جزئیات دوره ۴۲ تئاتر فجر تشریح شد؛ از غیبت شهرداری تا همراهی وزارت علوم

رئیس و دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر در حالی جزئیات این رویداد را تشریح کردند که گلایه از عدم همراهی شهرداری به‌عنوان حامی مالی و همراهی وزارت علوم در ایجاد بخش جدید از مهم‌ترین محورهای نشست خبری این جشنواره بود.

به گزارش اینتیتر، نشست خبری دوره ۴۲ جشنواره تئاتر فجر با حضور کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی و مهدی حامدسقائیان دبیر این دوره از این جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد‌.

در ابتدای این نشست کاظم نظری ضمن تشکر از اصحاب رسانه برای برگزاری دوره ۴۲ جشنواره تئاتر فجر در بهترین حالت ابراز امیدواری کرد.

وی ادامه داد: کمتر پیش آمده که چند هفته قبل از شروع جشنواره تمامی برنامه‌ها برای اصحاب رسانه آماده باشد، این اتفاق نشان دهنده نظم این دوره است.

سپس مهدی حامدسقائیان گفت: من از نیمه مردادماه که حکم دبیری را دریافت کردم جلسات متعددی برگزار و در نتیجه فراخوان آماده شد.

وی افزود: سیاست اصلی جشنواره تثبیت سیاست‌های ملی، مذهبی و تازیخی که طبق آن شعار امسال جشنواره را طراحی کردیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر افزود: بخش‌های جدید شامل ما ۵ بخش است که کمتر در دوره‌های گذشته دیده شده‌اند.

سقائیان گفت: در بخش مسابقه تئاتر ابران باید گفت که در جهان جشنواره‌ها رویکردهای مختلف را داشتند که یکی بخش تازه‌های تئاتر است که تاکید داشتیم حتما وجود داشته باشد و بعد هم بخش آثار اجرا شده که بخش مرور را داریم و در مجموع هر دو بخش ۳۴ نمایش داریم.

وی ادامه داد: بخش دانشجویی جز فجر نیست اما دو سال جشنواره تئاتر دانشگاهیان تعطیل شده بود و ما با همکاری خوب معاونت فرهنگی وزارت علوم این بخش را تشکیل دادیم و ۲۵ نمایش در آن شرکت کرده‌اند.

سقائیان افزود: در بخش خیابانی هم ۳۳ نمایش اجرا می‌شود و در بخش رادیو تئاتر هم ۱۱ نمایش رقابت می‌کنند که جوایز این بخش روز افتتاحیه اعلام می‌شود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل ۸ اثر از ۵ کشور داریم که ارمنستان ۳ کار دارد و بخش ویژه ارمنستان را داریم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: با وجود شرایطی که برای فلسطین به وجود آمد باید واکنش نشان می‌دادیم و ۹ اثر در بخش غزه وجود دارند.

وی ادامه داد: بخش فراگیر را برای توانمندان برگزار می‌کنیم که ۲۲ اثر دارد و به صورت جدا داوری می‌شود.

وی افزود: ۳۷۹ نمایشنامه به ما رسید که ۵ نمایشنامه را انتخاب کردیم و روز افتتاحیه تقدیر می‌شوند و بعد از جشنواره هم به صورت کتاب چاپ خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: بخش آموزشی را هم توجه کردیم که ۹ کارگاه را برگزار می‌کنیم که ۵ استاد خارجی را هم دعوت کرده‌ایم. سایت جشنواره هم باز است و هر فرد می‌تواند ۲ کارگاه را ثبت نام کند.

وی افزود: نزدیک به ۱۶۴۹ اثر در بخش‌های مختلف برای ما ارسال شد و با توجه به تاخیری که در شروع کارها وجود داشت به‌نظرم استقبال خوبی بود.

سپس کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: صدای تئاتر را به گوش مسئولین برسانید که اگر قرار است سینما رشد کند و تلویزیون مخاطب داشته باشد باید به تئاتر توجه کنند.

وی افزود: اگر نتوانیم از هنرمندان شهرستانی حمایت کنیم این اتفاق نیفتاده است. در این سال‌ها سالن سخنرانی به پایتخت اضافه شده اما سالن تئاتر نه.

نظری ادامه داد: بودجه فعلی تئاتر کفاف کار تئاتر را نمی‌دهد، ما ۴۰ هزار هنرمند تئاتر داریم که یک اداره کل نمی‌تواند آن را پوشش دهد و نیاز به یک سازمان بزرگ‌تر دارد.

سپس امیرحسین شفیعی دبیر اجرابی این دوره از این جشنواره گفت: در دبیرخانه فجر زحمات ۴۱ دوره قبل را مرور کردیم تا از آن ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره از ۲۷ دی ماه با بخش رادیو تئاتر، تئاتر تلویزیونی، پژوهش و نمایشنامه آغاز خواهد شد. در آیین گشایش که اول بهمن در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود از برگزیدگان این بخش‌ها تقدیر شده و از مهدی شریفی هنرمند پیشکسوت رادیو تقدیر می‌شود.

شفیعی افزود: در بخش هویت ملی ۱۴ نمایش داریم گه ۵ اثر مربوط به حاج قاسم و ۹ نمایش در بخش ویژه غزه خواهد بود و ۶ نمایش هم به شکل میهمان و از نسل های مختلف تئاتر هستند.

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: در بخش دانشجویی تولید ۲ اثر در مورد غزه را داریم. تالارهای میزبان ۱۴ سالن در قالب ۸ تماشاخانه میزبان جشنواره تئاتر فجر هستند.

وی افزود: بودجه جشنواره تئاتر فجر ۱۸ میلیارد تومان است که تلاش داریم حداکثر این بودجه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

وی افزود: در بخش رقابتی جشنواره ۳۴ اثر را خواهیم داشت و در تئاتر تلویزیونی ۱۱ اثر و در بخش رادیویی هم ۱۱ اثر را خواهیم داشت که در مجموع ۱۴۷ اثر در ۳۳۷ سانس اجرا خواهند شد.

شفیعی افزود: مسئله فروش بلیت همیشه مهم بوده که امسال سامانه گیشه تئاتر رسما رونمایی خواهد شد و از ۲۷ دی‌ماه سامانه فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال چیزی به نام میهمان ویژه نخواهیم داشت و همه مخاطبان میهمان ویژه ما هستند. تئاتر خیابانی از تاریخ ۲ بهمن شروع شده و در فضاهای مختلف اجرا خواهند کرد.

پرسش و پاسخ اصحاب رسانه بخش بعدی این مراسم بود.

نظری در پاسخ به یکی از سوالات گفت: برای رسیدن به یک تشکیلات نیاز به همراهی تمامی دستگاه‌ها است و ما از همه دوستان دعوت کردیم تا با فضای تئاتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم این جشنواره کیفیت آثار است چراکه این جشنواره چکیده تئاتر حرفه‌ای کشور است و دوم هم محتوا است که به آن توجه بسیاری کردیم.

کاظم نظری همچنین بیان کردند: فشار کار زیاد است، سال گذشته تمامی بودجه جشنواره را تامین کردیم و چیزی که به عنوان بدهی برای ما مانده هزینه‌های اضافی و بیهوده سال گذشته است که خرج هتل شد و به هنرمندان نرسید، در این دوره تلاش کردیم بودجه را به خود اهالی تئاتر برسانیم.

حامدسقائیان هم گفت: جشنواره تئاتر فجر نیازمند یک بودجه دائمی است که اگر وجود داشته باشد مشکلات حل خواهد شد. باید شفافیت در بودجه وجود داشته باشد.

نظری در رابطه با کیفیت آثار جشنواره گفت: آثار جشنواره منطقه‌ای در بخش استانی تولید شده و بعد به بخش منطقه‌ای می‌رسند.

سقائیان گفت: من حامی برگزاری بخش منطقه‌ای هستم اما نه به شکل فعلی و قطعا باید نظرات در این رابطه بررسی شود، اما تلاش کردیم که آثار خوبی به بخش منطقه‌ای راه پیدا کند.

نظری گفت: کل بودجه تئاتر کشور ۲۷ میلیارد بیشتر نیست که بودجه تئاتر فجر هم از همین عدد پرداخت می‌شود. اهتمام داریم که این بودجه را افزایش داده و بودجه تئاتر فجر را هم مستقل کنیم.

حامدسقائیان در پاسخ به پرسشی که اشاره به گفت‌گوی او با خبرگزاری فارس در رابطه با اصلاح ساختار جشنواره تئاتر فجر گفت: باید جشنواره فجر چابک سازی شود. به‌عنوان پژوهشگر گفتم که باید روابط را اصلاح کرد تا دست دبیر بازتر شود.

حامدسقائیان در رابطه با احتمال دبیری مجددش در جشنواره تئاتر فجر گفت که فقط خدای بزرگ می‌داند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در رابطه بخش بین‌الملل گفت: آثار بسیاری از ۵ قاره به جشنواره تئاتر فجر رسید اما نیمی از آنها با فرهنگ ایرانی ما تناسب نداشت.

سپس مجتبی صفری معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در رابطه با بخش دانشجویی توضیح داد: در کشور کمتر از یک درصد از فعالیت‌های دانشجویی به تئاتر اختصاص دارد، از میان تمام اقدامات وزارت علوم و ۱۶ رویداد ملی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم جشنواره تئاتر دانشگاهیان را داریم.

وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که جشنواره به تنهایی نمی‌تواند فعالیت تئاتری را به یک جشنواره محدود کرد و به همین دلیل سعی کردیم ارتباط دانشگاه‌ها با نهاد تئاتری کشور را برقرار کنیم‌.

وی افزود: تلاش کردیم طنین تئاتر را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم‌. آمادگی داریم حمایت کنیم تا آثار حاضر در جشنواره در دانشگاه‌های کشور اجرا داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا دور بعد جشنواره تئاتر دانشگاهی را برگزار خواهیم کرد؛ انتظار هم از دانشگاه این است که دانشگاه مولد باشد. با کمی تاخیر در سال آینده این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.