حکمرانی را با موضوع سند تحول بنیادین در نظام آموزشی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که اشکالات اساسی از ابتدا وجود داشته است و عدم پیاده‌سازی این سند به دلیل عدم توجه به تغییرات سریع تحولات پیرامون سیاسی، اجتماعی و مدیریتی بوده است. به علاوه، خصوصی‌سازی عجیب دو دهه اخیر نظام آموزشی نیز متأثر از همین رویکردهای کوچک‌سازی در مدیریت دولتی نوین است.

دکتر مخدومی با تشریح 9 ویژگی عمومی دانش حکمرانی، به لزوم حضور مجموعه‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها، اصناف و جوامع محلی همراه با شرکت‌ها و نهادهای بازار برای تحقق این ویژگی‌ها شامل:فرآیند هدایت اجتماعی، تحلیل بازیگران و نقش‌آفرینان مختلف، بررسی انواع الگوهای تعاملی، نظام‌سازی و ترکیب نهادهای مختلف، نحوه کاربست ابزارهای اعمال اقتدار، تحلیل نهادی مسائل اجتماعی، خلق نوآوری برای حل مسائل اجتماعی، الگوها و شیوه‌های مشارکت‌جویانه، ابزارهای میانه‌گیری و رفع تعارض اشاره کرد.

دکتر سیستانی اظهار کرد که نهاد آموزش و پرورش خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین ذی‌نفعان فاقد یک انجمن توانمند و قدرتمند است و جامعه معلمان نیز فاقد یک اتحادیه یک‌پارچه است.

 وی افزود که فعالان بخش‌های غیردولتی نیز امکان اثرگذاری جدی در فرآیندها ندارند. بنابراین، شکل‌گیری و توانمندسازی انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های غیردولتی به عنوان پیش‌نیازهای حرکت به سوی حکمرانی در آموزش عمومی است و بدون این مقدمات، تلاش‌ها برای تحول بنیادین بی‌فرجام خواهند ماند. همه این تحولات باید از لنز انقلاب اسلامی دنبال شود.

در پایان نشست، حضار به گفت‌وگو در موضوعات مرتبط با نشست پرداختند.

سلسله نشست‌های نسبت‌یابی دانش حکمرانی و آموزش عمومی در تابستان جاری ادامه خواهد داشت و می‌تواند دریچه‌ای متفاوت و بدیع در برابر کنش‌گران و دغدغه‌مندان اصلاح نظام آموزشی کشور بگشاید.

در ادامه گزارش تصویری این نشست را مشاهده می کنید.

18

17

15

14

8

7

5

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد