برنامه‌ای برای تغییر مدیر موسیقی نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اجرای اولین کنسرت «همراه با خاطره ها» ارکستر ملی ایران عنوان کرد برنامه‌ای برای تغییر مدیر دفتر موسیقی ندارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، محمد مهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه شنبه ۱۴ آذر ماه با حضور در تالار وحدت به تماشای تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی نشست و پس از پایان اجرای این پروژه موسیقایی با حضور در جمع خبرنگاران به مهم ترین پرسش مطرح شده از سوی آنان پیرامون فعالیت های فرهنگی هنری کشور پاسخ داد.

خوشحالم که آقای انتظامی پیشنهاد من را پذیرفت

محمدمهدی اسماعیلی درباره کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی توضیح داد: تا آنجا که مطلع هستم استاد انتظامی بیش از ۱۱ سال بود که در قالب رهبر ارکستر در کنسرتی حضور نیافته بود و با توجه به اینکه قرار بود این کنسرت سال گذشته پیش روی مخاطبان قرار گیرد اما متاسفانه مقدور نشد، بنابراین برای بنده و همکارانم باعث خوشحالی است که شاهد تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری و آهنگسازی این هنرمند ارزنده موسیقی کشورمان بودم. این حضور هم در پی خواهش بنده از جناب مجید انتظامی پیرو جلسه ای بود که با این هنرمند داشتم و از وی خواستم تا به واسطه علاقه زیاد مردم به آثار ارزشمند ایشان دوباره شاهد برگزاری مجموعه کنسرت هایی از آثار آقای انتظامی باشیم. از این جهت بسیار مشتاق بودم که این اجراها در تالار وحدت تهران با همراهی مجموعه ارکسترها برگزار شود و خوشحالم که پیشنهاد بنده با استقبال ایشان مواجه شد و مردم هم با استقبال بسیار خوب به تماشای اجرای منتخبی از آثار گرانمایه این هنرمند در یک وقت یک ساعت و نیمه نشستند.

وی افزود: امیدوارم استاد انتظامی این فرصت را داشته باشند تا به زودی چندکار جدید را تولید کنند و ما بتوانیم علاوه بر اجراهای پیش روی ارکستر ملی ایران در روزهای آینده از هنرمندی و آثار درخشان این هنرمند استفاده بهتری ببریم. کما اینکه برای بنده و همکارانم اول سلامتی استاد انتظامی مهم تر است و اگر خیالمان بابت این موضوع راحت باشد قطعا با جدیت از او خواهش می کنم که در تولید آثار جدید خواهش ما را اجابت کند. کما اینکه همین امروز هم نگران سلامتی ایشان بودم و دایم به همکاران توصیه می کردم که اگر احیانا با مشکلی مواجه هستند فرصت استراحت داشته باشند. اما خوشبختانه دیدیم که این هنرمند با چه توانایی روی صحنه ظاهر شد و همراه با نوازندگان ارکستر شب درخشانی را رقم زدند.

اسماعیلی درباره دیگر اقدامات وزارت ارشاد برای تجلیل از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر گفت: طی هفته های گذشته علاوه بر برگزاری جلسه با جناب انتظامی با دیگر دوستان هنرمند از جمله جناب همایون رحیمیان، جناب منوچهر صهبایی و سایر هنرمندان ارزنده عرصه موسیقی برنامه های هم اندیشی را برپا کردیم و گفتگوهای مفیدی برای اجرای آثار بزرگان موسیقی کشورمان در چارچوب فعالیت های ارکسترها انجام گرفت. این در حالی است که پیرو اعطای مدرک درجه یک هنری به هنرمندان کشورمان از سوی شورای ارزشیابی تصمیم گرفته شد تا برای اعطای این مدرک مراسم ویژه ای برای هریک از هنرمندان در نظر گرفته شود. کما اینکه چندی پیش وقتی که بنده افتخار امضای مدرک درجه یک هنری مرحوم پروانه معصومی را پیدا کردم بنا بود تا از این هنرمند فقید به پاس این اتفاق تجلیل ویژه ای در جشنواره فجر داشته باشیم اما متاسفانه با فقدان مرگ ایشان مواجه شدیم. اما به هر ترتیب در این زمینه برنامه های زیادی داریم که در پروسه های زمانی پیش رو اجرا می شوند.

