رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

در بخش ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر به کشورهای همسایه توجه ویژه داشتیم

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص آثار ملل این دوره از جشنواره اظهار داشت: در بخش ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر به کشورهای همسایه توجه ویژه داشتیم.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگویی با خبرنگار این تیتر درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: با توجه به اینکه چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر حاصل کل سال نبوده است و با وجود شرایط کرونایی نیز با آثار قابل توجه و تاثیرگذاری در دوران ثبت و پس از انتخاب نهایی آنها مواجه بودیم. در این دوره از جشنواره کیفیت آثار بسیار بالا رفته است.

بیشتر بخوانید:

حضور جوان ها و شهرستان ها در چهلمین جشنواره تئاتر فجر بیش از دیگر دوره ها بوده است

وی ادامه داد: شاید توقع این بود که در شرایط کرونایی شاهد تعداد کم آثار با کیفیتی پایین باشیم. اما خوشبختانه هم از نظر کمیت هم از نظر کیفیت تئاتر امسال تئاتر قابل توجه تری نسبت به سال گذشته بوده است. استعدادهای بسیار جوانی را در این دوره شاهد هستیم که کارهایشان را روی صحنه های مختلف جشنواره اجرا کردند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند. حضور جوان ها و شهرستان ها در این دوره بیش از دیگر دوره ها خودش را نشان داده است.

اجراهای لغو شده، داوری نمی شوند

دبیر جشنواره درباره داوری اجراهایی که به دلیل تست مثبت کرونا لغو شدند، توضیح داد: گروه هایی که تست کرونایشان مثبت بوده قطعا امکان اجرا نیز نداشته اند و به طبع وقتی اجرا نداشتند، داوری هم نمی شوند. اما بعضی از گروه ها ممکن است که قبل از جشنواره تست کرونایشان مثبت بوده ولی در جریان برگزاری جشنواره گواهی سلامت گرفتند و تست منفی شده است. اگر این گروه ها با جدول جشنواره مغایرتی نداشته باشند می توانند اجرا کنند و داوری نیز شوند.

بعضی از سالن ها علی رغم محدودیت تا ۵۰ درصد هم اشغال شده است

مسافرآستانه در خصوص استقبال از چهلمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: با توجه به اینکه ما اعلام کردیم بیش از ۳۰ درصد ظرفیت امکان پذیرایی از تماشاگران را نداریم اما سیل مشتاقان همچنان برای تماشای نمایش ها هجوم می آورند. در این دوره به ناچار بعضی از سالن ها علی رغم محدودیت تا ۵۰ درصد هم اشغال شده است اما تمام تلاش ستاد برگزاری جشنواره این است که پروتکل ها را رعایت کند و سی درصد بیشتر افزایش ندهد. ما بارها به دلیل استقبال زیاد از تماشاگران خواهش کردم که جشنواره را از طریق پلتفرم تیوال و تلویزیون تئاتر ایران دنبال کنند. ما همه آثار جشنواره را در این دو پلتفرمی که معرفی کردم، بارگذاری کرده ایم و هر کدام از این آثار تا مدت ۲۴ ساعت بر روی پلتفرم ها قرار دارند و مردم می توانند در سراسر کشور از این آثار دیدن کنند.

در بخش ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر به کشورهای همسایه توجه ویژه داشتیم

دبیر جشنواره در خصوص آثار ملل این دوره از جشنواره گفت: با توجه به اینکه شورای سیاست گذاری مبنا را بر این گذاشته بود که بیشتر در این دوره به کشورهای منطقه توجه داشته باشیم، آثاری در بخش ملل انتخاب شدند که در دورهای گذشته چندان شاهد حضورشان نبودیم. توجه به روابط فرهنگی بین ملل همسایه ها باعث شد تا این سیاست پیش گرفته شود.

وی ادامه داد: در سایر کشورها هم چندان شاهد رونق تئاتر در سال گذشته نبودیم لذا در نهایت بدون محدودیتی حدود ۱۲ نمایش را پذیرای حضورشان بودیم که ۲ نمایش نتوانستند به دلیل شرایط حضور داشته باشند. ۱۰ نمایش از کشورهای همسایه و البته کشورهای بلغارستان و الجزایر در این دوره حضور دارند.

مسافرآستانه درباره کیفیت آثار ملل افزود: کیفیت آثار ملل نسبی است و ما نمی توانیم بگوییم شاهکارهای جهان در اینجا حضور دارند. اما حضورشان از جهات بسیار برای ما قابل اهمیت است. به لحاظ روابط بین فرهنگی که به ویژه با کشورهای همسایه می توانیم داشته باشیم در این دوره بیشترین حاصل را برای ما داشت و امیدوار هستیم این ارتباط در طول جشنواره های بعدی و حتی خارج از جشنواره ها، بین کشورهای همسایه ایجاد شود. زیرا اگر روابط فرهنگی بین ملت های مختلف به ویژه همسایه های ما مستحکم باشد حتما روی روابط اقتصادی و سیاسی ما نیز تاثیر به سزایی می گذارد. امیدواریم این نگاه تقویت شود و در جشنواره و خارج از جشنواره ما شاهد این نوع ارتباط باشیم.

چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا ۲۶ بهمن ماه به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.