عوارض رژیم غذایی غلط چیست؟

یک کارشناس ورزشی می‌گوید بدن ما برای داشتن عملکرد مناسب، نیاز به تمامی گروه‌ها از جمله چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین، الکترولیت‌ها و… دارد. در صورتی که تعادلی در دریافت این مواد وجود نداشته باشد، اغلب بخش ها از جمله بخش مدیریت سوخت و ساز و متابولیسم بدن، دچار اختلال شده و نهایتا فرد دچار چاقی یا اضافه وزن می‌شود که یکی از شایع‌ترین عوارض رژیم های غذایی غلط است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مجتبی کرمی با اشاره به عواقب رژیم نادرست گفت: چاقی یک بیماری مزمن است و عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون و بسیاری از سرطان ها است.

وی ادامه داد: برای کاهش هر یک کیلو گرم از وزن بدن نیاز است تا ۷۵۰۰ کالری سوزانده شود. رژیم غذایی مناسب است که انواع گروه‌های غـذایی شامل شـیر و لبنیات، حبوبات و غـلات، میـوه و سبزیجات و گوشت را شامل شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بهترین رژیم کاهش وزن رژیمی است که وزن طی آن به تدریج کاهش یابد به طوری کـه حداکثر یـک کیلـوگرم در هفته وزن کم شود. برخی از افراد رژیم بسیار سخت و کم کالری را انتخاب می کنند که آسیب زیادی به سلامت آنها وارد می کند.

کرمی با اشاره به ضررهای رژیم سخت و کم کالری اظهار کرد: شل شدن پوست، زیرا وقتی وزن به سرعت کاهش یابد پوست توانایی تطـابق سریع را نداشته و احتمال شل شدن و ایجاد چین و چروک در پوست افزایش می یابد. ریزش موها، موها نیز برای رشد به مواد غذایی نیاز دارند و در صورتی که کالری دریافتی بدن بسیار محدود شود، مواد غذایی کمی به ریشه موها رسیده و ریزش مو آغاز می گردد.

این کارشناس تربیت بدنی با تشریح مضرات و عوارض رژیم های غذایی غلط بیان کرد: رژیم غذایی در صورتی که صحیح نباشد، تاثیرات خود را یک شبه نشان نخواهد داد. در واقع اگر شما برنامه غذایی غلطی داشته باشید، در طول یک یا دو روز، متوجه عوارض آن نخواهید شد. بلکه مدت ها طول خواهد کشید تا عدم دریافت مواد مغذی، تاثیر خود را بر سلامت عمومی بدن، نشان دهد.

وی تاکید کرد: یک رژیم غذایی صحیح، باید شامل تمامی گروه های غذایی باشد و با توجه به نیاز و وضعیت سلامت فرد، این گروه ها دسته بندی و مقدار مصرف آن، کنترل شود. مطمئنا در صورتی که به شکل غیر اصولی، گروه های غذایی از برنامه روزانه حذف شوند، نیاز بدن به ویتامین ها و املاح مختلف تامین نخواهد شد و عوارض رژیم های غذایی غلط بروز پیدا می کند.

پوکی استخوان از عوارض رژیم غذایی غلط

به گفته این کارشناس از جمله عوارض این رژیم های نادرست می توان به پوکی استخوان اشاره کرد که در واقع وضعیتی است که در آن ناحیه داخلی بافت استخوان ضعیف شده و با ایجاد حفره هایی در آن، مقاومت استخوان در برابر ضربه، کاهش می یابد. این یکی از عوارض رژیم های غذایی غلط است، که خطر بروز انواع شکستگی را در قسمت های مختلف بدن، افزایش می دهد. اعتیاد به الکل و عدم دریافت کلسیم و ویتامین D از جمله اصلی ترین علل پوکی استخوان است.

کرمی عنوان کرد: لبنیات و برخی از سبزیجات، از منابع مناسب دریافت این املاح و ویتامین ها هستند و بسته به مقدار نیاز فرد، می توان از مکمل ها نیز جهت تامین آنها استفاده کرد.

رژیم غذایی نادرست عامل افزایش وزن

وی تصریح کرد: بدن ما برای داشتن عملکردی مناسب، نیاز به تمامی گروه ها از جمله چربی، کربوهیدرات ها، پروتئین، الکترولیت ها و غیره دارد. در صورتی که تعادلی در دریافت این مواد وجود نداشته باشد، اغلب بخش ها از جمله بخش مدیریت سوخت و ساز و متابولیسم بدن، دچار اختلال شده و نهایتا فرد دچار چاقی یا اضافه وزن می شود که یکی از شایع ترین نمونه های عوارض رژیم های غذایی غلط است.

چگونه تغذیه بهتری داشته باشیم

این کارشناس ورزشی می گوید اولین قدم برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، آشنایی و شناخت گروه های اصلی غذایی و استفاده از آنها در طول شبانه روز است. هر روز باید ۲ وعده میوه و ۵ وعده سبزیجات مصرف کنید. مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین را تا حد ممکن کاهش داده و آن را در حجم بسیار کم مصرف کنید. به جای نوشیدنی های قندی، از آب استفاده نمایید.

مجتبی کرمی یادآور شد: در انتخاب غذا، به جای طعم و ظاهر، به سلامت آن توجه بیشتری داشته باشید. برای وعده های غذایی و نحوه تهیه غذا، برنامه ریزی داشته باشید و در هنگام خرید، بیشتر بر روی مواد غذایی سالم و مقوی تمرکز کنید. تا حد امکان غذا را در منزل تهیه کرده تا از ترکیبات آن و میزان سلامت گروه های غذایی اطمینان داشته باشید.

داشتن ادرار تیره رنگ

به گفته این مربی ورزشی تنظیم مایعات بدن و حفظ رطوبت، از اساسی ترین مواردی است که باید در مبحث تغذیه، مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که رنگ ادرار تیره باشد یا مشکلات دیگری در ارتباط با دفع آن وجود داشته باشد، این یعنی مقدار مایعات در بدن کم است.

وی توضیح داد: هر فرد در طول روز به طور متوسط به ۷ تا ۹ لیوان آب نیاز دارد که البته بسته به نوع فعالیت و تعریق، این میزان متفاوت است و می‌تواند بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد. مصرف مایعات برای جلوگیری از خشکی بدن -از عوارض معمول رژیم های غذایی غلط- است.

این کارشناس ورزشی عنوان کرد: وعده‌های غذایی خود را بر پایهٔ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای با فیبر بالا قرار دهید. کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای باید بیش از یک‌سوم از میزان غذایی را که می‌خورید، تشکیل دهند. سعی کنید سیب‌زمینی، نان، برنج، ماکارونی و غلات در این گروه باشند.

کرمی توضیح داد: برای یک تغذیه‌ سالم سعی کنید انواع مواد غذایی سبوس‌دار و با فیبر بالا مانند ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و یا سیب‌زمینی با پوست را انتخاب کنید. این مواد حاوی فیبر بیشتری نسبت به کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای سفید یا تصفیه‌ شده هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

وی توصیه کرد: سعی کنید حداقل با هر وعدهٔ اصلی یک غذای نشاسته‌ای داشته باشید. برخی فکر می‌کنند غذاهای نشاسته‌ای آن‌ها را چاق می‌کند، اما گرم به گرم کربوهیدرات‌های موجود در این مواد کم‌تر از نیمی از کالری چربی را تأمین می‌کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.