فعلا بنای تغییر در مدیریت دفتر موسیقی را نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تعیین تکلیف مدیر جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انتشار خبرهای غیررسمی مبنی بر انتقال محمد اله یاری (مدیر فعلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای مدیریت این مجموعه تاکید کرد: آقای اله یاری اکنون مدیر دفتر موسیقی وزارت خانه هستند و جایی نرفته اند. البته این مباحث مطرح شده به دلیل جای خالی مدیریت بنیاد رودکی است که فعلا با سرپرست اداره می شود. ما مشغول بررسی موضوع هستیم و این را هم می دانیم که آقای اله یاری از مدیران بسیار خوب ماست. من هم ترجیح می دهم موضوع انتصاب مدیران با کمترین تغییرات روبه‌رو باشد. کما اینکه شما همین الان هم نگاه کنید، متوجه می شوید تغییر میان مدیران ارشد در کمترین شکل ممکن صورت گرفته است به همین دلیل من بنایی برای تغییر ندارم مگر اینکه ضرورتی اقتضا کند.

وی افزود: دوستان من در حال جمع بندی موضوعات برای ماجرای مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی هستند و ما تلاش می کنیم ظرف چند روز آینده موضوع انتصاب مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام شود تا دیگر شاهد حاشیه ها نباشیم.

از «جشنواره موسیقی فجر» و «جشنواره مطبوعات» چه خبر؟ریس شورای عالی هنر در جواب سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری هرچه بهتر جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: خوشبختانه با انتصاب به موقع دبیر جشنواره موسیقی فجر در چند ماه گذشته توانستیم در قالب گروه های مختلف برنامه ریزی های خوبی را برای برگزاری این دوره از جشنواره داشته باشیم. البته امیدوارم به واسطه تلاش و همتی که از سوی دست اندرکاران ستاد برگزاری جشنواره صورت گرفته شاهد برپایی یک رویداد با نشاط در عرصه موسیقی باشیم.اسماعیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری جشنواره مطبوعات در سال جاری توضیح داد: جشنواره مطبوعات از جمله رویدادهای مهمی است که بنده و همکارانم آمادگی کاملی برای برگزاری آن داریم. حتی به واسطه همین آمادگی که از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت خانه به ما اعلام شد، ما تصمیم داشتیم تا آبان ماه سال جاری این جشنواره را برگزار کنیم. البته ما در آستانه برگزاری انتخابات هستیم و فکر می کنم برگزاری جشنواره مطبوعات به نشاط سیاسی کشور کمک قابل توجهی می کند به همین دلیل اگر بتوانیم با وزارت کشور و دیگر نهادها هماهنگی های لازم را به عمل آوریم تا بتوانیم در یک فرصت خوب جشنواره را برگزار کنیم به نظرم می تواند فرصت بسیار خوبی برای گفت‌وگو میان کنش گران سیاسی، مردم و اهالی رسانه پیش آید. بنده شخصا مشتاقم که جشنواره مطبوعات پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود ولی به هر حال باید در این زمینه به جمع بندی های لازم برسیم. امیدوارم تا یک هفته آینده بتوانیم خبر قطعی در این زمینه را اطلاع رسانی کنیم.توجه ویژه ارشاد به موضوع غزه در برگزاری جشنواره های هنری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت مساله غزه در راهبرد اجرایی جشنواره های مختلف پیش رو تصریح کرد: من به تمامی همکارانم در واحدهای ستادی و اجرایی وزارت خانه تاکید کردم تا از هر نوع محصول فرهنگی تولید شده که دربرگیرنده نوآوری باشد حمایت های لازم را انجام دهند. امیدوارم دوستان همت کنند و برای جشنواره های پیش رو که در بهمن ماه داریم بخش مجزایی را برای موضوع مقاومت و فلسطین و غزه اختصاص دهند. البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و تا آنجا که می دانم در همین جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره موسیقی فجر، جشنواره سرود فجر پیش رو بخش هایی در این زمینه طراحی شده که جزییات آن به زودی اعلام می شود.

