ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کد خبر : ۳۶۴۸۳۶
ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت از روش‌های موقتی برای زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها است که می‌تواند سبب زیبایی لبخند شما شود.

کامپوزیت از روش‌های موقتی برای زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها است که می‌تواند سبب زیبایی لبخند شما شود. این روش زیبایی بین 4 تا 8 سال ماندگاری دارد؛ اما زیباجویان با انجام برخی نکات مراقبتی می‌توانند سبب افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان‌های خود شوند. از عوامل موثر در افزایش و دوام‌ کامپوزیت دندان می‌توان به مواد سازنده کامپوزیت، برند کامپوزیت، وضعیت سلامت دهان و دندان‌های بیمار، مهارت دندان‌پزشک و... اشاره کرد.

برای اینکه بتوانید دوام کامپوزیت دندان‌های خود را افزایش دهید، باید نکات مراقبتی از کامپوزیت دندان را چون استفاده منظم از مسواک و نخ دندان، مراجعه هر 6 ماه یک‌بار به مطب دندان‌پزشک، نخوردن مواد غذایی سفت، عدم استفاده از دخانیات و... را رعایت نمایید‌.

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان

به‌ طور معمول کامپوزیت دندان حدود 4 الی 8 سال ماندگاری دارد؛ اما با رعایت برخی نکات و مراقبت‌ها پس از انجام کامپوزیت می‌توان‌ ماندگاری آن را افزایش داد. توجه داشته باشید که ماندگاری کامپوزیت نشان‌دهنده عمر مفید آن است و برخی فاکتورها چون نوع یا جنس کامپوزیت می‌تواند سبب افزایش عمر مفید آن شود.

عوامل مؤثر در افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

امروزه کامپوزیت‌های دندان در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام ماندگاری متفاوتی دارند. همچنین وضعیت سلامت دهان و دندان‌های بیمار می‌تواند تعیین‌کننده میزان ماندگاری کامپوزیت دندان او باشد. از فاکتورهای مؤثر بر طول عمر و ماندگاری کامپوزیت‌های دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد کامپوزیت دندان: یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در افزایش ماندگاری کامپوزیت، جنس مواد سازنده آن است. معمولاً برای کامپوزیت ونیر از مواد رزین استفاده می‌شود که با کاهش یا افزایش درصد برخی مواد آن می‌توان ماندگاری کامپوزیت ونیر را افزایش داد.
  • برند کامپوزیت: از برندهای مطرح کامپوزیت که طول عمر بالاتری دارند و از موادی باکیفیت ساخته شده‌اند، می‌توان به برندهای Bisco، Dmg America و Colten اشاره کرد. این برندها با توجه به ماندگاری بالا و کیفیت عالی، قیمت بالاتری دارند؛ اما جنس خوب مواد سازنده کامپوزیت‌های این برندها تضمین‌کننده سلامت دهان و دندان‌های شما و دوام بالای کامپوزیت خواهد بود.
  • وضعیت دهان و دندان زیباجو: طبق گفته‌های برخی دندان‌پزشکان می‌توان وضعیت سلامت دهان و دندان‌های زیباجو را در افزایش یا کاهش دوام کامپوزیت مؤثر دانست.
  • مهارت دندان‌پزشک در اجرای کامپوزیت: برای انجام کامپوزیت باید به کلینیک معتبری مراجعه کنید؛ زیرا مهارت و تخصص دندان‌پزشک در اجرای کامپوزیت دندان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در ماندگاری آن داشته باشد. برای مثال؛ قبل از نصب کامپوزیت باید دندان‌پزشک دندان‌های شما را کاملاً تمیز نماید و مواد رزین کامپوزیت را به خوبی و بدون بیرون‌زدگی روی دندان‌های شما نصب نماید.
  • مراقبت‌های بعد از انجام کامپوزیت: رعایت نکات مراقبتی برای مراقبت از کامپوزیت دندان می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش طول عمر آن بگذارد. شما روزانه باید حداقل دو الی سه بار از مسواک استفاده کنید؛ زیرا رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند دوام کامپوزیت را افزایش دهد. همچنین برای معاینه و بررسی وضعیت کامپوزیت‌ها باید هر 6 ماه یک‌بار به مطب دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید.

