راه های رفتن به مرز باشماق برای زائران اربعین

کد خبر : ۳۵۸۲۷۷
راه های رفتن به مرز باشماق برای زائران اربعین

راه های رفتن به مرز باشماق برای زائران اربعین را در این مطلب مشاهده می کنید.

به گزارش اینتیتر، صبح امروز سیدمجید میراحمدی در بازدید از مرز باشماق مریوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به این دلیل مرزهای باشماق و تمرچین را برای عبور زائران به عراق طی سه سال اخیر در نظر گرفتیم تا بتواند در سال‌هایی که با گرمای زیاد هوا مواجه هستیم، از این مرزها نیز استفاده شود که از سال گذشته مورد استقبال زائران قرار گرفت.

باشماق (مریوان)، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان در استان کردستان می باشد.این روستا یکی از مرزهای زمینی مهم بین ایران و عراق محسوب می شود.

بازارچه مرزی باشماق در فاصله 17 کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد. از سال 1369 عملا فعالیت اقتصادی از طریق مرز باشماق با کردستان عراق شروع شده است و در غیاب گمرک رسمی به خوبی توانسته است در صادرات به شمال عراق و حتی مناطق مرکزی آن نقش اساسی ایفا کند. حرکت افراد و گروه ها بطور دائم یا موقت باعث ایجاد تغیر در الگوی سکونت میشود دلایل مهاجرت میتواند اقتصادی, اجتماعی, مذهبی, سیاسی و غیره باشد ولی دلیل اصلی همانا آزمون ناشناخته ها و زندگی در شرایط اقلیمی و نیز امتحان شانس جدیدی در زندگی است. عمدتا ایده شرایط زندگی جدید زندگی یا سرزمین موعود محکمترین دلیل می تواند باشد (170.1386). لذا تحرکی فضایی بین دو واحد جغرافیایی صورت می گیرد که دارای پیامدهایی در هر دو فضای جغرافیایی است.

در نگاهی گذرا به تاریخ میهنمان سه تغیر عمده اصلاحات ارضی, در سال 1342, انقلاب اسلامی در سال 1357 و جنگ تحمیلی در فاصله سالهای 1359 تا 1367 خود را به ما می نمایانند که بیشترین حجم مهاجرت را در کشور باعث شده اند.

طبق آخرین سرشماری جمعیت شهرستان مریوان در سال 1385 برابربا 153271 نفر می باشد که در مقایسه با اولین سرشماری عمومی (1330) که فقط دارای 1384 نفر جمعیت بوده رشدی چشمگیر داشته, میزان جمعیت در منطقه مورد مطالعه در طول زمان و متاثر از شرایط مختلف همواره فراز و فرودهایی را تجربه نموده است.

به طور کلی شهرستان مریوان به دو دلیل طبیعی و تجاری, از بین شهرهای استان, یک مکان مهاجرپذیر محسوب می شود. در این مقاله سعی نمودیم روند تغییرات جمعیتی را طی دوره های مختلف سرشماری بررسی نموده و علل و پیامدهای, این تغییرات را در تمام جنبه های اجتماعی, اقتصادی, و فیزیکی آن بررسی کنیم.

چطوری از تهران برم مرز باشماق؟

باشماق یکی از کم ترددترین مرزهای اربعین است که حدود 670 کیلومتر تا تهران فاصله دارد. با ماشین شخصی تقریبا هفت ساعت و نیم و با اتوبوس حدودا 9 ساعت در مسیر خواهید بود.

از تهران تا مرز باشماق قطاری مستقیم قرار داده نشده است ولی می توانید تا مریوان با قطار رفته و 17 کیلومترِ باقی مانده را با تاکسی بروید.

 

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد