آشنایی با انواع گلس گوشی

کد خبر : ۳۶۴۴۵۴
آشنایی با انواع گلس گوشی

احتمالا وقتی برای اولین بار گوشی موبایل لمسی خریداری کرده اید فروشنده استفاده از گلس یا همان محافظ صفحه نمایش را به شما پیشنهاد داده است.

احتمالا وقتی برای اولین بار گوشی موبایل لمسی خریداری کرده اید فروشنده استفاده از گلس یا همان محافظ صفحه نمایش را به شما پیشنهاد داده است. در این حالت حتما برایتان سوال پیش آمده که آیا واقعا گوشی من به گلس نیاز دارد؟ و اگر نیاز دارد کدام یک از انواع گلس گوشی برای آن مناسب تر است؟ یا اگر فروشنده موبایل و لوازم جانبی هستید احتمالا این سوال را دارید که کدام مدل گلس را باید برای خرید گلس عمده در اولویت قرار داد و کدام مدل گلس ها کیفیت بهتری دارند؟ برای اینکه به جواب این پرسش ها برسید خوب است که با انواع گلس ها و کاربرد آنها آشنا شوید. ما در ادامه به این منظور 10 مورد از انواع گلس گوشی را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

آیا گلس برای گوشی لازم است؟

اسم انواع گلس گوشی - تصویر 2

امروزه شرکت های سازنده گوشی موبایل لمسی، مانور زیادی روی متریال ساخت نمایشگر دستگاه می دهند و ادعا می کنند گوشی مورد نظر در برابر ضربه و خط و خراش مقاومت بسیار بالایی دارد. اما در انتها همه ما می دانیم که با استفاده روزمره از گوشی موبایل و اتفاقاتی مثل کشیده شدن ناخن روی صفحه، ریختن جوهر روی آن، ایجاد خراش با کلید و جاسوئیچی و… نمایشگر گوشی به راحتی دچار آسیب دیدگی خواهد شد. از طرفی دیگر هزینه تعویض نمایشگر گوشی بسیار بالا بوده و پس از تعویض آنچنان مثل روز اول نخواهد شد. بنابراین بهتر است که هنگام خرید گوشی در مورد تهیه گلس محافظ تعلل نکرده و حتی شده یک مدل ارزان قیمت را تهیه کنید تا حداقل صفحه دستگاه در برابر خط و خراش محافظت شود.

آشنایی با انواع گلس ها

برای پاسخ دادن به این سوال که چند نوع گلس در بازار موجود است؟ ابتدا بهتر است که با ماهیت گلس یا محافظ صفحه نمایش آشنا شویم. گلس ها پوششی هستند که دقیقا یا تقریبا به اندازه صفحه نمایش برش خورده اند و از متریال مختلفی مانند شیشه، پلاستیک، ترکیب شیشه و پلاستیک و… ساخته می شوند. پرداخت این متریال ممکن است به روش های مختلفی صورت بگیرد که در نهایت به گلس خاصیت جدیدی می بخشد؛ مثلا با اضافه کردن لایه ای جدید و پرداخت آن، یک گلس با سطح مات، براق، یا با خاصیت آنتی استاتیک، آنتی شوک و… خواهیم داشت.

گلس ها همچنین در ضخامت های مختلفی تولید می شوند و از این رو می توانند از گوشی در برابر خط و خراش، سقوط از ارتفاع و… محافظت نمایند. بنابراین چندان فرقی نمی کند به دنبال خرید گلس آیفون باشید یا گلس گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی و...شما می توانید با توجه به شناختی که از هر کدام از گلس ها پیدا می کنید یک مورد را برای گوشی خودتان تهیه کنید. برای توضیح بیشتر و آشنایی با انواع گلس ها در ادامه با 10 مورد از انواع گلس که پرفروش تر هستند آشنا خواهیم شد و ویژگی های اصلی آنها را بررسی می کنیم.

1.گلس سرامیکی

گلس های سرامیکی از متریالی نظیر پلی‌ کربنات (PC)، ترموپلاستیک پلی‌ یورتان (TPU)، نانو کریستال‌ های سرامیکی و… ساخته می شوند و همین موضوع سبب می شود که منعطف باشند. این گلس ها عموما در دو مدل مات و شفاف ساخته می شوند که می توانید طبق سلیقه و نیاز خود یکی را انتخاب کنید. گلس های سرامیکی به علت متریال به کار رفته و جنس خاصی که دارند در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته و شکسته و لب پر نخواهند شد.

این گلس ها اثرات ضربه ها را به صفحه نمایش انتقال می دهند و از این رو با اینکه خود گلس در برابر ضربه مقاوم است اما گزینه خوبی برای محافظت از گوشی در برابر سقوط از ارتفاع نیست. همچنین به علت استفاده از متریال پلاستیکی در ساخت آن به نسبت گلس های شیشه ای، مقاومت پایینی در برابر خط و خراش دارند. از مزیت های این گلس ها طول عمر بالا و قیمت ارزانی است که دارند، در نتیجه بهترین گزینه برای محافظت از نمایشگر در برابر خط و خراش هستند بدون آن که هزینه زیادی بپردازید. این گلس ها بیشتر توسط برند میتوبل، لایونکس و… ساخته می شوند.

2.گلس براق یا شیشه ای

گلس های شیشه ای که با نام گلس های براق نیز شناخته می شوند در بین کاربران ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. پایه و اساس ساخت این گلس ها شیشه است و وقتی گوشی خاموش باشد سطح آن براق به نظر می رسد و می توانید تصویر خود را در آن تماشا کنید. ویژگی مثبت این گلس ها شفافیت بسیار بالای آنها است، همچنین سطح صاف و صیقلی این گلس ها مانعی برای حرکت سریع انگشتان روی صفحه ایجاد نخواهد کرد.

مشکل عمده گلس های براق، انعکاس نوری است که دارند، برای مثال اگر در طول روز و در اتاق خود به تماشا فیلم و سریال بنشینید و نور خورشید نیز در حال تابش باشد دیدن تصاویر کمی مشکل خواهد بود. یا اگر در بیرون از منزل باشید و زیر نور خورشید، باید حتما نور صفحه گوشی را تا درصد زیادی بالا ببرید تا در نهایت خواندن پیام ها و دیدن صفحه آسان باشد. این دسته از گلس ها با وجود معایبی که دارند به علت محافظت مناسب، قیمت معقول و شفافیت بالا و کارایی و نصب ساده بسیار پرطرفدار هستند. از جمله تولیدکنندگان این گلس می توان برندهای ووا (Weva)، میتوبل (Mietubl)، بیوا (Biva) و… را نام برد.

3.گلس تمپرد یا حرارت‌ دیده

گلس های حرارت دیده (Tempered Glass) نیز از شیشه ساخته می شوند اما ممکن است در ساختار آنها از پوشش نانو، لایه ضد شکستگی و سیلیکون نیز استفاده شود. این گلس ها لایه لایه هستند اما به قدری فشرده اند که ضخامت آن چنانی ندارند. در حالی که این ضخامت کم شاید آنها را غیر مقاوم جلوه دهد اما بهتر است بدانید حرارتی که این نوع از گلس ها می بینند سبب می شود حدودا 5 برابر قوی تر از شیشه معمولی باشند. شرکت هایی که تولید کننده این نوع گلس هستند بسیار زیاد بوده و از معروف ترین آنها می توان به لیتو (Lito)، نیلکین (Nillkin)، گرین لاین و… اشاره کرد.

4.گلس سه‌ بعدی یا فول کاور

اگر تا به امروز گلس های مختلفی برای گوشی خود تهیه کرده باشید حتما متوجه این موضوع شده اید که گلس های عادی حدود چند میلی متر با حاشیه گوشی فاصله داشته و به درستی تمام صفحه را پوشش نمی دهند. اگر این موضوع برای شما آزاردهنده است پیشنهاد می دهیم به سراغ خرید گلس 3 بعدی یا فول کاور بروید. این گلس ها دقیقا با توجه به هر مدل گوشی برش می خورند و تمامی قسمت های نمایشگر و اسپیکر را پوشش خواهند داد، بنابراین صفحه گوشی در برابر آسیب های فیزیکی کاملا محافظت خواهد شد. برندهای ووا (Weva)، لیتو (Lito)، میتوبل (Mietubl)، بیوا (Biva) و… در تولید این نوع از گلس ها فعال هستند.

5.گلس مات

گلس های مات عموما از شیشه یا در مواردی از مواد پلاستیکی ساخته می شوند. این گلس ها سطح مات و مخملی دارند و از این رو بازتاب نور در آنها کم است و می توانید در زیر نور خورشید نیز به راحتی صفحه گوشی خود را مشاهده کنید. اما از طرفی به علت سطح مات خود در مقایسه با گلس های شیشه ای معمولی، حرکت انگشت بر روی صفحه به آسانی صورت نخواهد گرفت. قیمت گلس مات با توجه به متریال، برند و مقاومت در برابر ضربه با یکدیگر تفاوت دارد و برخی مدل ها گران تر و برخی دیگر در بازار ارزان تر هستند.