وی تاکید کرد: الان فرصت این نیست که بتوانیم جشنواره ای مستقل درباره موضوع غزه و فلسطین برگزار کنیم. اما مطمئن باشید در دل همه جشنواره های تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش مهمی طراحی شده که به زودی جزییات آن از سوی واحدهای ستادی اعلام می شود.پاسخ به حواشی تشکیل سامانه نظارت مردمی حوزه نشر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی برحواشی که پیرامون موضوع تشکیل سامانه نظارت مردمی حوزه نشر که به گفته برخی از منتقدان بهانه ای برای اعمال سلیقه بیشتر دولت در حوزه ممیزی تلقی شده است، گفت: من طی چند روزی که در دانشگاه ها سخنرانی کردم هم این نکته را گفتم که ما در حوزه نشر بالای ۲۵۵ هزار مجوز نشر جدید در دوره فعلی صادر کردیم. از این عدد آن مجوزی که نیازمند رفت و برگشت با نویسنده است زیر یک درصد است. شرایطی که آن هم با یک بار رفت و برگشت مرتفع می شود. بنابراین ما واقعا موضوعی نداریم که تا این حد بخواهد موجب گرم شدن تنور حواشی شود.

اسماعیلی تصریح کرد: این سامانه را نه برای بخش نشر که برای ارتباط قوی تر بین نویسندگان و ناشران با مخاطبان پیش بینی کرده ایم. من این موضوع را چند بار هم گفتم ما در حوزه کتاب و سایر حوزه های فرهنگی هنری نیازمند ارتباط زنده تر و تعامل با مردم هستیم. به یاری خدا این سامانه ظرف شش ماه آینده نتایج مثبت خود را عیان تر می کند. این سامانه محلی است که مخاطبان می آیند و نکات مورد نظر خودشان را بیان می کنند. شرایطی که قطعا به ارتقای سطح کیفی آثار کمک می کند. قطعا ممیزی برای ارشاد است و اصلا قابل تفویض نیست. موضوع سامانه فقط برای ارتقای کیفیت است. ما اگر در حوزه های مختلف راه تعامل سازنده را با مخاطبان تخصصی باز کنیم قطعا به ارتقای سطح کیفی آثار کمک می کنیم. ما می گوییم حوزه فرهنگ و هنر باید مردمی باشد. یعنی ذایقه مردم و مخاطبان به صاحبان آثار منتقل شود. بنابراین برخی از مباحث پیش آمده در این موضوع ناشی از سوتفاهمی است که من از این افراد واقعا گله مندی ندارم اما عملکرد این سامانه نشان خواهد داد که این سامانه نه به ممیزی بیشتر بلکه به ارتقای بیشتر حوزه نشر خواهد انجامید.

«شورای ملی موسیقی ایران» به ریاست معاونت هنری تشکیل می‌شود

رییس شورای عالی هنر در جواب سوال دیگر یکی از خبرنگاران مبنی بر ایجاد یک وحدت رویه در صدور مجوز کنسرت ها و تمکین مراجع دولتی از مجوزهای صادر شده که در برخی مواقع مشکلاتی را نیز برای هنرمندان به وجود آورده است، توضیح داد: خوشبختانه مشکلات در این زمینه به ویژه در کنسرت آقای قربانی حل شد. از سوی دیگر موضوع سند موسیقی در جلسه اخیر «شورای معین» شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اکنون در مرحله نهایی خود به سر می برد. به یاری خداوند اگر بحثی نباشد طی ۲ هفته آینده ماجرای سند موسیقی قطعی و ابلاغ می‌شود. از قضا ما در این سند به صورت دقیق و برای اولین بار در آن مسئولیت نهادها مختلف در حوزه موسیقی را تعیین کرده ایم.

وی در پایان بیان کرد: در راستای آنچه توضیح دادم، قرار است شورایی به نام شورای ملی موسیقی تشکیل شود که رییس آن معاون امور هنری و دبیر آن نیز مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ضمن اینکه مدیریت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل خانه موسیقی ایران هم اعضای این شورا را تشکیل می دهند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.