«سکو» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) استان تهران در قالب رویداد «سکو» چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش اینتیتر، آیین اختتامیه نخستین جشنواره صنایع خلاق و فرهنگی عالم آل محمد (ص) استان تهران که با عنوان «سکو» پذیرای ایده و طرح‌های گوناگون بود، عصر چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه در کارستان بهارستان برگزار شد.

در این مراسم محمدجواد استادی رئیس فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و امین نادری مدیرعامل مرکز نوآوری امید به‌عنوان اعضای هیئت داوران حضور داشتند.

این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تبرک به صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آغاز شد.

امین نادری مدیرعامل مرکز نوآوری امید در این مراسم با بیان اینکه در این رویداد اهمیت صنایع خلاق مسئله است، گفت: برای پاسخ به یک مسئله، فهم دقیق نیاز است و اینکه ببینیم در چه کاری بهتر هستیم؛ وگرنه دچار کپی‌کاری می‌شویم و نوآوری اتفاق نمی‌افتد. نوآوری به رفع برخی چالش‌ها کمک می‌کند و کار ما حمایت از نوآوری است که در قالب آن به رشد فعالیت زیست‌بوم کودکان و نوجوانان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: نوآوری در حوزه زیست‌بوم کودک و نوجوان، نیاز امروز جامعه ایران است و ما باید با برنامه‌ریزی و حمایت گسترده استعدادها، صاحبان طرح و ایده را در هر جای ایران که هستند، شناسایی کنیم و کمک کنیم این زیست‌بوم توسعه یابد.

نادری بیان کرد: ما در فرصت رویداد سکو انجام‌وظیفه می‌کنیم تا با ظرفیت‌های همدیگر آشنا شویم تا این ظرفیت را به اشتراک بگذاریم و در این دوره نیز بیش از ۷۵ اثر در زمان فراخوان به دست ما رسید و داوری‌ها انجام شد و در مرحله دوم با نظر متخصصان و همراهی استان قدس، ۲۰ اثر یا محصول برگزیده شدند که به آستان قدس رضوی معرفی شدند.

مدیرعامل مرکز نوآوری امید در پایان گفت: فراتر از مباحث مادی، برگزیدگان سکو فرصت پیدا می‌کنند آثارشان در حرم رضوی نمایش داده شود.

محمدجواد استادی (رئیس فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی) نیز در سخنانی گفت: آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراجع دینی زیارتی بنا دارد مفهوم کلان زیارت را نهادینه کند و تمرکز خود را روی تقویت امر زیارت قرار داده است. امروز گفتمان زیارت شاید مؤثرترین روش برای ایجاد همبستگی و وحدت و زمینه‌سازی توسعه و پیشرفت باشد؛ چراکه به‌دوراز نگاه‌های سیاسی است.

وی بیان کرد: در دور جدید فعالیت آستان قدس رضوی تلاش شده تمرکز روی مأموریت‌هایی با همین موضوع انجام شود. امتداد اجتماعی زیارت در زیست انسان معاصر است و اینکه بتوانیم این مفهوم را عمومی‌تر کنیم تا همه شئون زندگی را در بر بگیرد.

استادی خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه امام رضا علیه‌السلام و دانشگاه علوم اسلامی رضوی عهده‌دار بخش علمی و دانشی حوزه زیارت هستند تا این هدف محقق شود. حوزه صنایع خلاق فرهنگی و سوغات که در فضای هویتی فرهنگی مهم است؛ اما به سوغات معنوی چندان توجهی نشده که ما به این موضوع پرداختیم و همچنین اینکه چطور می‌شود نگاه‌های مختلف تحت‌تأثیر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ادبیات این مسئله را فراگیر کنیم و دور دوم جشنواره را نیز به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم، گفت: یکی دیگر از اهداف ما نگاه زنجیره‌ای است و آن چیزی که اتفاق می‌افتد این است که هم‌زمان با اختتامیه این رویداد، در حرم رضوی کار ما نیز آغاز می‌شود و امیدواریم در این نمایشگاه، زمینه تجاری‌شدن آثار محقق شود.

در بخش پایانی مراسم نوبت به بخش اهدای جوایز رسید که جزئیات به‌قرار زیر است:

پس از بررسی آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره، سه اثر «نقش و خیال» از هادی متولی زاده، «پازل حرم مطهر» از زهرا بدیع زادگان و «سرگرمی در حرم» از عطیه دلیری، به ترتیب مقام‌های اول تا سوم بخش اسباب‌بازی را کسب کردند.

همچنین آثار «مقام هفتم» از شریف رضوی و «عروسک انگشتی ضامن آهو» از مریم لطفعلی به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

در نهایت جوایز برگزیدگان در سه سطح ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر و تندیس به نفرات اول، دوم و سوم اعطا شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.