سال ۱۴۰۲، سالی پر کنسرت برای اهالی موسیقی بود

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نفر در ایران در کنسرت‌های داخل کشور شرکت کردند. البته برخی برنامه‌ها ممکن است دچار مشکل باشد و نقد به آن‌ها وارد است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو دیدار صمیمانه دانشجویان دانشگاه صداوسیما با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد.جنبش دانشجویی ایران ثابت قدم است شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: روز دانشجو که پیش روی ماست را به همه دانشجویان تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره سه شهید بزرگوار روز ۱۶ آذر را گرامی می‌دارم. خون ایشان ریخت تا صدای اعتراض جنبش دانشجویی نسبت به سلطه آمریکا به سرنوشت و فرهنگ این کشور به گوش جهانیان برسد. برخلاف تصور بدخواهان جنبش دانشجویی ایران همچنان ثابت‌ قدم مانده است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال قبل روابط وزارت فرهنگ و صداسیما شکرآب بود که عمده این درگیری‌ها ماهیت سیاسی داشت. قرار بر این است که این دو نهاد همیشه برای رشد فضای فرهنگی کشور به صورت قدرتمند تعامل داشته باشند. در آن زمان برنامه‌ای در شبکه یک سیما با عنوان سینمای ایران راه‌اندازی شد تا با وجود اختلاف نظر‌های سیاسی، به موضوع سینما در سیمای جمهوری اسلامی پرداخته شود. خداراشکر امروز رابطه برادری و دوستی برقرار است.

رئیس دانشگاه صداوسیما خاطرنشان کرد: امروز گاهی اوقات این نگرانی به وجود می‌آید که برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین این دو نهاد هستند که این مسئله با درایت مسئولان دو دستگاه ایجاد نخواهد شد. فرهنگ ما چنان مهم است که هیچ‌گونه اختلافی نباید بین نهاد‌های فرهنگی کشور وجود داشته باشد تا رشد و توسعه فرهنگ به خوبی شکل بگیرد.در بخشی از این برنامه مهدی عسگری دانشجوی این دانشگاه به اجرای نمایش پرداخت و پس از اجرای تئاتر، دانشجویان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت و گو پرداختند. همچنین رضا کوه پیکر رئیس بسیج دانشگاه صداوسیما، علیرضا فرهادی نماینده جامع رسانه‌ای اسلامی بیانیه‌ای از تشکل‌های خود قرائت کردند که در آنها به نقاط ضعف و قوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شد.رها شدن تئاتر انقلابی، افزایش مخاطبان تئاتر، طراحی و صدور پروانه بازیگری، ماجرای مالیات سلبریتی‌ها، نبود نگاه راهبردی در مسائل کشور، تربیت کارشناسان در حوزه فرهنگ، خودکفایی تولید کاغذ در کشور، کتاب‌های ترجمه شده کودکان و نوجوان، نظارت بر بازار لباس و پوشاک متناسب با حجاب، برخورد با برخی از سلبریتی‌ها بخشی از سوالات و مطالبات دانشجویان و تشکل‌ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.وزیر فرهنگ از کارنامه خود می‌گویدمحمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: از دوستان عزیز در تشکل‌ها و همچنین از رئیس دانشگاه تشکر می‌کنم که این فرصت گفتگو با دانشجویان را فراهم کردند.

وی افزود: امروز دانشجویان انقلابی حاضر در جلسه نقد‌های خود را ارائه کردند که جای قدردانی دارد. در این جلسه بیشتر از کارنامه وزارت ارشاد صحبت خواهم کرد. باید بدانیم که چه وضعیتی را در حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفته و امروز در چه وضعیتی قرار داریم. سال ۱۳۸۴ در وزارت ارشاد، وزیر وقت هنگامی که وزارت را تحویل گرفت، اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و ۸۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ در این حوزه بود. در سال ۱۴۰۰ که بنده تحویل گرفتم اقتصاد کتاب هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بودجه وزارت ارشاد در این زمینه ۳۰ میلیارد تومان بود. این به معنای زوال حکمرانی فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت در حوزه کتاب گفت: ما در حوزه کتاب امروز جوان‌ترین مدیرکل کتاب در تاریخ و جوان‌ترین مدیر دولت را در دولت داریم‌.‌ محمدعلی مرادیان متولد ۱۳۷۰، یک انسان انقلابی پرتلاش پرکار است و ما نزدیک به ۲۵۵ هزار مجوز نشر کتاب دادیم. نمایشگاه کتاب ما بالای ۷ میلیون نفر بازدید کننده کتاب داشت. ما سامانه مجازی داشتیم که همزمان کتاب را می‌فروخت و ما به‌صورت رایگان یک میلیون و ۴۰۰ کتاب غیر حضوری فروختیم. رونق فرهنگ و هنر محصول سیاست گذاری دقیق است.وی تصریح کرد: حوزه فرهنگ در حاکمیت نباید در سایه سیاست و اقتصاد قرار بگیرد. حوزه فرهنگ نباید تحت تأثیر مسائل معیشتی و اقتصادی باشد. در سالی که وزارت فرهنگ‌ را تحویل گرفتیم، بودجه وزارت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که امروز به دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این عدد در آینده به شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. ما باید اقتضائات مدیریت فرهنگی را فراهم می‌کردیم.

اسماعیلی درباره ساخت فیلم‌های سینمایی گفت: سال ۱۴۰۰ که بنده وزارت را تحویل گرفتم، فارابی دو فیلم مشارکتی در جشنواره داشت و امروز این تعداد به ۱۷ فیلم رسیده است. امروز ۲۵ فیلم در جشنواره ۱۴۰۲ از مجموعه‌های فرهنگی انقلاب تولید شده است که عدد قابل توجهی است. امسال ۱۰۶ فیلم در جشنواره فجر ثبت شده است. اما در سال‌های گذشته بالاترین عدد به ۶۶ فیلم هم نرسیده است. اگر من امروز کنار شما بودم و حوزه هنر را به حالت نیمه تعطیل تبدیل می‌کردم گله مند نبودید؟ روزی که من وزارتخانه را تحویل گرفتم انجمن سینماداران گفتند که می‌خواهند تعطیل کنند؛ اما چند روز گذشته سینما دار ۵۰ ساله ای گفت ما را از خاک بلند کردید.وی با اشاره به جنگ ترکیبی در کشور اظهار کرد: جریان فرهنگی که مقابل جریان انقلاب قرار دارد به دنبال این است که القا کند جریان فرهنگی انقلابی اصلاً اعتقادی به هنر ندارد. امروز جامعه فرهنگی و هنری ایران بسیار پررونق است. در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نفر در ایران در کنسرت‌های داخل کشور شرکت کردند. البته برخی برنامه‌ها ممکن است دچار مشکل باشد و نقد به آن‌ها وارد است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ما امروز شورای هنر را بعد از ۱۳ سال راه‌اندازی کرده و سند موسیقی را بعد از چهل سال به تصویب رسانده‌ایم. به توفیق الهی در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم. البته از وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، اما در جایگاه خوبی هستیم. ما سال‌ها با رسانه ملی همسنگر بوده و خواهیم بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.