6.گلس نانو مایع

گلس نانو مایع که آن را با نام Nano Liquid نیز می شناسیم نوعی شیشه است که به صورت مایع می باشد. این نوع از گلس مایع را باید روی سطح گوشی پخش کنید و پس از آن با دستمال مخصوص یا دستگاه خشک نمایید. پس از طی کردن این مراحل گلس سخت خواهد شد و لایه نازکی ایجاد می شود که در برابر ضربه مقاوم است. از معایب این گلس می توان به عدم نصب آسان، مقاومت کم در برابر خط و خراش و نیز عدم جدا شدن از صفحه نمایش اشاره کرد که سبب شده استفاده از آن در بین کاربران ایرانی آنچنان متداول نباشد. اسپیگن از برندهای مشهوری است که این نوع گلس را تولید می کند.

7.گلس TPU

گلس های TPU از پلی اورتان ترموپلاستیک که به زبان ساده تر نوعی پلاستیک است ساخته می شوند. این گلس ها در سال های گذشته بیشتر در بازار ایران وجود داشتند و خرید آنها متداول بود؛ اما در حال حاضر به علت معایبی نظیر زرد و کدر شدن، مقاومت کم در برابر خط و خراش و… تنها برای گوشی های قدیمی موجود هستند. از مزایا گلس های TPU می توان به مقاومت در برابر ضربه، نرم بودن، ضخامت کم و قیمت بسیار مناسب اشاره کرد.

8.گلس پرایوسی یا حریم شخصی

گلس های Privacy یا حریم شخصی نوعی از گلس ها هستند که پایه و اساس ساخت آنها شیشه است اما چیزی که آنها را از سایر گلس ها متمایز می کند خاصیت ضد جاسوسی آنها است. این گلس ها دودی رنگ هستند و مثل گلس های معمولی رنگ شفافی ندارند، البته اگر به صورت مستقیم به صفحه گوشی نگاه کنید تمامی اطلاعات به خوبی قابل مشاهده است و تنها کافی است که نور صفحه را کمی بالا ببرید. با وجود گلس پرایوسی در محل کار، مترو، تاکسی و… می توانید محتوا گوشی خود را از شر نگاه کنجکاوانه سایر افراد دور نگه دارید. برندهایی نظیر لیتو (Lito)، میتوبل (Mietubl)، بیوا (Biva)، ووا (Weva) و… از جمله تولیدکنندگان گلس پرایوسی هستند.

9.گلس UV

محافظ صفحه نمایش UV یکی از محبوب ترین انواع گلس ها در بین کاربرانی است که گوشی خمیده دارند. این نوع گلس از شیشه حرارت دیده ساخته می شود و از این رو بسیار شفاف، صیقلی و در عین حال مقاوم است. پوشش این نوع از گلس ها بر روی گوشی کامل بوده، با چسب مخصوص و نور دستگاه UV به گوشی می چسبند و از این رو محکم هستند و جدا کردن آنها ساده نیست. برخی از نکته های منفی در ارتباط با گلس UV عدم نصب آسان، قیمت بالا، عدم موجود بودن برای اغلب مدل گوشی ها و کاهش حساسیت لمسی در برخی از گوشی ها است. گلس های یو وی برند لیتو (Lito) در ایران بسیار معروف و شناخته شده هستند.

10.گلس Magic Box

تفاوت انواع گلس گوشی - تصویر 3

گلس مجیک باکس بهترین گزینه برای افرادی است که علاقه مند به نصب گلس بر روی گوشی خود هستند اما مهارت کافی را برای متصل کردن آن ندارد و همیشه پس از نصب گلس مقدار زیادی گرد و غبار روی صفحه نمایش مشاهده می کنند. گلس جادویی مثل اکثر گلس ها از شیشه ساخته می شود و سطح صاف و شفافی دارد و آنچه که سبب جادویی شدن آن می شود در واقع شیوه نصب این مدل گلس است. گلس مجیک باکس یک کیت نصب مخصوص دارد و شما می توانید پس از تمیز کردن صفحه گوشی با قرار دادن این کیت بر روی موبایل و سپس کشیدن قسمت پایینی که روی کیت مشخص شده گلس را نصب نمایید. ایکس مارت و لیتو از بهترین برندهای تولید کننده گلس مجیک باکس هستند.

جمع بندی

در این مطلب با 10 مورد از انواع گلس گوشی که در بازار ایران یافت می شوند آشنا شدیم و در مورد ویژگی های اصلی هر کدام صحبت کردیم . امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع شود و از این پس با آگاهی بیشتر برای خرید گلس گوشی خود اقدام کنید.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد