استفاده از محصولات اپل در شش کشور دنیا ممنوع است

عدم رعایت مقررات کشورها توسط اپل فروش و واردات محصولات این شرکت به چند کشور را ممنوع کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، هفته پیش بود که دولت چین به طور رسمی اعلام کرد استفاده از آیفون و سایر لوازم فناورانه خارجی در ادارات دولتی این کشور ممنوع است. دولت چین به طور رسمی دلیل این تصمیم را اعلام نکرد اما کارشناسان این حوزه بر این باورند که با توجه به تحریم هایی که از سوی آمریکا بر علیه چین اعمال شده، دولت چین نگران جاسوسی به وسیله این ابزارها از دولتمردان است. از طرفی هم نباید فراموش کرد که دولت چین برای توسعه صنعت نیمه هادی خود و به خصوص تولید تراشه سرمایه گذاری کرده است.

این سرمایه گذاری در حالی اتفاق افتاد که دولت آمریکا برای محدود کردن تولید تراشه در چین دست تلاش های بسیار زیادی کرد اما شرکت هوآوی که از حمایت مستقیم دولت چین برخوردار است، با عرضه نسل جدید گوشی های خود و همچنین معرفی تراشه های قدرتمند نشان داد این تحریم ها روی فناوری چین بی فایده بوده است.

از طرفی هم نباید فراموش کرد زمانی استفاده از تلفن های همراه خارجی و محصولات اپل در چین ممنوع اعلام شد که هوآوی توانست به جایگاه خوبی در کیفیت محصولات حتی بدون بهره گیری از خدمات گوگل برسد. چرا که در حال حاضر استفاده از خدمات گوگل در محصولات هوآوی به طور کامل تحریم بوده و کلیه خدماتی که در گوشی های هوآوی به کاربران ارائه می شود خدماتی است که توسط دولت چین و شرکت هوآوی تایید شده اند.

به این ترتیب استفاده از تلفن های همراه داخلی در چین هیچ تهدیدی برای دولت نخواهد داشت و از آنجایی که بستر اصلی خدمات در گوشی های این کشور زیر نظر دولت تعریف شده است، خطر جاسوسی کارکنان دولت را تهدید نخواهد کرد.

کاهش سهام اپل با ممنوعیت استفاده از آیفون در چین

پس از انتشار اخبار مربوط به ممنوعیت استفاده از آیفون در چین، ارزش سهام اپل در روز پنجشنبه با حدود ۴ درصد سقوط مواجه شد و به این ترتیب مجموع کاهش سهام اپل به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این شرکت هایی که طرف قرارداد با اپل بودند و به نوعی تامین کننده قطعات اپل هستند، مانند برادکام، کوالکام و تگزاس اینسترامنت بین ۱.۴ تا ۴.۷ درصد سقوط داشتند.

برخی از تحلیلگران وال استریت نیز اعتقاد دارند با عرضه گوشی جدید شرکت هوآوی فروش محصولات اپل آسیب جدی خواهد دید و با توجه به اینکه این گوشی به طور کامل توسط چین طراحی شده است، انتظار می رود برای خرید آن توسط شهروندان چینی نیز شرایط ویژه ای فراهم شود و این موضوع نیز بر استقبال مردم از محصولات بومی چین بی تاثیر نخواهد بود.

براساس گزارشی که cnbc منتشر کرده نیز محدودیت های اعمال شده از سوی چین برای اپل، باعث به وجود آمدن تنش های بین المللی برای اپل خواهد شد و از آنجایی که چین سهم بازار ۱۸ درصدی از کل فروش اپل را در خود دارد و حدود ۳۹۴ میلیارد دلار از درآمد اپل در این کشور است، پیش بینی می شود اپل ضربه بسیار سنگینی را متحمل شود.

علاوه بر این ممنوعیت استفاده از محصولات اپل برای کارمندان حدود ۵ درصد روی فروش این شرکت در چین تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد این ممنوعیت برای کارمندان سیگنالی برای مردم عادی و خانواده کارکنان مبنی بر احتمال ممنوعیت کلی استفاده از این برند در چین خواهد بود.

کشورهایی که استفاده از آیفون در آن ها امکان پذیر نیست

جدا از چین که به طور رسمی استفاده از گوشی های آیفون را ممنوع اعلام کرده است، در کشورهای دیگر نظیر روسیه، ویتنام، هند، برزیل و اندرونزی نیز مقامات یا شهروندان امکان استفاده از آیفون به طور رسمی را ندارند.

روسیه

کشور روسیه چند ماه پیش تصمیم به ممنوع کردن استفاده از محصولات اپل به دلیل افشای یک عملیات جاسوسی در روسیه به کمک این محصولات گرفت. از همان زمان استفاده از محصولات اپل برای امور کاری ممنوع اعلام شد و روسیه اعلام کرد باید به دنبال جایگزینی برای محصولات اپل بود.

ویتنام

در کشور ویتنام قواننی بسیار سخت گیرانه ای برای واردات وجود دارد و صرفا کالاهایی وارد این کشور خواهند شد که از نظر دولت مورد تایید باشند، آیفون ها توسط دولت ویتنام تایید نشده اند و در این کشور خرید و فروش آیفون ممنوع است.

هند

در کشور هند کالاها پس از واردات باید به تایید دولت برسند و برای عرضه دارای معیارهای خاصی باشند. در حال حاضر اپل معیارهای دولت هند را نادیده گرفته است و اپل به طور رسمی اجازه فروش محصولات خود در هند را ندارد.

برزیل

به طور رسمی واردات و فروش آیفون در برزیل ممنوع نیست اما دولت این کشور مالیات بسیار زیادی را روی محصولات خارجی اعمال می کند، این مالیات تا حدی زیاد است که بسیاری از مردم توانایی خرید محصولات شرکت اپل را ندارند.

اندونزی

اندرونزی قانون سخت گیرانه ای برای رجیستر گوشی دارد و برای دریافت گواهینامه لازم رجیستری شرکت اپل نتوانسته است موراد مورد انتظار دولت را برآورده کند. در حال حاضر فروش رسمی آیفون در این کشور ممنوع است اما به طور غیر قانونی این برند در اندونزی معامله می شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.