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ - تصویر 2

روش های افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

پس از نصب کامپوزیت دندان، دندان‌پزشک شما روش‌های افزایش ماندگاری کامپوزیت و نکات مراقبت از آن را برای‌ شما شرح خواهد داد. درصورتی‌که این نکات را به درستی رعایت کنید، دوام روکش کامپوزیت دندان‌های شما افزایش خواهد یافت. از روش‌ها و نکات مراقبتی برای افزایش ماندگاری کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از محافظ دندان: اگر به انجام‌ فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند هستید، هنگام‌ انجام فعالیت‌های ورزشی بهتر است از محافظ دندان استفاده نمایید. محافظ کامپوزیت ونیر می‌تواند از دندان‌های شما در برابر برخورد ضربه‌های خارجی و فیزیکی محافظت نماید.
  • عدم استفاده از کامپوزیت‌های ارزان‌قیمت: بسیاری از افراد برای کاهش قیمت کامپوزیت دندان به سراغ کامپوزیت‌های ارزان ‌قیمت و بی‌کیفیت می‌روند. کامپوزیت‌های ارزان ‌قیمت ماندگاری کم‌تری دارند؛ ازاین‌رو علاوه بر هزینه کامپوزیت دندان باید به کیفیت مواد سازنده کامپوزیت نیز توجه کنید.
  • مراجعه‌ منظم به مطب دندان‌پزشکی: بهتر است هر شش‌ماه یک‌بار به مطب دندان‌پزشک خود جهت بررسی وضعیت کامپوزیت‌های خود مراجعه نمایید. در این جلسات ویزیت، اگر کامپوزیت شما نیاز با پولیش داشته باشد، دندان‌پزشک این کار را برایتان انجام خواهد داد.
  • عدم استفاده از دخانیات و سیگار: سیگار از عوامل مؤثر در کاهش ماندگاری کامپوزیت است. مواد مخدر و نیکوتین موجود در مواد درونی سیگار می‌تواند سبب فرسودگی مواد کامپوزیت شود و حتی بر زیبایی ظاهری کامپوزیت دندان‌های شما تأثیر منفی بگذارد.
  • انجام مراقبت‌های کامپوزیت: رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها از نکات مراقبتی مهم برای افزایش ماندگاری کامپوزیت است. برای رعایت بهداشت دندان‌های خود از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید.
  • نخوردن مواد غذایی سفت: کامپوزیت دندان نوعی لایه نازکی از موادی است که روی پلاک دندان نصب می‌شوند. خوردن مواد غذایی سفت مثل آجیل، یخ، ته‌دیگ و... می‌تواند باعث جدا شدن این لایه از روی دندان‌ها شود و باعث شکستگی کامپوزیت گردد.

طول عمر کامپوزیت ونیر بیشتر است یا لمینت؟

طبق تحقیقات می‌توان گفت که لمینت دندان ‌ماندگاری بالاتری در مقایسه با وینر کامپوزیت دندان دارد؛ زیرا لمینت‌ها توسط مواد سرامیکی و طبق قالب خاصی ساخته می‌شوند. لمینت‌ها دوام بالاتری در برابر تغییر رنگ، ضربه، حرارت و... دارند. البته ماندگاری ونیر کامپوزیت نیز کم نیست و شما با مراجعه به کلینیک معتبر می‌توانید با انجام کامپوزیت دندان، بین چهار الی هشت سال، دندان‌هایی با ظاهر زیبا داشته باشید‌

آیا باندینگ در ماندگاری ونیر کامپوزیت تاثیر می‌گذارد؟

باندینگ‌ها نوعی مواد هم‌رنگ با کامپوزیت هستند که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، پر کردن نقره‌ای و کاهش لکه‌های دندان کاربرد دارند. روش چسباندن یا باندینگ اگر به درستی انجام شود، می‌تواند در ماندگاری کامپوزیت تاثیر بگذارد. البته این بدین معنا نیست که با استفاده از باندینگ بتوان ماندگاری کامپوزیت را به 20 سال افزایش داد؛ زیرا علاوه بر آن فاکتورهای دیگری چون نوع ساختار دهان و دندان‌ها در میزان ماندگاری ونیر کامپوزیت دخیل هستند‌.

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ - تصویر 3

سخن پایانی

یکی از مسائلی که تأثیر بسزایی در افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان می‌گذارد، مهارت و تجربه دندان‌پزشک در نصب کامپوزیت است. برای انجام کامپوزیت بهتر است به کلینیک دندان‌پزشکی معتبری مراجعه کنید. همچنین استفاده از کامپوزیت‌های ارزان ‌قیمت و بی‌کیفیت باعث کاهش دوام و ماندگاری آن می‌شوند؛ ازاین‌رو به دنبال کامپوزیت باکیفیت در برندهای مطرح ایرانی یا خارجی برای زیباسازی ظاهر دندان‌های خود باشید‌.

در کلینیک دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش از متدهای روز و تکنولوژی یا تجهیزات مدرن برای کامپوزیت و ایمپلنت دندان استفاده می‌شود که برای کسب مشاوره و برخورداری از خدمات زیبایی با قیمت مناسب می‌توانید با شماره‌های مجموعه تماس حاصل نمایید.

 

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد